عشق مدرسه سازی مرز نمی شناسد

مدرسه سازی عشق است که حد و مرز نمی شناسد، زمان و مکان ندارد، بومی و غیر بومی ندارد؛ چرا که در این راه خیر، خیران با خدا معامله می کنند و شعر سعدی شیرین سخن که می گوید «رسد آدمی به جایی که به جز خدا نبیند»، به خوبی این مضمون را تداعی می کند.
کد خبر: ۹۱۵۱۶۶۲
|
۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۴
 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج هرمزگان، امسال همچون سال های گذشته در جشنواره بیست و یکم خیران مدرسه ساز هرمزگان که به نظر می رسید استانی باشد، خود به عینه شاهد حضور و گردهمایی بسیاری از خیرانی از جنس و تبار ایرانی بودیم که سرمایه های خود را برای ساختن سرپناهی برای دانش آموزان هرمزگانی به همراه آورده بودند.

موسسه جامعه یاوری فرهنگی کشور که کار خود را از سال ۶۲ با ساخت کلاس درسی در خراسان جنوبی آغاز کرده بود اکنون حدود ۲۰ سال است که در هرمزگان مدرسه می سازد و در طول این سال ها نزدیک به ۱۵۰ طرح آموزشی در نقاط مختلف بویژه روستاهای میناب ساخته است.

آموزگار بازنشسته بوشهری نیز از دیگر خیرانی است که حق بازنشستگی خود را به میزان ۴۰۰ میلیون ریال به مدرسه سازی در هرمزگان اختصاص داده است چرا که معتقد است بهترین کار خیر ساختن سرپناهی برای دانش آموزان محروم و دورافتاده ای است که در آینده کشور را متحول خواهند ساخت.

حتی در جغرافیای استان هرمزگان نیز این مرز وجود ندارد و دیده می شود که خیر بستکی در بشاگرد و خیری از میناب در بندرعباس مدرسه ساخته است.

خیر مینابی مدرسه ای تحت عنوان «مرکز استعدادهای درخشان اسدپور» دربندرعباس احداث کرده است که در سال گذشته دانش آموزی از همین مدرسه رتبه ۹ و تک رقمی کنکور سراسری را از آن خود کرد که افتخاری علاوه بر، این دانش آموز، خانواده، جامعه فرهنگیان بلکه برای جامعه خیران مدرسه ساز استان نیز بوده است.

خیری اهل بندر تاریخی کنگ نیز به جای تعویض خودروی پراید خود به پژو، مدرسه می سازد؛ تاجر هرمزگانی ساکن دبی نیز با هدف اینکه «نمی خواستم دانش آموزان استانم احساس محرومیت کنند» برای موفقیت این آینده سازان تاکنون ۳۰ مدرسه ساخته و گفته است مایلم این عمل نیک را تا زنده هستم انجام دهم و خیر و تاجر دیگری نیز این بار از روستای سلخِ قشم مدرسه ای را با نیت پدر و مادر مرحومش ساخته است.

صنایع و شرکت های بزرگ غرب هرمزگان و همچنین بانک ها نیز در راستای رسالت اجتماعی خود از سال های قبل به کمک نوسازی مدارس و آموزش و پرورش و در واقع به حمایت از دولت پای کار آمده اند و کار مدرسه سازی را شروع کرده اند.

آری دنیای مدرسه سازی دنیای شیرینی است که خیران بدون هیچ چشم داشتی، با عشق مدرسه می سازند تا جامعه را بسازند، آیندگان را بسازند، فردا و فرداها را بسازند و با این کار گُل لبخندی را بر لبان دانش آموزان بنشانند.

 

و اما سخن مدیران هرمزگان از مدرسه سازی

تعهد ۲ برابری خیران مدرسه ساز هرمزگانی در ساخت مدرسه

مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان به عنوان بانی برگزاری بیست و یکمین جشنواره خیران مدرسه ساز استان گفت: امسال خیران مدرسه ساز هرمزگان ۶۲۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال اعتبار برای ساخت و ساز مدرسه در این استان متقبل شدند که این میزان نسبت به سال گذشته ۲ برابر شده است.

نوید احمدی افزود: خیران مدرسه ساز تا پایان سالجاری ۸۹ مدرسه در قالب ۴۳۳ کلاس درس و با زیربنای ۴۰ هزار و ۱۰۲ مترمربع برای دانش آموزان هرمزگانی می سازند.

وی بیان داشت: در سال ۹۷ نیز خیران مدرسه ساز ۶۳ مدرسه در قالب ۲۲۰ کلاس درس با زیربنای ۱۰ هزار و ۲۶۰ مترمربع و با هزینه ۳۱۷ میلیارد ریال در هرمزگان احداث کرده و تحویل آموزش و پرورش دادند.

مدیر کل نوسازی مدارس هرمزگان ابراز داشت: خیران هرمزگانی از لحاظ تعداد طرح های آموزشی اجرا شده در کشور رتبه پنجم را به خود اختصاص داده اند.

احمدی یادآور شد: در کشور ۴۵۰ مجمع خیران مدرسه ساز وجود دارد که ۳۱ مجمع آن مربوط به استان هرمزگان است.

