برگزاری پانزدهمین جشنواره جهادگران علم و فناوری در بوشهر

پانزدهمین جشنواره جهادگران علم و فن آوری به همت معاونت جهاد علمی و فن ­آوری سپاه امام صادق علیه السلام استان بوشهر با حضور رؤسای دانشگاه های این استان در سالن 22 بهمن این سپاه برگزار شد.
کد خبر: ۹۱۹۴۹۷۴
|
۰۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰

برگزاری پانزدهمین جشنواره جهادگران علم و فناوری در بوشهربه گزارش خبرگزاری بسیج از بوشهر، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر در این جشنواره گفت: در حوزه روانشناسی جامعه تخصصی علمی، یک گزاره روان­شناسانه مسجل است و بسیاری از بزرگان در این باره سخن گفته و کتاب و یا مطالبی نوشته یا مطالبی می­ گویند و آن این که انسان موجودی است که به اندازه ارتباطش با خدا در عرصه ­های تحولات آفرینشی می­ تواند تأثیر بگذارد و تحول تکوینی ایجاد کند.

برگزاری پانزدهمین جشنواره جهادگران علم و فناوری در بوشهر

آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری اظهار کرد: انسان موجودی سراسر صفر است که با در کنار خداوند قرار گرفتن به یک عدد تأثیرگذار تبدیل می­ شود و به همین ترتیب می ­توان گفت دانشمندانی موفقند که دارای روحیه ایمانی، تقوا و عرفانی ­اند و در واقع افرادی در عرصه علمی، بزرگ هستند که دارای خلاقیت فکری و علمی بوده و این ویژگی­ ها را متصل به خدا کنند.

وی افزود: دانشمندان موفق به اندازه ارتباطی که با خداوند دارند، خدا کمک می­ کند و تولید ایده می ­شود و سپس این تولید ایده به تولید طرح، پروژه و برنامه منجر شده و باعث کشف و اختراع می ­شود.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر در ادامه با اشاره به این که پیشرفت دارای یک مهندسی ویژه است، تصریح کرد: پیشرفت این طور نیست که به خودی خود با آنارشیزم علمی و مدیریتی تولید شود یعنی مثلاً بگوییم یکی این طرف کار کند یکی آن طرف، یکی کار کند یکی کار نکند، علوم را طبقه­ بندی نکنیم و روی پژوهش سرمایه­ گذاری نکنیم و بعد پیشرفت حاصل شود.

برگزاری پانزدهمین جشنواره جهادگران علم و فناوری در بوشهر

امام جمعه بوشهر تأکید کرد: مهم­ ترین عنصر پیشرفت، خودکفایی علمی، تولید علم به ویژه علوم استراتژیک و مرجعیت علمی است و تا مرجعیت علمی پیدا نکنیم نمی ­توانیم در پیشرفت ملی و مهندسی نظم نوین جهانی تأثیرگذار باشیم.

برگزاری پانزدهمین جشنواره جهادگران علم و فناوری در بوشهر

آیت الله صفایی بوشهری علم را اقتدارآفرین توصیف و خاطرنشان کرد: علم به معنی جامع خود در تمام عرصه­ های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی اقتدار می ­آفریند به طوری که باعث می ­شود دیگران نیازمند این عرصه شوند به همین خاطر مقام معظم رهبری روی آن تأکید دارند.

وی اضافه کرد: بنابراین یک کشور و جامعه که خالی از دانش تولیدی است و دارای مرجعیت علمی نیست همیشه وابسته است که از دیگران، چیزی دریافت کند یعنی سلطه و اقتدار خود را لازم است از دیگران بگیرد و در واقع تبدیل به یک کشور بی اقتدار می ­شود که قدرتش منشأ خارجی دارد لذا لازم است در عرصه علم در همه گونه­ های آن اعم از انسانی، پایه و تجربی و تبدیل آن به گزاره در علوم انسانی و پایه و تبدیل به فناوری و فناوری به محصول در علوم تجربی، دارای برنامه ­ریزی ­های دقیقی باشیم.

برگزاری پانزدهمین جشنواره جهادگران علم و فناوری در بوشهر

رئیس سازمان بسیج علمی و پژوهشی کشور نیز در این مراسم، برگزاری این جشنواره ­ها را مهم ارزیابی کرد و گفت: این جشنواره به منظور جریان­ سازی و گفتمان ­سازی علمی در سراسر کشور برگزار شده و یا در حال برگزاری است.

