گفت و گو با نخبه بسیجی

از شركت در المپیادها و مسابقات بسكتبال تا تفسير قرآن

یکی از نخبگان بوشهری که در دیدار اخیر رهبر انقلاب با نخبگان جوان علمی و مدال‌آوران المپیادهای علمی کشوری و جهانی، حضور داشت، شهریار میرزایی بود، کسی که چهار سال پیش در رشته المپیادهای نانو خوب درخشید و توانست این راه را ادامه دهد و علاوه بر این رشته در تمام زمينه‌هايي كه علاقه داشته فعاليت كند و موفقیت‌هایی را برای خود و استان کسب نماید؛ از شركت در المپیادها و مسابقات بسكتبال تا تفسير قرآن...
کد خبر: ۹۱۷۳۴۴۱
|
۲۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۴
به گزارش خبرگزاری بسیج از بوشهر، در دنیای پیچیده و پر فراز و نشیب و ماشینی کنونی که اینترنت و شبکه‌های مجازی هوش و هواس همه ما را ربوده و زمان بسیار زیادی از زندگی جوان و نوجوان و بزرگسال ما را به خود مشغول کرده اما جوانانی هستند که روز به روز شاهد درخشش آنها هستیم.

یکی از نخبگان بوشهری که در دیدار اخیر رهبر انقلاب با نخبگان جوان علمی و مدال‌آوران المپیادهای علمی کشوری و جهانی، حضور داشت، شهریار میرزایی بود، کسی که چهار سال پیش در رشته المپیادهای نانو خوب درخشید و توانست این راه را ادامه دهد و علاوه بر این رشته در تمام زمينه‌هايي كه علاقه داشته فعاليت كند و موفقیت‌هایی را برای خود و استان کسب نماید؛ از شركت در المپیادها و مسابقات بسكتبال تا تفسير قرآن. در ادامه این گزارش، گفت‌گوی شنیدنی با این جوان موفق را بخوانید:
 
از شركت در المپیادها و مسابقات بسكتبال تا تفسير قرآن


لطفا خودتان را معرفی کنید و بفرمایید در چه زمینه‌هایی حائز رتبه شده‌اید؟
شهریار میرزایی هستم.21 ساله، دانشجوی استعداد درخشان رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر.
-مدال نقره کشوری المپیاد پزشکی
- رتبه یک کشوری المپیاد ریاضیات کاربردی
-مدال برنز دوره ۶ المپیاد نانو
-رتبه ۲کشور در دوره ۷المپیاد نانو
-رتبه ۳ کشور مسابقات نادکاپ دانشگاه صنعتی شریف
-برترین پژوهشگر استان در سال‌های ۹۴و ۹۵
رتبه برتر کشور در مسابقات سخنوری دانشگاه های علوم پزشکی کشور
- رتبه ۴ کشوری مسابقات تفسیر قرآن

در زمینه ورزشی
- رتبه سوم کشوری مسابقات بسکتبال مناطق جنوب در رده سنی نوجوانان
در رده سنی نونهالان، نوجوانان و جوانان قهرمانی استان رشته بسکتبال را دارم و کاپیتان منتخب نوجوانان و نونهالان استان بودم.
در زمینه هنری
دو مقام اول و یک مقام دوم استان در رشته تئاتر کسب کردم و تا سوم دبیرستان هم فعالیت در تئاتر داشتم اما در 1 سال اخیر در زمینه موسیقی فعالیت می‌کنم.
-و یک اختراع هم در مرحله آخر ثبت دارم.
 
از شركت در المپیادها و مسابقات بسكتبال تا تفسير قرآن

دوره نوجوانی خود را چگونه سپری کردید؟
آغاز دوران نوجوانی و عبور از آن توأم با بحرانی است که اگر به خوبی مدیریت نشود مشکل‌آفرین خواهد بود اما می‌توان با مدیریت صحیح، آن را درست پشت سر گذاشت این مهم نیز در درجه نخست به کمک همراهی و همدلی خانواده و برنامه ریزی درست و منظم و در درجه دوم به کمک معلمان و مربیان نوجوان حاصل می‌شود. و زندگی من هم از این فراز و نشیب‌های دوران نوجوانی خالی نبود، در مدرسه تیزهوشان درس می‌خواندم این دوره از نظردرسی وضعیت مناسبی داشتم و معدل بالای 19 و 90 صدم داشتم در هر سه سال ولی آن چیزی که در مقطع راهنمایی بیشتر برای من اهمیت داشت بحث ورزش بود، علاقه‌ام بیشتر در این زمینه می‌دیدم و بیشتر وقتم به ورزش سپری می‌کردم. ولی سال دوم دبیرستان وضعیت به کلی تغییر کرد و آن زمان بود که به سمت کارهای علمی رو آوردم؛ به عبارتی هویت علمی من از دوم دبیرستان شکل گرفت.

