کارشناس مسایل دینی:

عصر امام صادق(ع) از پیچیده ترین ادوار تاریخ اسلام است

حجت الاسلام کریم پور، گفت: عصر امام صادق (علیه السلام) یکی از پیچیده ترین، طوفانی‌ترین و نادرترین ادوار تاریخ اسلام است.
کد خبر: ۹۱۵۱۵۸۲
|
۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از استان چهارمحال و بختیاری؛ آئین سوگواری ایام شهادت حضرت امام جعفر صادق علیه السلام در ناحیه مقاومت شهرستان لردگان برگزار شد.

حجت الاسلام سید مهران کریم پور در این مراسم معنوی، گفت: حضرت امام جعفرصادق (علیه السلام) پس از رحلت پدر بزرگوارش امام باقر (علیه السلام) در سال 114 هجری، در سن 31 سالگی عهده دار مقام امامت شد.

وی افزود: دوران امامت آن حضرت، که 34 سال به طول انجامید، با حکومت پنج تن از خلفای بنی امیه (هشام بن عبدالملک، ولید بن یزید، یزید بن ولید بن عبدالملک، ابراهیم بن ولید و مروان حمار و دو تن از بنی عباس به نام سفاح و منصور دوانقی)،  همزمان بود.

وی افزود: عصر امام صادق (علیه السلام) یکی از پیچیده ترین، طوفانی‌ترین و نادرترین ادوار تاریخ اسلام است.

کریم پور خاطرنشان کرد: اختلافات فکری، عقیدتی، سیاسی و اجتماعی گسترده ای در دنیای اسلام پیدا شده بود، که نظیرش قبل و بعد از ایشان پیدا نشد. دوره حساسی که کوچکترین کم کاری یا عدم بیداری و تحرک پاسدار راستین اسلام یعنی امام صادق (علیه السلام) موجب از هم گسستگی اعتقادی، فرهنگی و اجتماعی جامعه اسلامی و حتی نابودی اصل دین اسلام  می شد.

این کارشناس مسایل دینی، با اشاره به وضعیت آن دوران ادامه داد: مکتب‌ها، اید‌ئولوژی‌ها، افکار فلسفی و کلامی مختلف  و جدیدی در جهان اسلام گسترش می یافت  و شبهات بی پاسخی به جامعه تزریق می گردید و بنی عباس که به کمک علویان و با داعیه سپردن حکومت به اهل بیت (علیهم السلام) به قدرت رسیده بودند، خود را نماینده خدا و جانشین پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) معرفی می کردند و جایگاهی شبیه امامت را برای خود قائل بودند. 

وی تصریح کرد: در این شرایط بحرانی و خطرناک، تعداد اندکی از شیعیان، مطیع و پیرو محض امام صادق (علیه السلام) بودند؛ ولی بقیه دچار افراط و تفریط  و انحراف بودند و با این وجود امام صادق (علیه السلام) توانست شاگردان زیادی را تربیت کند و دین اسلام را در آن دوران در مناطق وسیعی گسترش دهد و مردم را با آن آشنا سازد.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار