هرمزگان درحسرت دانشکده دریایی

هرمزگان به عنوان استان دریا محور با دارا بودن مقام اول در وسعت ساحلی ، دریایی، جزیره ، تولید آبزیان وصنایع دریایی از داشتن دانشکده دریایی در رشته های مرتبط با دریا محروم است.
کد خبر: ۹۱۱۷۶۲۴
|
۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۷
 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج هرمزگان، این استان دارای یکهزار و 400 کیلومتر مرز دریایی و 14 جزیره کوچک و بزرگ است که این ظرفیت به عنوان یک ضرورت بنیادی در نظام آموزشی کشور به حساب می آید.
وجود 32 بندر کوچک و بزرگ بویژه مجتمع عظیم بندری شهید رجایی و بندرشهید باهنر،مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) و رونق فعالیت های دریانوردی در هرمزگان، پرداختن به رشته های دریایی را برای دانشگاه های هرمزگان تبدیل به یک ضرورت با اولویت کرده است.
استان اول در تولید و تکثیر آبزیان اعم ماهی ومیگو، صید واستخرهای پرورشی، صنعت لنج سازی، یکهزار کیلومتر مرز آبی، همسایگی با تنگه هرمز، دسترسی به آبهای بین المللی وخلیج فارس استقرار ناوگان های نیروی دریایی ارتش و سپاه و مناطق آزاد تجاری از دیگر مزیت ها به شمار می رود.
درحالیکه استان های بوشهر، خوزستان و سیستان و بلوچستان دارای دانشگاه علوم و فنون دریایی هستند و علاوه بر آن بوشهر مرکز تحقیقاتی علوم دریایی خلیج فارس و چابهار سیستان و بلوچستان دانشکده های مهندسی دریا، مدیریت و علوم انسانی و علوم دریایی دارد اما هرمزگان با وجود این همه ظرفیت دریایی و ساحلی، همچنان از نعمت این دانشگاه بی بهره است.
راه اندازی دانشگاه و رشته های علوم و فنون دریایی وهمچنین تربیت دریانورد آموزش دیده و متخصص در هرمزگان که از نعمت ساحل و دریای طولانی برخوردار بوده، به عنوان یک نیاز جدی احساس می شود.

**برای حضور در دریا باید علم آن را آموخت
دریا از قدیم الایام نقش تعیین کننده ای در دنیا دارد و اقتصاد بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایران به دریا گره خورده است که برای حضور در آن نیازمند علم و دانش نوین هستیم.
هر چه دانش و فناوری و دسترسی ما به علوم نوین دریایی و بندری بیشتر باشد، بهتر می توانیم در شرایط کنونی تحریم های دشمن از این سرمایه عظیم خدادادی برای توسعه امور زیربنایی خود بهره ببریم.
آشنا نبودن با وضعیت دریا و ساحل و فنون دریایی، ویژگی های موج، وجود جریان های شکافنده مرگبار و فنون شنا از مهم ترین دلایلی است که ایجاد خطر می کند.
ایران جز کشورهای ذوالبحر است، یعنی در شمال کشور یکهزار و 200 کیلومتر و جنوب کشور 2 هزار و 200 کیلومتر مرز آبی بوده و هفت استان آن از نعمت دریا برخوردار است که می توان با آشنا شدن به فن دریا از این نعمت خدادادی بیشتر بهره ببرد.

** راه اندازی دانشگاه علوم و فنون دریایی درهرمزگان یک ضرورت است
رییس دانشگاه هرمزگان گفت: هرمزگان با توجه به شرایط اقلیمی و داشتن ظرفیت دریایی و ساحل، به تاسیس دانشگاه علوم و فنون دریایی و راه اندازی رشته های فنون دریایی مانند دریانوردی، حقوق دریا و صنایع دریایی نیاز دارد اما باتوجه به شرایط کنونی کشور، تاسیس دانشگاه علوم و فنون دریایی در این استان در شرایط کنونی نتیجه بخش نیست.
علی اکبر شیخی فینی دراین زمینه افزود: دانشگاه هرمزگان با توجه به دارا بودن دانشگاه علوم و فنون دریایی، افزودن رشته های دریایی را پیگیری می کند.
وی بیان داشت: وجود مجتمع عظیم بندری شهید رجایی و بندر شهید باهنر، مجتمع کشتی سازی و صنایع فرا ساحل ایران (ایزوایکو) و رونق فعالیت های دریانوردی درهرمزگان پرداختن به رشته های دریایی را برای دانشگاه های هرمزگان تبدیل به یک ضرورت با اولویت کرده است.
رییس دانشگاه هرمزگان اظهارداشت: تقاضای راه اندازی رشته های فنون دریایی در آینده به شورای گسترش آموزش عالی ارسال می شود که امیدواریم با تقویت زیرساخت ها با درخواست این دانشگاه موافقت شود.
شیخی فینی یاد آورشد: دریا و صنعت از مزیت های هرمزگان است که می توان با گسترش رشته های دریایی علاوه بر رفع نیاز صنایع به اشتغال جوانان استان نیز کمک کرد و دانشکده علوم و فنون دریایی را تبدیل به مجتمع آموزشی کرد.
وی ادامه داد: از سوی دیگر دانشگاه های هرمزگان از نظر امکانات صنعتی آن اندازه قوی نیستند که بتوانند کارگاه های بزرگ صنعتی دایر کنند که برای رفع این نیاز، صنایع و نهادهای دریایی باید در کنار دانشگاه قرار گیرند.

