مسئول قرارگاه فضای مجازی سپاه قدس گیلان:

استفاده از نرم‌افزارهای نوین ارتباطی بین والدین و فرزندان شکاف ایجاد کرده است

مسئول قرارگاه فضای مجازی سپاه قدس گیلان گفت: گسترش استفاده از نرم افزار‌های ارتباطی سبب ایجاد شکاف بین والدین و فرزندان شده است.
کد خبر: ۹۱۵۹۳۶۸
|
۰۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۹
به گزارش خبرگزاری بسیج از رشت، سجاد ستوده صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: زندگی انسان‌ها در آینده مبتنی بر فضای مجازی است و اگر کسی مردم را از استفاده فضای مجازی منع کند، درواقع مردم را از ورود به آینده منع کرده است.

مسئول قرارگاه فضای مجازی سپاه قدس گیلان با بیان اینکه فضای مجازی می‌تواند زمینه‌ای برای استفاده بیشتر از سرعت زمان و موهبت‌های الهی باشد افزود: در استفاده از فضامجازی باید این نکته را مورد توجه قرار داد که نهاد خانواده آسیب نبیند.

ستود با اشاره به اینکه در مدیریت فضای مجازی به دنبال یافتن بهینه‌ترین حالت برای استفاده از مزایای این فضا هستیم گفت: باید به نحوه‌ای این فضا را مدیریت کرد تا از آسیب‌های محتمل در مسیر استفاده از فضای مجازی جلوگیری کنیم.

وی با اشاره به استفاده گسترده مردم از فضای مجازی بیان کرد: در سال ۸۸ تمام کاربران فضای مجازی قریب به چهار میلیون نفر در کشور بودند و این در‌حالی‌است که امسال این تعداد به ۴۰ میلیون نفر تنها در یک اپلیکیشن خاص رسیده است.

ستوده از رشد گسترده کاربران ایرانی در فضای مجازی و اپلیکشین‌های مختلف طی ۱۰ سال گذشته خبر داد و تصریح کرد: امروز فضای مجازی سبب بروز تحولات فراوانی در حوزه آموزش، اقتصاد و سبک زندگی شده است.

مسئول قرارگاه فضای مجازی سپاه قدس گیلان با اعلام اینکه امروز سبک زندگی بسیاری از انسان‌ها بر اساس فضای مجازی شکل می‌گیرد عنوان داشت: امروز فضای مجازی به دلیل تاثیر آن بر رفتار، گفتار و ذهنیت افراد، نیاز به مدیریت جدی دارد.

وی ضمن تشریح معایب و فواید فضای مجازی خاطرنشان کرد: مدیریت فضای مجازی به این معنا است که به گونه‌ای از آن استفاده کنیم که کمترین تاثیر منفی را در زندگی افراد بگذارد.

ستوده با بیان اینکه گسترش استفاده از نرم افزار‌های ارتباطی سبب ایجاد شکاف بین والدین و فرزندان شده است اظهار داشت: کمبود زمان، تغییر نسل، نداشتن علم کافی در حوزه فضای مجازی سبب شده است تا والدین نتوانند به خوبی بر عملکرد فرزندانشان در فضای مجازی نظارت کنند.

مسئول قرارگاه فضای مجازی سپاه قدس گیلان ضمن تشریح آسیب‌های فضای مجازی بر بنیان خانواده گفت: یکی از موضوعات مهمی که خانواده را در این زمینه دچار چالش می‌کند این است که والدین ابزاری را برای فرزند مهیا می‌کنند که خود نحوه استفاده از آن را نمی‌دانند، اما در دسترس فرزندان خود قرار می‌دهد.

وی ارائه آموزش‌های سواد فضای مجازی را تنها راهکار مقابله با آسیب‌های این فضا بر نهاد خانواده دانست و افزود: نخستین اصل برای استفاده از این فضا وضع قوانینی برای اجرای اعضای خانواده و استفاده محدود و زمانبندی شده از فضای مجازی است.

ستوده یکی از راهکار‌های مقابله با آسیب‌های فضای مجازی را عدم داشتن مالکیت خصوصی از این ابزار دانست و عنوان داشت: در کشور‌های توسعه یافته‌ای مانند آمریکا افراد زیر ۱۸ سال اجازه خرید تلفن همراه را ندارند، مالکیت خصوصی تلفن همراه در بسیاری از کشور‌های دنیا زیر ۱۸ سال ممنوع است و اگر این قوانین در ایران وضع شود خانواده‌ها می‌توانند آسیب‌های فضای مجازی را با نظارت کاهش دهند.

مسئول قرارگاه فضای مجازی سپاه قدس گیلان با تأکید بر لزوم تهیه محتوا‌های مناسب کودکان و نوجوانان و مدیریت ابزار‌های رسانه‌ای که در اختیار آنان قرار دارد افزود: بسیاری از این ابزار‌ها هیچ بازی بومی برای استفاده مفید کودکان در خود ندارند، اما اگر بتوانیم مدیریت محتوا کنیم از خطرات بازی‌های رایانه‌ای خطرناک و نامربوط برای سنین کودکان جلوگیری می‌شود.

وی مدیریت زمان برای استفاده از فضای مجازی را یکی از مهم‌ترین راهکار‌های کاهش آسیب فضای مجازی برشمرد و گفت: مکان استفاده از ابزار‌های دیجیتال بسیار حائز اهمیت است و یکی از مهم‌ترین این امور منع استفاده از ابزار‌های رسانه‌ای در اتاق خواب فرزندان است.

انتهای پیام/
ارسال نظرات