اولین موفقیت شما مربوط به چه سالی بود؟
موفقیت‌ها در سطح استان در آزمون‌های مختلف از سوم دبستان بود، اما اولین موفقیت من در سطح کشور مربوط به تفسیر قرآن بود که در تابستان سوم راهنمایی، موفق شدم مقام چهارم کشوری در زمینه تفسیر قرآن کسب کنم و اولین مدال المپیاد علمی من مربوط به دوم دبیرستان بود.

وضعیت کار علمی در استان بوشهر چطور ارزیابی می‌کنید؟

وضعیت علمی استان بیش‌تر حول افراد می‌چرخد تا یک سیستم منظم دولتی که این کارها را هدایت کند بلکه برخی افراد هستند که دلسوزانه و فداکارانه بهترین شرایط تحصیل، درجات شغلی و مالی را رها کرده و در ایران مانده‌اند تا بتوانند برای کشور خدمت کنند. و در استان بوشهر نیز فعالیت‌های بسیار اثرگذاری توسط این افراد انجام شده است، و وقتی چنین افرادی وجود داشته باشند مطمنا فعالیت علمی به ویژه در استان بوشهر بسیار آسانتر خواهد شد.
گاهی بخاطر وجود این افراد بسیاری از کارهای علمی، خیلی سریع و فارغ از بسیاری از نامه‌نگاری‌های دست و پا گیر ادارات و سازمان‌ها و با حمایت دلسوزانه چنین افراد باسوادی انجام می‌شود. افرادی مانند«پروفسور نبی پور» در دانشگاه علوم پزشکی و «پروفسور ملک زاده» در دانشگاه خلیج فارس و بسیاری از اساتید دیگر که در راستای پیشرفت علمی افراد و شکوفایی استعداد آنها در استان بوشهر فعالیت می‌کنند که بهترین منبع علم و انگیزه برای ما محسوب می‌شوند. و باعث افتخار بنده هست که دانشجوی، پروفسور نبی پور و دکتر امین تمدن هستم ‌و در زمینه‌های علمی، پژوهشی و سایر زمینه‌ها شاگرد این دو بزرگ‌وار هستم.
اگر بخواهیم این مورد را کلی بررسی کنیم باید گفت که از نظر سرعت پیشرفت علمی، استان بوشهر در وضعیت مناسبی قرار دارد که با حمایت مسئولین استانی می‌تواند بهتر شود.
در زمینه نانو هم موفقیت‌هایی داشته‌اید در این مورد هم صحبت بفرمایید؟
 
از شركت در المپیادها و مسابقات بسكتبال تا تفسير قرآن

علي تنگستاني، مدیر مدرسه شهید بهشتی در مقطع دبیرستان وقتی از علاقه من به علم نانو مطلع شد، همان سال «المپیاد نانو» و منابع مورد نیاز را به من معرفی کرد و من را مورد حمایت و رهنمود‌های دلسوزانه خود قرار داد و از آن به بعد شروع کردم به مطالعه مجموعه مقالات باشگاه نانو، مباحث عمومي نانو فناوري و كتاب «نانو از نو». تا اینکه در دوره ۶ المپیاد نانو بعد از حدود20 سال اولین مدال المپیاد علمی استان بوشهر را کسب کردم. در سال‌های بعد در دوره ۷المپیاد نانو، رتبه ۲ کشور را کسب کردم و یک مقاله تحت عنوان تصفیه فتوکاتالیستی آب با استفاده از هیبرید cuo/znoجهت کاهش گاف انرژی الکترونها و کاهش نوترکیبی در دوره 6 المپیاد ارائه کردم.

بیانیه گام دوم انقلاب خطاب به جوانان است شما به عنوان نخبه درراین زمینه چه گامی برمی دارید؟
چیزی که در قدم اول برای من هدف است این است که بدانم در چه بخشی از کشور ضعف است و نیاز چیست، بعد در راستای آن هدف گام بردارم. در بخش نانو، امسال شاهد کاهش بودجه ستاد ویژه توسعه علوم و فناوری نانو بودیم؛ ستادی که در گذشته بودجه قابل توجهی به ان اختصاص داشت و شاهد بازدهی بسیار خوب و بازگشت مالی نیز در آن بودیم که متاسفانه امسال مورد بی مهری مسئولین قرار گرفت.
در قدم دوم باید در کشور کارگروه هایی تشکیل شود که کار وفعالیت آنها منجر به حل مسائل کشور شود. در هر اداره، سازمان یا وزارت خانه یک کارگروه متشکل از جوانان نخبه وجود داشته باشد که مشکلات را شناسایی و مسئول حل آن مشکل باشد. تاکنون تیم هایی مثل هسته های احمدی روشن و چمران و امثال این ها هست اما جای پیشرفت بسیار در این زمینه هست.

