مدیر کل اجتماعی و موسسات خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه کشور:

بیش از ۱۲۰۰۰ مدرسه وقفی در کشور وجود دارد

مدیر کل اجتماعی و موسسات خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، گفت: در حال حاضر، بیش از ۱۲۰۰۰ مدرسه وقفی در کشور وجود دارد.
کد خبر: ۹۱۸۵۱۸۱
|
۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از زاهدان، رضا معممی مقدم، مدیر کل اجتماعی و موسسات خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه کشور طی سفری به سیستان و بلوچستان، در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: وقف دارای بخش های حقوقی، فقهی و اقتصادی است.

وی ادامه داد: وقف دارای آثار تربیتی و اخلاقی و ابعاد مختلف و گوناگون فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی است، باید به گونه ای عمل شود تا مردم به انجام وقف ترغیب شوند.

وی اضافه کرد: اگر می خواهیم وقف در خدمت مردم قرار بگیرد، باید بهتر به آنان خدمات رسانی کنیم تا به عبارتی مردم حلاوت خدمات وقف را بچشند.

وی بیان کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه در کشور به خاطر وجهه‌ای که دارد، باید مقدم بر همه سازمان‌های دیگر به یاری مردم سیل زده وگرفتار بلاهای طبیعی بشتابد.

این مسئول تاکید کرد: کارکرد وقف، اجرای درست نیت واقف و امداد به بهرمندان و ... است.

وی گفت: بحث امور خیریه را که تاکنون مغفول مانده، با راه اندازی مرکز امور خیریه در این سازمان محقق می شود و امور خیریه را منسجم‌تر و با تبلیغ و ترویج بهتری با همراهی مردم و خیرین پیگیری می‌کنیم.

وی افزود: باید به جریان خیریه که در کنار وقف مطرح بوده، خیلی جدی‌تر پرداخته و مردم را درگیر آن کنیم.

معممی مقدم ادامه داد: در طرح افق که در بقاع متبرکه اجرا می‌شود، مقرر شده تا مسائل اجتماعی مقدم بر مسائل فرهنگی دیده شود و از منظر اجتماعی وارد مسائل فرهنگی شویم.

وی بیان کرد: ما در انقلاب اسلامی باید به‌صورت جدی به مسائل اجتماعی رسیدگی و از بستر اجتماعیِ بقعه‌ها به فعالیت‌های فرهنگی بپردازیم، مثلا در عید غدیر امسال بیش از ۳۰۰ زندانی جرایم غیر عمد از محل اعتبارات مرتبط و مشارکت خیرین آزاد شدند، براین اساس لزوم شناسایی خانواده‌های زندانیان غیر عمد و جرائم نقدی در اطراف بقاع متبرکه خوب است که این زندانیان با محوریت بقاع متبرکه آزاد شوند و آن را دنبال می کنیم.

این مقام مسئول افزود: از رسانه ها و اصحاب قلم در آستانه دهه وقف، انتظار داریم خیرین را به سمت وقف‌های نوین و در راستای شکوفایی علم و فرهنگ تشویق کنند.

وی اضافه کرد: سهم وقف در بخش بهداشت ، درمان وآموزش باید ارتقا یابد و سازمان اوقاف و امور خیریه در نظر دارد با کمک اهالی رسانه و تربیون داران، آثار مثبت و سازنده وقف را به مردم نشان دهند و هر چه بیشتر در زمینه فرهنگی نقش ایفا کنند.

معممی مقدم ادامه داد:با توجه به مسئولیت سنگین این سازمان در اداره بیش ازحدود یک میلیون و سیصد هزار رقبه وحدود ۳۰۰ هزار موقوفه و بیش از8هزار بقعه متبرکه، نیازمند همراهی علما و اندیشمندان و اقشار تاثیر گذار برای تحقق اهداف وقف می باشیم.

وی بیان کرد:هیئت‌امنای بقاع متبرکه مأموریت دارند تا در زمینه آسیب‌های اجتماعی منطقه خود بررسی‌های لازم را داشته باشند و فضایی به وجود بیاورند که در راستای رفع آسیب‌های اجتماعی مفید فایده باشد، مردم نیز باید این نعمت‌ها و آثار وقف را در جامعه ببینند.

معممی مقدم گفت: بیش از 12 هزار مدرسه وقفی در کشور وجود دارد که سازمان اوقاف باید هم جهت با نیات واقفین و با تعامل با وزارت آموزش و پرورش بر آنها نظارت داشته باشد، ما با ظرفیتی که داریم می توانیم سازمان مدارس وقفی را راه اندازی کنیم.

وی تصریح کرد: بقاع متبرکه فراوانی در کشور وجود دارند که می‌توانند در زمینه خدمات اجتماعی ورود پیدا کنند به همین دلیل در سال جاری هیئت‌امنای ۱۱۰ بقعه مأموریت یافتند که در زمینه آسیب‌های اجتماعی منطقه خود، بررسی‌های لازم را انجام داده و فضایی به وجود بیاورند تا در راستای رفع آسیب‌های اجتماعی مفید فایده باشند ودر این خصوص، هم اکنون راه اندازی مراکز اجتماعی و فرهنگی و قرآنی از ۲۰۰ عدد گذشته است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات