خبرهای داغ:
در پردیس شرکت‌های دانش‌بنیان سازمان بسیج علمی پژوهشی استان خراسان جنوبی ساخته شد؛

ساخت دستگاه سمیت‌شناسی آب در شرکت تجهیزات هوشمند آب و انرژی خراسان جنوبی

اساس کار دستگاه سمیت‌شناسی آب بر ‌پایه حرکت نوع خاصی ماهی است. در این دستگاه نمونه‌ای از آب مورد پایش، همواره از طریق آکواریوم در حرکت است.
کد خبر: ۹۱۳۵۰۶۳
|
۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۸
ساخت دستگاه سمیت‌شناسی آب در شرکت تجهیزات هوشمند آب و انرژی خراسان جنوبیدر پردیس شرکت‌های دانش‌بنیان سازمان بسیج علمی پژوهشی استان خراسان جنوبی ساخته شد؛

ساخت دستگاه سمیت‌شناسی آب در شرکت تجهیزات هوشمند آب و انرژی خراسان جنوبی

اساس کار دستگاه سمیت‌شناسی آب بر ‌پایه حرکت نوع خاصی ماهی است. در این دستگاه نمونه‌ای از آب مورد پایش، همواره از طریق آکواریوم در حرکت است.

به گزارش سازمان بسیج علمی از خراسان جنوبی؛ آب یک منبع حیاتی برای هر پدیده زیستی و انسانی به‌شمار می‌رود که امروزه مدیریت و حفاظت آب نه‌تنها در کشورهای درحال توسعه، بلکه در کشورهای توسعه یافته نیز دارای اهمیت بالایی است و امنیت آبی و غذایی، بخش مهمی از امنیت ملی هر کشور محسوب می‌شود.

تهدیدات منابع آبی شامل دو بخش تهدیدات طبیعی و تهدیدات انسان ساخت است که تهدیدات و حمله بیوتروریستی از جمله تهدیدات مهم انسان ساخت به شمار می‌آید. لذا طرح نامبرده با هدف ساخت و تولید داخلی دستگاه سمیت شناسی آب با ماهی صورت گرفته است که اجرای این طرح کمک شایانی به حفظ سلامت منابع آب کشور و جلوگیری از حملات تروریستی می‌نماید. این طرح در حال حاضر آزمایشگاهی بوده و در شرکت تجهیزات هوشمند آب و انرژی واقع در پردیس شرکت‌های دانش‌بنیان سازمان بسیج علمی و پژوهشی استان خراسان جنوبی ساخته شده است.

مطالعه و محاسبات طرح مورد نظر با تحقیق و پژوهش و همچنین مطالعه و تفکر روی قسمت‌های مختلف نمونه خارجی دستگاه و ارائه ایده‌هایی جدید در مقایسه با آن صورت گرفته است. اساس کار دستگاه سمیت‌شناسی آب بر پایه حرکت نوع خاصی از ماهی است.

در این دستگاه نمونه‌ای از آب مورد پایش، همواره از طریق آکواریوم در حال حرکت است و مورد پایش قرار می‌گیرد.

اساس کار دستگاه سمیت‌شناسی آب بر ‌پایه حرکت نوع خاصی ماهی است. در این دستگاه نمونه‌ای از آب مورد پایش، همواره از طریق آکواریوم در حرکت است. حرکت ماهی که در شرایط عادی دارای الگوی مشخص و منظمی است، توسط قسمت الکترونیکی دستگاه که متشکل از  فرستنده و گیرنده می‌باشد تجزیه ‌و‌تحلیل و ثبت می‌گردد. مسیر شنای ماهی به طور دائم توسط نرم‌افزار اجرایی دستگاه مورد تحلیل قرار می‌گیرد. در این شرایط، اگر نمونه آب مسموم باشد فعالیت ماهی تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و مسیر حرکت ماهی از الگوی منظم خود خارج می‌گردد و دستگاه هشدار را صادر و جریان ورودی به شبکه را قطع می‌کند. به این ترتیب می‌توان از ورود آب آلوده به درون شبکه و خسارت‌های ناشی از آن جلوگیری نمود. در این خصوص این نکته قابل ذکر است که با‌ توجه به این موضوع که در شبکه‌های آب شهری، برای ضدعفونی کردن آب از کلر استفاده می‌شود و این موضوع برای زندگی ماهی خطرآفرین است، لذا در این دستگاه همواره شرایط آب آکواریوم از نظر دما و میزان کلر سنجیده می‌شود و مقادیر آن‌ها در حد مطلوب و استاندارد زندگی ماهی قرار خواهد گرفت. بنابراین، تغییر ناگهانی مسیر ماهی از الگوی منظم، نمی‌تواند ناشی از عللی مثل دمای نامناسب و وجود کلر در آب باشد. از دیگر ویژگی‌های نرم‌افزار اجرایی این دستگاه، تغییر حساسیت هشدار آن توسط کاربر خواهد بود. این دستگاه با تفکر و مطالعه روی نمونه خارجی آن که ساخت کشور آلمان است و نوآوری‌هایی نسبت به آن ساخته می‌شود که در ‌نهایت می‌تواند کمک شایانی به تولید داخلی کشور و کاهش هزینه‌ها نسبت به خرید نمونه خارجی دستگاه نماید.

ارسال نظرات