**آموزش هنرستان های علوم وفنون دریایی متناسب با نیاز نیروی دریایی است
مدیرکل دفتر آموزش فنی و حرفه ‌ای وزارت آموزش و پرورش نیز گفت: تلاش می ‌شود آموزش درهنرستان‌ های علوم و فنون دریایی هماهنگ با نیاز‌ها و با هماهنگی سازمان بنادر و دریانوردی، نیروی دریایی ارتش و سپاه باشد.
سید محسن حسینی مقدم افزود: اکنون در کشور، 12 هنرستان علوم و فنون دریایی با 2 هزار هنرجو وجود دارد که 35 درصد در هنرستان های هرمزگان مشغول به تحصیل هستند.
وی بیان داشت: دانش آموختگان این هنرستان ‌ها در سه رشته الکترونیک و مخابرات دریایی، ناوبری و مکانیک موتور‌های دریایی و در صنایع مرتبط با حوزه دریا مشغول کار می‌ شوند.
مدیرکل دفتر آموزش فنی و حرفه ‌ای وزارت آموزش و پرورش اظهارداشت: در بهمن ماه امسال تفاهم نامه استاندارد سازی آموزش ها، توانمند سازی و ارتقای سطح کیفیت آموزشی و تخصصی هنرستان های علوم و فنون دریایی برای رسیدن به سطح کیفی مطلوب آموزشی امضا شد.
حسینی مقدم افزود: دانش آموزان پیش از این صلاحیت ‌های مدنظر متولیان صنایع دریایی را بعد از دانش آموختگی کسب می‌کردند، اما با این تفاهم نامه بعد از این دانش آموزان صلاحیت‌ های مورد نیاز برای اشتغال را حین دوره آموزشی سه ساله کسب می‌کنند.
وی ادامه داد: رویکرد آموزش و پرورش در آموزش و تربیت دانش آموزان، توجه به تقاضای بازار کار است.

** آموزش و پرورش تا 10 سال آینده یک میلیون دریانورد تربیت کند
محمد رضا قائم مقامی از خیران مدرسه ساز کشور و احیاگر رشته های علوم و فنون دریایی در هرمزگان نیز گفت: آموزش و پرورش باید تا 10 یا 20 سال آینده با آموزش های علوم و فنون دریایی و تربیت نیروی ماهر بتواند یک میلیون دریانورد تحویل کشور دهد.
این خیر مدرسه ساز روز دوشنبه درآیین عملیات احداث دومین مدرسه علوم و فنون دریایی در بندرعباس افزود: هنرستان ها و دانشگاه های علوم و فنون دریایی یکی از دستاوردهای بزرگ برای نیروی دریایی کشور است که هنرجویان به محض دانش آموختگی (فارغ التحصیلی) جذب نیروی دریایی و ناوگان تجاری می شوند.
وی بیان داشت: باید به اندازه کافی نیروی متخصص در حوزه علوم و فنون دریایی داشته باشیم و بتوانیم دریانوردانی را تربیت کنیم که در سطح جهان برتر باشند و ایران را با نام یک کشور دریانورد نه نفتی بشناسند.
این خیر مدرسه ساز رشته های علوم و فنون دریایی در هرمزگان اظهارداشت: قرار است طبق توافق صورت گرفته با روسای دانشگاه علوم و فنون دریایی چابهار که جز دانشگاه های برتر کشور است، 20 نفر از دانش آموخته های هنرستان علوم و فنون دریایی بندرعباس در این منطقه آموزش های تخصصی را فرا گیرند.
وی گفت: همچنین سعی داریم دانشجویانی که درهنرستان علوم و فنون دریایی بندرعباس مشغول دوره های پایانی تدریس هستند، همزمان دوره های آموزشی عملی و تئوری نیز بر روی دریا و کشتی تجربه کنند.
قائم مقامی ادامه داد: اگر به نقشه جهان نگاه کنیم همه دریاها و اقیانوس های جهان، فضایی برای کسب و کار هستند که باید نیروی متخصص این کار نیز تربیت شود.
وی تصریح کرد: زمانی دریا و هوانوردی برای ما امن است که تخصص و دانش آن را داشته باشیم در غیر این صورت رفتن به سمت دریا و هوا خطرناک است.
این خیر مدرسه ساز هرمزگانی، شغل معلمی را خدمتی پیامبرگونه دانست و از کسانی که به امر آموزش در علوم و فنون دریایی مشغول هستند خواست دریانوردان خوبی را تربیت و تحویل کشور دهند.
وی یادآورشد: در اقتصاد مقاومتی تاکنون درحوزه اقتصاد دریا و دریانوردی نگاه مطلوبی صورت نگرفته است در صورتی که درآمد منابع دریا چند برابر درآمد منابع خشکی است.
این خیر مدرسه ساز گفت: با همراهی وهمگامی دولت، مجلس و بخش خصوصی می توان شاهد هرچه بیشتر توسعه دریانوردی و پویایی اقتصاد دریایی بود که منافع زیادی به این منطقه و کشور خواهد داشت.

** تدریس370 هنرجو در هنرستان های علوم و فنون دریایی هرمزگان
رییس اداره آموزش بندر شهید رجایی نیز گفت: با راه اندازی هنرستان علوم و فنون دریایی «ناخدا بایندر» و «کاپیتان احراری» به همت خیران و با همکاری اداره کل بنادر و دریانوردی و آموزش و پرورش استان هرمزگان تعداد هنرجویان این هنرستان ها به 370 نفر رسیده است.
سید مسلم کشفی افزود: در حال حاضر 270 هنرجو در سه پایه دهم تا دوازدهم در هنرستان علوم و فنون دریایی ناخدا بایندر مشغول به تحصیل هستند که سال آینده نخستین گروه آن ها دانش آموخته می شوند.
وی با اشاره به تحصیل 100 نفر هنرجو در هنرستان کاپیتان احراری ناحیه 2 بندرعباس بیان داشت: پیگیری برای اضافه شدن مهارت های بندری و دریایی به رشته های کار و دانش وارد فاز تازه ای از همکاری های دوجانبه می شود.
رییس اداره آموزش بندر شهید رجایی ابراز داشت: در راستای توانمند سازی نیروهای بومی منطقه، توسعه زیرساخت های علمی و پژوهشی صورت گرفته تا نیروهای پویا، خلاق، پژوهشگر و دارای مهارت با توجه به علوم روزآمد دریایی و بندری تربیت شوند.

**اختصاص آموزش های کار و دانش در حوزه دریا به استان های ساحلی
مسوول برنامه ریزی آموزشی و ارتباطات فراسازمانی دفتر کار و دانش وزارت آموزش و پرورش نیز پیش از این در نشستی که مهرماه امسال با نمایندگان وزارت آموزش و پرورش و اداره کل بنادر و دریانوری هرمزگان داشت، گفت: با همکاری سازمان بنادر و دریانوردی در تلاش هستیم تا یک بخش اصلی از آموزش های کار و دانش را به حوزه های بندر و دریا در استان های ساحلی اختصاص دهیم.
علی شایان افزود: این رشته ها هدف گذاری خود را آموزش نیروی انسانی بر حسب نیاز بازار کار به ویژه در حوزه بخش خصوصی قرار داده که در نهایت به یک شغل ختم می شود و حداقل یکهزار و 400 ساعت مهارت طی 3 سال آموزش داده می شود.
به گفته وی، استانداردهای آموزشی رشته های بندری و دریایی توسط سازمان بنادر و دریانوردی تدوین می شود و آموزش و پرورش مجری ارایه آموزش های مهارتی در هنرستان های کار و دانش خواهد بود.
این مسوول خاطرنشان کرد: در صورت مشخص شدن عنوان های رشته ها و تدوین استانداردها تا پایان اسفند ماه سال جاری، سال آینده شاهد راه اندازی حداقل یک رشته کار و دانش در هنرستان های استان های ساحلی از جمله هرمزگان خواهیم بود.