در واقع بسیاری از مشکلات کشور را می‌توان با مردمی کردن آن حل کنیم و مطمنا این توانمندی در جوانان نخبه ایرانی هست ولی مشکل اینجاست که کسی حل مشکلات را به دست جوانان نخبه نمی دهد.
علت فرار نخبگان در کشور چیست؟
به این مسئله از دو منظر می‌توان پاسخ داد:
اولا: در کشور ما از نخبگان در آن سطح نخبگی استفاده نمی‌شود کسانی مسئولیت بزرگ بر عهده می‌گیرند که نخبه نیستند و نخبگان در مسئولیت‌های کوچک شروع به کار می‌کنند وقتی احساس کنند از آنها استفاده لازم نمی‌شود مسلما به سمتی می‌روند که از آنها استفاده بهینه شده و برای کارشان ارزش قائل شوند.
دوما: مسیر نخبگانی در کشور ما بر اساس نیاز سایر کشورها تعریف شده، و مسیر نخبگی از حل مشکلات کشورمان نمی‌گذرد.به طور مثال فردی در نانو مقاله‌ای می‌نویسد با بودجه دولت و دانشگاه های ایران که تکنولوژی اجرای آن در کشور موجود نیست، کشور دیگری تکنولوژی را دارد، می‌سازد و منفعت آن ابداع و علم را می‌برد و هیچ مشکلی از مشکلات کشور رفع نمی‌گردد و خدمتی به مردم صورت نمی پذیرد. یعنی نخبگانی که در ایران نیز مانده‌اند بعضا در مسیر درست از آن‌ها استفاده نمی‌شود. نیاز هست برای نخبگان جایگاه شغلی- مالی مناسب، حمایت‌های روانی و مراقبت‌های خاص و امکانات ایجاد شود.

نظر شما درباره فعالیت در رشته‌های مختلف(ورزشی، هنری،....) چیست ؟
همیشه سعی کردم تک بعدی نباشم و در زمینه‌های مختلف، تجربه کسب کنم. وقتی پا به حیطه جدیدی می‌گذارم از تجربیات و آموخته‌های سایر زمینه‌ها استفاده می‌کنم و دلیلش هم علاقه به موضوعات مختلف و تجربه کردن شرایط و رویداد‌های جدید هست.
حتی در مطالعه کتاب هم همین موضوع صادق است. به طور مثال در 1 سال اخیر در هر کدام از زمینه‌های روانشناسی، تاریخ، ادبیات، فلسفه، فیزیک و تکامل حداقل 2 - 3 کتاب خوانده‌ام. در دوران دانش آموزی مطالعه آزاد کمی داشتم اما در میان درس‌ها دیوان حافظ، مثنوی، دیوان شمس و شاهنامه با توضیح دکتر جنیدی زیاد می‌خواندم و بسیاری از این اشعار را از حفظ بودم.
 
از شركت در المپیادها و مسابقات بسكتبال تا تفسير قرآن

دلایل موفقیت خود را چه می‌دانید؟
گرت فاحی ز فتاح علیم است
به بسم الله رحمن رحیم است
اولین رکن را همیشه توکل بر خدا دیدم که باعث ایجاد دید مثبت و اطمینان خاطر می‌شود. در واقع باعث می‌شود نه در موفقیت‌ها مغرور شویم و نه در شکست‌ها نا امید.
عامل دوم پدر و مادرم که بهترین شرایط را از همه لحاظ برای من فراهم کردند و علاوه بر فراهم کردن امکانات و ایجاد انگیزه، برنامه‌ریزی و پشت کار را از ایشان یاد گرفتم و مدیر دوره راهنمایی و دبیرستان، آقای تنگستانی که دلسوزانه و پدرانه همواره من را در مسیر موفقیت راهنمایی کردند و افتخار دانش آموزی ایشان را دارم و همچنین معلم‌هایی دلسوز و همراه هایی که در دوران مختلف تحصیل.
عامل سوم شناسایی و فعالیت در حیطه‌هایی است که علاقه و استعداد من در آن زمینه‌ها بوده است.
حس شما آن لحظه که به دیدار مقام معظم رهبری دعوت شدید و از نزدیک با ایشان صحبت کردید و دست دادید چه بود؟

دیدار با شخص اول کشور طبعا افتخار بسیار بزرگی است و انگیزه وافری را برای ادامه راه مهیا می‌کند. دیدار و دعوت کردن ایشان از نخبگان بسیار مسرت‌بخش بود و از دیگر پیامدهای خوشایند جلسه هم تجدید دیدار با دوستان و نخبگانی بود که سال‌های قبل در المپیاد‌های جهانی در حال رقابت بودیم، همچنین آشنایی و ارتباط با سایر نخبگان ایران و آشنایی با دوستان جدید فراهم شد.

توصیه شما به جوانان چیست؟
پیشنهاد بنده به عنوان برادر به جوانان و نوجوانان این است که در زمینه ای گام بردارند که 2 فاکتور مهم داشته باشد، اول علاقه سپس استعداد.در پی این دو پشت کار هم به وجود خواهد آمد ولی متاسفانه بسیار دیده می شود اشخاص به دلیل شرایط اجتماعی و مالی بعضی شغل ها مثل پزشکی ویا رقابت نا صحیح بین بعضی خانواده ها باعث می شود افراد در انتخاب شغل دچار مشکل شوند.


پایان خبر/
ارسال نظرات