دکتر مهدی رحیمی انقلاب اسلامی را مقدمه ­ای برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی عنوان و اظهار کرد: ما برای این که کشورمان را مجدداً در عرصه علمی و فن­ آوری به تمدن نوین اسلامی که در قرن دوم تا هفتم وجود داشته است، برسانیم لازم است مراحلی را در سراسر کشور در این زمینه پیاده ­سازی کنیم.

خیزش علمی اولین مرحله رسیدن به تمدن نوین اسلامی

وی تصریح کرد: خیزش علمی و جهش علمی اولین مرحله رسیدن به تمدن نوین اسلامی در عرصه علمی و فن آوری است که در کشور خوشبختانه اتفاق افتاده است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی 20 سال پیش وقتی ظرفیت ­های علمی و فن آوری در کشور به حد مطلوبی رسید و تعداد دانشگاه ­های ما در حد قابل قبولی رشد پیدا کرده و تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی ما نیز در دهه 70 به شدت گسترش پیدا کرده و در واقع یک بهمن بزرگی در دانشگاه­ ها اتفاق افتاد مسئله تولید علم و فن آوری را در کشور مطرح کرد.

رئیس سازمان بسیج علمی کشور تأکید کرد: 20 سال پیش جریان جهانی دانش با پشتیبانی تمدن غرب مقالات ISI را پایه­ گذاری کرد که بر اساس آن 2 هزار مقاله در این زمینه متعهد شدند تمام منابع سایر کشورهای دیگر که در عرصه­ های علمی و فن ­آوری کار می ­کنند و در نهایت ماحصل فعالیت­ های علمی آن­ ها سندی به نام مقاله می ­شود به صورت رایگان به تمدن غرب داده شود.

دکتر رحیمی افزود: ما هم با تمام توان این کار را انجام دادیم و در خدمت تمدن غرب بودیم یعنی در واقع تلاش­ های مضاعفی کردیم تا از بودجه بیت المال هزینه کرده و یک سند علمی را تولید و در مقالات ISI چاپ کنیم تا کشور از آن بهره کافی نبرد.

دبیر علمی پانزدهمین جشنواره جهادگران علم و فن آوری هم به بیان گزارشی از مراحل آغاز به کار این جشنواره پرداخت و گفت: در ابتدای برنامه ­ریزی برای برگزاری این جشنواره، جلسات متعددی را با دانشگاه ­های استان برگزار کردیم که برای هر دانشگاه یک دبیرخانه و رابط تعیین شد که پس از آن، برنامه ­ها متناسب با تصمیماتی که اتخاذ شد، پیگیری می ­شد.

ارسال 206 مقاله به جشنواره جهادگران علم و فناوری

دکتر اسماعیل عبدالهی اظهار کرد: بیش از 206 مقاله در این جشنواره دریافت شد که از این تعداد 60 مقاله بعد از بررسی توسط هیئت داوران در جشنواره پذیرفته شد.

وی تصریح کرد: کمیته داوران این مرحله از جشنواره، شامل 8 نفر از اساتید و کارشناسان دانشگاه ­های استان بودند که هر مقاله توسط 3 نفر از داوران مورد بررسی قرار گرفته و سپس در اختیار کمیته داوران قرار می­ گرفت.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر خاطرنشان کرد: بخش دیگری از این جشنواره، بخش انشاء و دلنوشته بود که در این بخش نیز 1000 عنوان انشاء و دلنوشته به دبیرخانه جشنواره رسید که هر کدام از این­ ها دارای حجمی بین 3 تا 5 صفحه بودند.

دبیر این جشنواره درباره جوایز نفرات برتر نیز اذعان کرد: به 8 مقاله و 20 انشاء برتر هدایایی اهدا می ­شود که هدایای 3 نفر برتر بخش مقاله، سفر به عتبات عالیات و 5 نفر بعدی بخش مقاله سفر زیارتی مشهد مقدس است.

برگزاری پانزدهمین جشنواره جهادگران علم و فناوری در بوشهر

در پایان از برگزیدگان این جشنواره تقدیر به عمل آمد.

برگزاری پانزدهمین جشنواره جهادگران علم و فناوری در بوشهر

انتهای پیام/

ارسال نظرات