** تقویت رشته های دریایی در هرمزگان
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرلنگه نیز گفت: در رشته هایی همچون دریانوردی، مهندسی دریا، مخابرات دریایی و مکانیک دریایی در این استان اکنون با چالش رو به رو هستیم و حتی مطابق با صنعت نیز آموزش های عالی را پیش نبرده ایم که این رشته ها نیز به تقویت دارد.
محمود صباحی زاده افزود: استان هرمزگان در برخی حوزه ها از جمله در زمینه دریا شاخص است که باید حداقل در همایش ها، سمینارها و نشست های علمی خود به حوزه دریا و استفاده از این نعمت خدادادی بپرداریم.
وی بیان داشت: بحث دیگر این است که مدیری از استان هرمزگان در سطح کلان و وزارت علوم نداریم که از رشته های دریایی حمایت کنند این درحالی است که در استان های دیگر، رشته های دکترا و ارشد را مطابق با آنچه که نیاز دارند، می گیرند.
عضو بسیج اساتید دانشگاه های هرمزگان توصیه کرد: ارتباط بین صنعت و دانشگاه نیز به معنای واقعی انجام شود و گاهی آینده نگری باید داشته باشیم و بدانیم 5 یا10 سال آینده صنعت به چه متخصصانی نیاز دارد.
صباحی زاده تصریح کرد: در سند آمایش آموزش عالی در زمینه توسعه رشته ها، مواردی را که 10 تا 20 سال آینده با آن روبه رو خواهیم بود، درنظر گرفته نشده و این سند نیاز به بررسی و بازنگری جدی دارد که تصمیم لازم را در این زمینه اتخاذ کرد.
وی یاد آورشد: باید برای مردم هرمزگان، ایجاد امید و انگیزش کرد که در استان نتوانسته ایم آنچنان که باید به سمت علم آموزی تخصصی پیش برویم و شاید تنها مدرک گرفته ایم اما علم آموزی تخصصی را نتوانستیم نهادینه کنیم و تبدیل به یک فرهنگ کنیم.

**تاکید وزارت آموزش و پرورش بر گنجاندن فرهنگ دریایی در کتاب های درسی
سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش نیز گفت: تاکید و توجه ویژه این وزارت بر گنجاندن فرهنگ دریایی در کتاب های درسی و راه اندازی رشته های درسی متناسب با بخش های فراساحل و نیازهای بومی از جمله گردشگری است.
حیدر تورانی در همایشی هم اندیشی غنی سازی کتاب های درسی با فرهنگ دریایی که اخیرا در مجتمع بندری شهید رجایی بندرعباس برگزار شد، افزود: نگاه وزارت آموزش و پرورش آشنایی مبنایی و کاربردی دانش آموزان با اطلاعات و دانش روز در حوزه دریایی است.
وی بیان داشت: براساس نظام تحول آموزش درسی مباحث دریایی در دوره های ابتدایی، متوسطه اول و کتاب های تازه تالیف پایه های دهم تا دوازدهم متوسطه دوم اضافه شده و به عنوان یک نیاز اساسی در نظام آموزشی دنبال می شود.
معاون وزیر آموزش و پرورش اظهارداشت: در این راستا دانش آموزان با مشاغل دریا پایه، اقتصاد دریا و فرهنگ دریا آشنا می شوند.
تورانی یاد آور شد: هم چنین تفاهم نامه ای در راستای توسعه فرهنگ دریا و اقتصاد دریا محور برای دانش آموزان بویژه در استان های ساحلی، بین دفتر تالیف کتاب های درسی فنی و حرفه ای و کاردانش و مرکز بررسی ها و مطالعات راهبردی سازمان بنادر منعقد شد.
سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: ارتقای سواد و فرهنگ دریایی دانش آموزان و معلمان در زمینه فرهنگ دریا با رویکرد دریاهای سرزمینی، اقیانوس ها و دریاها از اهداف این تفاهم نامه است.
معاون توسعه منابع سازمان بنادر و دریانوردی کشور هم گفت: بر مبنای تفاهم نامه ای که بین سازمان بنادر و دریانوردی و مرکز تالیف کتب درسی آموزش‌ و پرورش منعقد شد، تاکنون مطالب قابل توجهی درباره فعالیت‌ های دریایی، دریانوردی، بندری و حمل و نقل دریایی در کتاب درسی های ابتدایی تا متوسطه درج شده است.

**نتیجه آخر
درحالیکه هرمزگان هم اکنون دارای 2 هنرستان علوم و فنون دریایی به نام های «بایندر» و «کاپیتان احراری» با 307 هنرجو بوده و یک هنرستان هم عملیات اجرایی آن از هفته جاری آغاز شده شمار دانش آموختگان در مقطع متوسطه برای شرکت درتحصیلات عالی در دانشکده فراهم شده ومی طلبد مسوولان راه راه هموار کنند.
از سوی دیگر این دانش آموزان بعد از اتمام تحصیل نیاز به فراگیری تخصص های لازم درمقطع بالاتر دارند که درصورت نبود دانشگاه از ادامه تحصیل محروم و رها می شوند.
همچنین صنایع و واحدهای مرتبط با دریا در بخش صنعت کشتی سازی، لنج سازی، شناورهای نظامی وهرانچه مرتبط با دریا است به نیروی دانش آموخته وفنی نیاز دارد که علاوه بر ساخت در زمینه ناوبری هم
فعالیت کنند.
وقتی ما همه این زمینه ها دراختیار داریم چرا از دانش و بهره برداری آن محروم باشیم همواره چشم به بیرون بدوزیم که فن آوران سایر نقاط به ما خدمت کنند.

ارسال نظرات