انقلاب اسلامی یک الگوی موفق مقاومت برای مظلومان است

انقلاب اسلامی ایران به عنوان یک الگوی موفق مقاومت در تمام حوزه ها توانسته الگوی مناسبی برای فلسطینیان و دیگر ملتهای مظلوم منطقه در مقابل جهانخواران شرق و غرب باشد، که این خود یک نوید بزرگ تاریخی است که پیروزی نهایی جز از طریق مقاومت در مقابل زورگویان حاصل نشده و به دست نمی آید.
کد خبر: ۹۱۴۹۰۵۶
|
۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۶

 

 
 

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج هرمزگان، در تمام کره خاکی کمتر سرزمینی را می توان یافت که مثل فلسطین و بیت المقدس مورد احترام و توجه ادیان بزرگ اسلام و مسیحیت و یهود باشد،لذا از دیر زمان نیز این منطقه از لحاظ سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مورد توجه کشورهای استعماری غرب(آمریکا،انگلستان و فرانسه) بوده است.

یکی از ادعاهای یهود تشکیل حکومت جهانی یهود در سرزمین موعود (بیت المقدس )بوده،لذا با توجه به نفوذ یهودیان و سلطه کشورهای غربی و بحران های اجتماعی و سیاسی و درونی که کشورهای غربی در قرن ۲۰میلادی به ویژه بعد از جنگ های جهانی(۱۹۴۵_۱۹۱۴) داشتند شرایط را طوری رقم زدند که هم یهودیان وهم کشورهای استعماری غرب به اهداف مشترکشان در تشکیل حکومت یهود و بسط سلطه سیاسی خود بر کشورهای جهان اسلام برسند.

تشکیل حکومت یهود با تاسیس دولت اسرائیل بعد از جنگ دوم جهانی رسمیت پیدا کرد؛ هرچند که چندین دهه قبل تئوری دولت منسجم یهود توسط هرتسل متفکر یهودی طراحی شده بود.

در ۲۹ نوامبر ۱۹۴۷ میلادی، سازمان ملل متحد، طرح تقسیم فلسطین به دو کشور اسرائیل و فلسطین واداره شهر اورشلیم، به صورت بینالمللی را تصویب کرد؛ این طرح موافقت سران صهیونیست را در پی داشت
اما فلسطینیان و دولتهای عرب منطقه، بیدرنگ آن را رد کردند. در نتیجه از تاریخ ۳۰ نوامبر ۱۹۴۷ تا ۱۴مه ۱۹۴۸ میان شبه نظامیان فلسطینی و یهودی، نبردهای خونینی در گرفت.

نهایتاً در ۱۴ مه ۱۹۴۸ همزمان با پایان قیومیت بریتانیا بر فلسطین، «دولت اسرائیل» با صدور منشور استقلال، اعلام موجودیت کرد و  یک روز پس از اعلام استقلال، تمامی همسایگان عرب بطور همزمان به اسرائیل حمله کردند که متحمل شکستشدند.

از آن پس، مجموعهای از درگیریهای نظامی بین نیروهای اسرائیلی و کشورهای عرب رخ داده که جنگ ۱۹۴۸، جنگ ۱۹۵۶، جنگ شش روزه ۱۹۶۷ و جنگ یوم کیپور ۱۹۷۳ مهمترین آنها بود؛ اسرائیل عضو رسمی سازمان ملل متحد است و در حال حاضر با بیش از صد و پنجاه و هفت کشور جهان روابطدیپلماتیک دارد؛ با این حال برخی کشورها مانند ایران آن را به رسمیت نمی شناسند و سراسر اسرائیل رافلسطین اشغالی می‌نامند.
برخی گزارشها نشان می دهد که طی سالهای اخیر، روند مهاجرت و کوچ اجباری به فلسطین اشغالی، بسیار کمتر از روند فرار صهیونیستها بخاطر ترس از جنگ و ناامیدی از آینده اسرائیل بوده؛ موسسه آمار
فلسطین پیش بینی کرده که طی ۱۰ سال آینده، حتی در همین آمار ظاهری هم جمعیتساکن فلسطین حداقل چهار درصد بیشتر از جمعیت یهودی خواهد بود، مشروط بر آنکه روند خروج صهیونیست-ها از فلسطین اشغالی و انصراف آنها از ماندن در اسرائیل، صفر در نظر گرفته شود، در غیر اینصورت باز همرقم فلسطینی ها به مراتب افزونتر خواهد شد.

پایین بودن سطح بهداشت یکی از معضلاتی است که آوارگان در تمام اردوگاهها با آن مواجه هستند،  هرچند آنها خدماتی را برای آوارگان ساکن اردوگاهها درخصوص مسائل بهداشتی ارائه می دهد، ولی این خدمات برایانبوه زنان آواره کافی نبوده و کمبودهای زیادی به چشم می خورد.

بیکاری یکی از عوامل مهمی است که آوارگان فلسطینی با آن روبرو هستند و این به نوبه خود مسبب سایر عوامل از جمله فقر نیز گردیده به همین منظور، بسیاری از جمعیت آواره فلسطینی در فقر مطلق زندگی می کنند.

زنان و کودکان، بیشترین رنج را تحت شرایط فقر مطلق تحمل می کنند، تعداد زنان و کودکانی که در این شرایط در اردوگاهها زندگی می کنند با نرخی سریعتر از مردان روبه افزایش است .

از میان راه هایی که برای حل منازعه فلسطین ارائه شده می توان از سازش با اسرائیل تا منازعه و مقاومت در برابر خواسته استکبار جهانی نام برد و با توجه به سوابق عملکرد اسرائیل و حامیانش نظریه مقاومت تاکنون توانسته دستاورد های جدی و خوبی داشته باشد.

دستاوردهای مقاومت توانسته بسیار ی از متفکران و نظریه پردازان را قانع کند که جریان مقاومت می تواند قدم به قدم وزنه تعادل را به نفع فلسطین سنگین تر کند؛ ترجبه تاریخی هم نشان داده که هرچه ملتهای مظلوم مسلمان متحد تر شده و الگوی مقاومت را چه در حوزه اقتصادی یا سیاسی یا نظامی یا فرهنگی و اجتماعی در دستور کار خود قرار دهند به همان میزان دشمن مجبور به عقب نشینی شده است.

شاید بهترین راه حل برای منازعه فلسطین و اسرائیل همان نگاه مقام معظم رهبری است که فرمودند: مسئله فلسطین باید به دست خود آنان حل شود؛ اما این نکته شایان ذکر است که انقلاب اسلامی ایران به عنوان یک الگوی موفق مقاومت در تمام حوزه ها توانسته الگوی مناسبی برای فلسطینیان و دیگر ملتهای مظلوم منطقه در مقابل جهانخواران شرق و غرب باشد، که این خود یک نوید بزرگ تاریخی است که پیروزی نهایی جز از طریق مقاومت در مقابل زورگویان حاصل نشده و به دست نمی آید.

یاد داشت به قلم آقای امینی استاد دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی هرمزگان

ارسال نظرات