خبرهای داغ:
استاد قرائتی در کرمان پاسخ داد:

چرا ائمه(ع) و اولیای الهی واسطه بین مخلوق و خالق اند؟

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی در شب سوم محرم سال 1441 هجری قمری، با استناد به آیات قرآن به تبیین حقانیت راه و سیره ابا عبدالله الحسین(ع) پرداخت و اولیای الهی را واسطه فیض و برآوردن حاجات دانست.
کد خبر: ۹۱۷۱۲۶۴
|
۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۱

به گزارش سرویس بسیج  طلاب و روحانیون خبرگزاری بسیج، حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، در شب سوم ماه محرم، در محل مسجد امام(ره) کرمان گفت: گفتار اهل بیت علیهم السلام ریشه قرآنی دارد و قیام امام حسین علیه السلام نیز در واقع ریشه در قرآن دارد.

وی ادامه داد: امر به معروف و نهی از منکر خود دارای مراتبی است. مرتبه اول، گناه فردی است که در برخورد با این مرتبه اکثر مراجع به آمران معروف و ناهیان از منکر توصیه کرده اند اگر امر به معروف و نهی از منکرِ موجب ایجاد مفسده و یا خطر جانی برای آنها شود از آن صرف نظر شود. مرتبه دیگر امر به معروف و نهی از منکر به گناهان اجتماعی برمی‎گردد که در بعضی از موارد درجه و حد این گناه به حدی زیاد است که حتی اگر مسئله امر به معروف و نهی از منکر به کشته شدن جمعی از مراجع نیز بیانجامد باز جا دارد؛ ماجرای شهادت امام حسین علیه السلام و اصحاب ایشان از همین باب بود. امام(ع) شهید شدند تا مسئله امر به معروف و نهی از منکر به اجرا درآید.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور در ادامه افزود: برخی دادِ اتحاد و اتفاق می‎زنند، اما این طور نیست که اتحاد و اتفاق همیشه خوب و مفید باشد؛ همان طور که در زمان امام حسین(ع) حاکم مکه به حضرت گفت من می‎ترسم اگر شما با یزید بیعت نکنید موجب ایجاد اختلاف در امت اسلامی بشود، امام(ع) در جواب فرمودند «شما اعمال خود را دارید و ما اعمال خودمان را داریم «لَکُمْ أَعْمالُکُمْ وَ لَنا أَعْمالُنا» و ما از شما بری هستیم و برائت می‎جوییم و اگر این اتحاد ختم به حکومت ظالمانه یزید بن معاویه شود ما به این اتحاد پایبند نیستیم و آن را نمی‎پذیریم».

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در ادامه به مسئله توسل پرداخت و با استناد به آیه شریفه «وَیُنَزِّلُ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَیُحْیِی بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا [سوره روم، آیه 24 - و نیز از آسمان باران می‌فرستد تا زمین را پس از مرگش باز زنده گرداند]»، گفت: خداوند زنده کننده است، اما به واسطه باران این کار را می کند؛ در آیه دیگری داریم که «فَقُلْنَا اضْرِبْ بِعَصَاکَ الْحَجَرَ ۖ فَانْفَجَرَتْ مِنْهُ اثْنَتَا عَشْرَةَ عَیْنًا [سوره بقره، آیه 60 - و خود را بر سنگ زن، پس دوازده چشمه آب از آن سنگ جوشید]»، پس خدا می تواند بدون واسطه هم زمین را احیا کند یا چشمه از سنگ بجوشاند، اما حکمت الهی اقتضا می‌کند که کارها با واسطه اجرا شود.

وی اضافه کرد: خداوند می تواند بدون واسطه نیز حاجات ما را برآورده کند، اما براساس حکمت الهی واسطه‎ی خیر برای برآوردن حاجات ما وجود دارد و آن واسطه اولیای الهی هستند. در قرآن نیز تصریح شده است که «وَ اِسْتَغْفِرْ لَهُنَّ /سوره ممتحنه، آیه 12 ».

وی در پایان به مسئله عاقبت بخیری اشاره کرد و گفت: دعای همیشگی اولیا، علما و بزرگان عاقبت بخیری بوده و ما بسیار افرادی داشتیم که کافر بودند، اما در زمان غروب زندگیشان عاقبت بخیر شدند، همچون ساحران فرعون؛ و بسیار افرادی داشتیم که با ایمان بودند و در آخر عمر بی ایمان از دنیا رفتند. دعای شما همیشه این باشد «اللّهُمَّ اجْعَلْ عَواقِبَ امُورِنا خَیْراً».

ارسال نظرات