آیا تجربه موفق «هفت» و «ماه عسل» برای «نود» تکرار خواهد شد؟/ ماجرای «قهوه تلخ»، «دید در شب» و «هت تریک» نشان داد سلبریتی‌ها به رسانه ملی نیاز دارند نه برعکس!

آیا تغییرات جدید می‌تواند «نود» را از تعطیلی نجات دهد؟

هنوز یادمان نرفته خداحافظی اجباری و پرهزینه فرزاد حسنی با آنتن را. او که دو برند پرمخاطب کوله پشتی و ماه عسل را برای تلویزیون به ارمغان اورده بود، به دلیل چند گفتگوی پرحاشیه و از جمله گفتگوی مشهورش با سردار رادان، مجبور به خداحافظی از روی آنتن شد و خیلی زود، احسان علیخانی جای او را در میان انبوه واکنش های منفی مخاطبین، در ماه عسل گرفت.
کد خبر: ۹۱۲۳۱۱۷
|
۱۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۴
به گزارش  خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ بالاخره اتفاقی که میشد حدس زد، رخ داد و مدیر گروه ورزش شبکه سه سیما رسما از تغییراتی در برنامه نود سال ۹۸ خبر داد. و کیست که نداند معنای این تغییرات، چیزی جز خداحافظی فردوسی پور از برنامه نود نیست؟
 
فارغ از اینکه حالا وقت این تغییر بود یا نبود، یا این تغییر درست بود یا نبود، واضح است که مدیر جوان شبکه سه با فردوسی پور به بن بست رسیده بود و این تغییر دیر یا زود رخ میداد. بنابراین روی سخن این متن، درباره خود این تصمیم نیست. درباره اتفاقی است که بعد از این تصمیم رخ خواهد داد.
 
قطعا از حالا عده ای شروع خواهند کرد به ناله سر دادن و فاتحه خواندن برای رسانه ملی و سخن گفتن از توقیف تنها برنامه پرمخاطب سیما و پایان تلخ موفق ترین برند تلویزیون و ...
 
عده ای هم از این تصمیم حمایت خواهند کرد و اقتدار مدیریتی فروغی را خواهند ستود و از پایان نود استقبال می کنند. اما همه اینها واکنش های احساسی بعد از این اتفاق مهم است. انچه بعد از فروکش کردن این موج، واکنش های ثانویه و میزان موفقیت این تصمیم را تعیین خواهد کرد، سرنوشت نود بعد از فردوسی پور است.
 
مهم نیست که عده ای نود بدون فردوسی پور را تمام شد خواهند دانست. باور کنید اصلا مهم نیست. چرا که اگر خداحافظی فردوسی پور از نود، مقارن با ظهور یک مجری ستاره جدید شود، همه این ناله ها و فغان ها به فراموشی سپرده خواهد شد.
 
هنوز یادمان نرفته خداحافظی اجباری و پرهزینه فرزاد حسنی با آنتن را. او که دو برند پرمخاطب «کوله پشتی» و «ماه عسل» را برای تلویزیون به ارمغان آورده بود، به دلیل چند گفتگوی پرحاشیه و از جمله گفتگوی مشهورش با سردار رادان، مجبور به خداحافظی از روی آنتن شد و خیلی زود، احسان علیخانی جای او را در میان انبوه واکنش های منفی مخاطبین، در ماه عسل گرفت. آن هم در شرایطی که همه منتظر شکست این برنامه و افول برند موفق ماه عسل بودند که به گفتگو با زوج های جوان تازه مزدوج شده اختصاص داشت. چنانکه علیخانی در شروع این برنامه آماج شدیدترین نقدها و حتی توهین ها بابت نشستن روی صندلی فرزاد حسنی بود. اما عملا این تغییر، منجر به ظهور مجری ستاره ای به نام احسان علیخانی و تغییر ریل ماه عسل از یک برنامه کمی تا حدودی زرد به یک برنامه مردمی گفتگومحور با سوژه های موثر شد. تا جایی که دیگر در یاد کسی نمانده که ماه عسل فرزاد حسنی چه بود و چه موضوعی داشت...
 
در مورد برنامه «هفت» هم می‌شود همین مثال را زد. گرچه نشستن گبرلو روی صندلی فریدون جیرانی به عنوان موسس برنامه، می‌رفت تا برند هفت را از یادها ببرد، با انتخاب درست افخمی به عنوان مجری هفت و بالا رفتن قدرت نفوذ برنامه تا جایی که جایزه جشنواره فجر را با قدرت رسانه ای تغییر داد، خاطره حضور فریدون جیرانی در هفت را از ذهن ها پاک کرد.
 
از سوی دیگر به دفعات ادعا شده که رسانه ملی بدون این افراد موفقیتی نخواهد داشت. این ادعا هم با ماجرای رفتن پر سر و صدای مهران مدیری از تلویزیون و ناکامی وی در شبکه نمایش خانگی و سپس بازگشت بی سر و صدای او به سیمای ملی نقض می‌شود. یا همین عادل فردوسی پور وقتی برنامه گمنام و ناموفق اینترنتی «هت تریک» را ساخت، خودش متوجه شد که اقبال به او در خارج از آنتن صداوسیما در چه حد است! برنامه‌ای که حتی بسیاری از مخاطبان و حامیان فعلی نود اسمش را هم نشنیده‌اند و در فضای مجازی هم به سختی می‌توان بخش‌هایی از آن را برای دانلود پیدا کرد. رضا رشیدپور هم که امروز مجری یکی از برنامه‌های پرمخاطب تلویزیون شده و در زمان ممنوع‌التصویری خود از عدم بازگشت به تلویزیون صحبت کرده بود، با ساخت برنامه اینترنتی «دید در شب» به سرعت دریافت که مجری‌هایی چون او خارج از آنتن رسانه ملی مخاطبی را جذب نخواهند کرد و علیرغم حملات همفکران سیاسی‌اش ترجیح داد به سیما بازگردد.
 
البته عده ای خواهند گفت که نود متفاوت از همه این برنامه هاست. اما خارج از هژمونی رسانه ای فردوسی پور و هواداران سینه چاکش و مافیای رسانه ای تحت حمایت او، واقعیت این است که میزان مخاطبین نود در تمام نظرسنجی ها، چیزی بوده حداکثر همپای برنامه هایی چون حالا خورشید، برنده باش و ماه عسل و حتی پایین تر از آنها در بسیاری از موارد. طبق آخرین نظرسنجی مرکز تحقیقات صداوسیما، مخاطبان پیگیر برنامه «خندوانه» ۶۴.۱ درصد، مسابقه «برنده باش» ۴۸ درصد، برنامه‌های «حالا خورشید» و «کودک شو» هرکدام ۴۲ درصد و برنامه «نود» ۳۵ درصد بوده‌اند. پس حتما با یک تصمیم درست میتوان تهدید تعطیلی نود را به فرصت پیدایش یک مجری ورزشی شش دانگ تبدیل کرد.
 
لب کلام اینکه تجربه نشان میدهد همه واکنش ها سپری خواهند شد و آنچه در صورت هوشمندی مدیران سیما میماند، احتمال ظهور یک مجری-ستاره جدید است. بنابراین نباید مقهور هژمونی رسانه ها شد و از تعطیلی نود ترسید...
انتهای پیام/
ارسال نظرات