وی با قدردانی از صنایع غرب هرمزگان و مشارکت خیران در امر مدرسه سازی گفت: از ۱۷ هزار کلاس درس ساخته شده در این استان حدود یک چهارم آن معادل ۴ هزار کلاس درس، غیرایمن است که برای استاندارد سازی و ایمن شدن آن به همکاری خیران و اعتبارات دولتی نیاز است.

 

مدرسه سازی با شعار «ایمنی و مقاوم سازی»

مدیر کل آموزش و پرورش هرمزگان نیز با اشاره به اینکه بسیاری از مدرسه های ساخته شده توسط خیران در سال های گذشته، فرسوده و غیر ایمن شده‌اند، گفت: با توجه به اهمیت این موضوع مدرسه سازی در سال های اخیر در استان با شعار جدید ایمنی و مقاوم سازی آغاز شده است.

موسی دادی زاده سرخایی افزود: «مهرگیتی»، «یاس فاطمه النبی»، «نیک فرزاد صبا» و «شرکت معماران تجارت در میناب» از موسسه های خیر مدرسه ساز هرمزگانی است که در سال های اخیر کمک بزرگی به ساخت مدرسه در این استان داشته اند.

وی بیان داشت: همچنین شرکت ها و صنایع غرب هرمزگان نیز در کنار خیران مدرسه ساز برای ساخت مدرسه هایی در هرمزگان مسوولیت تجهیز، راه اندازی و بازسازی مدارس را برعهده گرفته‌اند.

مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان یادآورشد: خیران مدرسه ساز در سرنوشت آینده سازان استان هرمزگان تاثیر بسزایی داشته‌اند، به همین دلیل دانش آموزان سعی کردند با کسب رتبه های علمی زحمات آنها را جبران کنند.

دادی زاده سرخایی با اشاره به اینکه ۴۰۰ دانش آموز در هرمزگان مشغول به تحصیل هستند، ابزار داشت: از سه سال قبل تاکنون شعاری با عنوان «دانش آموز هرمزگانی دانا و تواناست» مطرح شده که امروز این امر با کسب رتبه های کشوری در حال تحقق است.

وی گفت: در سال گذشته دانش آموزان هرمزگانی رتبه هایی شامل مدال طلا و نقره در المپیاد علمی رشته های ادبیات و علوم اجتماعی، مدال طلا، نقره و برنز در مسابقات نانو کشوری، ۱۰۰ رتبه فرهنگی هنری و ۲ رتبه تک رقمی کنکور را از آن خود کنند.

 

خیرانی که استعدادها را شکوفا و منشا تحول می شوند

استاندار هرمزگان نیز گفت: با کمک خیران از درون مدرسه و کلاس درس استعدادهای درخشانی پدید می آید که محور تحول و توسعه در کشور می شوند.

فریدون همتی افزود: خیران مدرسه ساز می توانند با کار خیر مدرسه سازی و تکیه بر کسب علم و دانش و تحصیل و تربیت، یک جامعه مطلوب و زیبا برای خود و بنایی برای آیندگان بسازد.

وی با قدردانی از نقش برجسته خیران در همه زمینه‌ها بویژه مدرسه سازی گفت: دولت به تنهایی نمی تواند همه مسائل و مشکلات را حل کند و توان مالی و اجرایی برای رفع همه امور را ندارد که می طلبد به کمک دولت بیاییم.

استاندار هرمزگان همچنین با قدردانی از صنایع غرب استان در امر مدرسه سازی گفت: صنایع در قالب تفاهم نامه‌ای ساخت ۵۰ مدرسه را متقبل شده‌اند و به کمک شما خیران خودجوش مردمی آمده‌اند.

همتی گفت: آموزش و پرورش نباید دغدغه اش مدرسه سازی باشد بلکه باید تمام تلاش خود را روی محتوا و تعلیم و تربیت دانش آموزان متمرکز کند.

وی اظهار داشت: همه امور می تواند ظرفیت امر خیر داشته باشد و ما باید یاد بگیریم که همواره درهمه امور از جمله مدرسه سازی سهیم باشیم.

استاندار بیان داشت: مدرسه سازی یک عمل خیر ماندگار و یکی از زیربناهای اصلی در کشور است.

 

پاداش نیت خیر با خداست

نیت خیر که در پیش باشد، خداوند نیز به آن عمل خیر، پاداش می دهد و پیامبر اکرم (ص) نیز در مورد کار خیر می فرمایند که «تَکَلَّفُوا فِعْلَ الْخَیْرِ وَ جاهِدوا نُفوسَکُمْ عَلَیْهِ، فَاِنَّ الشَّرَّ مَطْبوعٌ عَلَیْهِ الاِنْسانُ» یعنی در کار خیر، خود را به زحمت اندازید و در این راه با هوا و هوس خود مبارزه کنید، زیرا طبیعت انسان به بدی تمایل دارد.

فرهنگ کمک و مساعدت از ابتدای تولد بشر بوده و نیک اندیشی و حمایت از نیازمندان همواره در ذات انسان جاری است که گاه این کمک در قالب کارهای بزرگ و ماندگاری همچون ساخت مدرسه، مسجد، خانه بهداشت و غیره توسعه و ترویج می یابد که برای واقفان آن اجری ابدی و پایدار درپی دارد.

در کشور ایران نیز از گذشته دور تاکنون فرهنگ مشارکت در کار خیر همواره بوده و در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز این کار در قالب ساماندهی خیران، شدت یافته است.

ارسال نظرات