پرونده ویژه بانک‌داری

سرمایه‌داری قمارخانه‌ای در بانک‌های ایران چگونه شکل گرفت؟ / چنبره اختاپوس بانکی بر ارز، مسکن و بازار خودرو

همه بخش‌ها از جمله مخابرات، سهام خودروسازی و تمام صنایعی که سودآور است و مردم از آن‌ استقبال می‌کردند ردپایی از بانک‌ها دیده می‌شود؛
کد خبر: ۹۱۶۶۶۵۶
|
۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، همه بخش‌ها از جمله مخابرات، سهام خودروسازی و تمام صنایعی که سودآور است و مردم از آن‌ استقبال می‌کردند ردپایی از بانک‌ها دیده می‌شود؛ تمام بخش‌های صنعتی که سودآور است در انحصار این‌ها درآمد؛ نمونه این را در ایالات متحده آمریکا، کازینو کاپیتالی یا سرمایه‌داری قمارخانه‌ای می‌نامند.

 
بانک‌ها در حال محاصره اقتصاد هستند؛ حقیقت این است که از سال ۸۸-۸۹ سرمایه گذاری در صنایع تا حدود زیادی کاهش پیدا کرد. دلیلش هم این بود که همان سال ۸۹ که با اجرای بد طرح خوب هدفمندی یارانه‌ها دولت وقت، دیگر خیلی‌ها تمایلی به سرمایه‌گذاری نداشتند و به تبع آن تعداد بنگاه‌های صنعتی و اشتغال بسیار کاهش پیدا کردند.
به دلیل چند برابر شدن نرخ ارز، سرمایه گذاری تجاری هم به شدت تضعیف شد. اینگونه بود که بانک‌ها به سمت فعالیت‌های انحصارگرایانه به خصوص واردات سوق پیدا کردند. در آن دوره، چون سرمایه‌داری صنعتی از بین رفته بود و سرمایه‌داری تجاری هم خیلی کم شده بود، تنها حوزه سودآور برای بانک‌ها فعالیت مالی در اقتصاد بود. زیرا بنگاه‌ها به شدت نیازمند منابع مالی بودند بانک‌ها هم قادر نبودند این منابع را تامین کنند.
اواخر دولت دهم و دوران دولت یازدهم تعداد زیادی بانک خصوصی تاسیس شد، اما در پشت پرده آن‌ها فعالیتشان در حوزه خرید و فروش املاک بود که به نوعی نزول‌خواری می‌کردند. این‌گونه بود که بانک‌ها به نوعی سلطه بر اقتصاد پیدا کردند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار