مناطق آزاد روش قانونی ورود کالای قاچاق را ترویج می‌کند

یک تولیدکننده با اشاره به مشکلات مالیاتی و بانکی گفت: مناطق آزاد به محلی برای قانونی کردن ورود کالای قاچاق تبدیل شده است.
کد خبر: ۹۱۳۲۷۳۲
|
۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، دومین نشست هم‌اندیشی مجمع کارآفرینان ایران با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی شب گذشته در محل وزارت اقتصاد برگزار شد. در این نشست بسیاری از کارآفرینان به طرح مسائل و دغدغه‌های موجود و مشکلات و موانع تولید پرداختند که عمده این مباحث به موضوعاتی همچون مالیات ارزش افزوده،‌ ترخیص کالا از گمرک،‌ سرمایه گذاری، تسهیلات بانکی، تامین و تخصیص ارز، مشکلات مربوط به دیگر دستگاه‌ها خارج از حوزه وزارت اقتصاد و موارد دیگری مطرح شد. 

نماینده شرکت هاکوپیان در این نشست به بیان مشکلات تولید اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات عدیده به مالیات ارزش افزوده بازمی‌گردد که از صنف اخذ نمی‌شود و از صنعت می‌گیرند.

یکی دیگر از تولیدکنندگان با اشاره به اظهارات رئیس‌جمهور و معاون اول رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه هر کسی با چمدان پول بیاورد مانعی جلوی پایش نیست گفت: 5 ماه است تجهیزات تولید که بابت آن ارز پرداخت شده در گمرک معطل است و هر بار باید برویم و بیاییم و نتیجه نمی‌گیریم. 

وی تاکید کرد: علاوه بر مشکلات مالیاتی، مناطق آزاد به محلی برای قانونی کردن ورود کالای قاچاق تبدیل شده است مثلا کالایی از مرز بازرگان به منطقه آزاد انزلی می‌آید و با اعلام 75 درصدی ضایعات فرایندی کالا بدون هیچ مشکلی به داخل می‌آید حال آنکه ضایعات آن کمتر از 3 درصد است. 

یک تولید کننده دیگر به موضوع حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی پرداخت و یادآور شد: سرمایه‌گذاری خارجی با دلار هزار تومان صورت گرفته و الان حتی دلار 4200 تومانی هم نیست، قانونی برای حمایت از سرمایه‌گذاری تدوین شود که هر نرخی که در اول کار گشایش می‌شود با همان نرخ نیز تسویه شود چرا که نوسان قیمتی سرمایه‌گذاری و تولید را با مشکلات عدیده روبرو می‌کند. 

در ادامه یکی دیگر از تولیدکنندگان به مشکلات گمرکی اشاره کرد و خطاب به وزیر اقتصاد گفت: شما شعار می‌دهید، رئیس کل بانک مرکزی شعار می‌‌دهد،‌ رئیس جمهور شعار می‌دهد که تسهیلات بانکی وجود دارد و در اختیار تولیدکننده قرار می‌گیرد اما هیچ خبری نیست.

وی پیشنهاد کرد کارآفرینان هر صنعت در جلسات هیات دولت حضور یافته و مسائل را مطرح کنند. این تولیدکننده همچنین خواستار اجرای تعهدت ارزی و توافقات انجام شده با بانک مرکزی شد.

یک تولید کننده مشهدی به آمارهایی از وضعیت زندان‌ها پرداخت و گفت: 48 درصد زندانیان برای اولین بار به زندان می‌روند، ‌800 هزار نفر برای سرقت سال 97 به زندان رفتند و 172 هزار نفری که مشمول عفو شده‌ بودند 40 درصد آنها به زندان بازگشتند. امروز روز حرف زدن و شعار دادن نیست. روز گذشته به زندان رفتم و آنجا زندانیان داشتند کتم را پاره می‌کردند و همه خواستار شغلی بودند که وقتی از زندان بیرون می‌آیند مشغول شوند. یکی از آنها قسم می‌خورد که 10 روز دیگر از زندان بیرون می‌آید اما نمی‌خواهد به زندان برگردد، به او شغلی بدهم. 

*نسبت پرداخت تسهیلات به سپرده در بانک ها

در پایان، عباس معمارنژاد معاون بانک و بیمه وزارت اقتصاد با بیان اینکه نسبت پرداخت تسهیلات به سپرده در متوسط بانک‌های کشور 81 درصد است گفت: یعنی آنکه 81 درصد سپرده‌هایی که بانک‌ها جمع کردند تسهیلات پرداخت شده که معقول است زیرا در کنار آن موضوع  ذخیره قانونی و سایر هزینه‌ها نیز وجود دارد. بانک‌های که خارج از این قاعده عمل کنند در شورای پول و اعتبار وضعیاتشان بررسی خواهد شد.

وی افزود: بانک‌های دولتی تجاری حدود 90 درصد سپرده را تسهیلات داده‌اند و بانک‌های توسعه‌ای 2 تا 3 برابر آنچه بوده تسهیلات پرداخته کرده‌اند. 

معمارنژاد تاکید کرد: قبول داریم با توجه به افزایش نرخ ارز، باید حد اختیارات و اعتبار استان‌ها بالا برود که دستورالعمل آن ظرف یک تا دو هفته دیگر نهایی می‌شود.

همچنین محمد قاسم پناهی سرپرست سازمان امور مالیاتی به موضوع مالیات بر ارزش افزوده پرداخت و گفت: منتظر قانون جدید هستیم. هفته آینده طرح اصلاح قانون مالیات ارزش افزوده در صحن علنی مجلس بررسی خواهد شد و امیدواریم هرچه زودتر نهایی شود. 

ارسال نظرات