یک صاحب نظر اقتصاد مسکن مطرح کرد

راه پیشنهادی برای سیاست گذاری در بخش مسکن

کارشناسان اقتصادی مهم ترین وظیفه وزارت راه و شهرسازی را برای ایجاد تعادل در بخش مسکن، برنامه ریزی بلندمدت از طریق ساماندهی بخش عرضه و تقاضا معرفی می کنند.
کد خبر: ۹۱۱۴۶۸۹
|
۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۰
 

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از روابط عمومی بانک مسکن، وزیر راه و شهرسازی هدف اصلی متولی بخش مسکن در این دوره را تسهیل عرضه مسکن عنوان و اعلام کرده است: ایجاد سیاست پابرجا و برنامه مستمر در جریان تولید مسکن به ویژه توسط بخش خصوصی جزو برنامه های محوری طی یکی دو سال آتی خواهد بود. از دیدگاه متولی بخش مسکن مهم ترین راهبرد برای ایجاد تعادل در بخش مسکن را، مراقبت از عرضه و تقاضای نیاز مسکن با سیستم سنجش منظم دانسته است.

کارشناسان اقتصادی با توجه به دیدگاه متولی بخش مسکن برای ایجاد تعادل در این حوزه، عنوان می کنند: تعادل بخشی در بخش مسکن با توجه به تجربه های موفق دنیا امکان پذیر خواهد بود این در حالی است که طی سال های گذشته برای مهم ترین بخش از سبد مصرفی خانوارها در ایران، برنامه ریزی بلند مدت اتفاق نیفتاده است.
میثم رادپور کارشناس اقتصادی با بیان اینکه می توان برای ایجاد تعادل در بخش مسکن از تجربه دنیا درس بگیریم و نارسایی های موجود در این بخش را شناسایی و حذف کنیم، عنوان کرد: در دنیا سمت عرضه بخش مسکن از چهار گروه اصلی شامل توسعه‌گران، انبوه‌سازان، شرکت‌های ساختمانی و سازندگان خرد تشکیل می شود. اما در ایران ساماندهی گروه های تشکیل دهنده سمت عرضه به وجود نیامده است.
به گفته وی یکی از مهم ترین اقدامات در راستای ایجاد تعادل در بخش عرضه مسکن بازطراحی سیاست های زمین شهری است. وی در این باره توضیح داد: در تمام دنیا توسعه گران زمین وجود دارد که زمین خام را از دولت با قیمت ارزان خریداری می کنند و بعد با تجهیز آن و ارایه خدمات اقدام به جلب نظر متقاضیان برای زندگی می کنند. توسعه گران از طریق مذاکره با برخی نهادهای خدماتی همچون پلیس، بیمارستانها نظر آنها را به تاسیس پایگاه یا مرکز درمانی جلب می کنند و با قابل سکونت کردن محل مردم را برای زندگی به این سمت می کشانند.اما در ایران بر عکس این روند رخ می دهد. از این رو در نبود این نهادها زمین آباد کمیاب خواهد بود و قیمت آن به شدت بالا می رود به همین دلیل است که در حال حاضر نیز زمین سهم بالایی در قیمت تمام شده ساخت و سازها دارد.
وی با تاکید بر آنکه در ایران نیز برای ایجاد چنین شرکت هایی باید برنامه ریزی انجام شود، افزود: البته در کوتاه مدت می توان از فرصت بافت فرسوده استفاده کرد.بافت فرسوده فضای زیادی را شهرها بخصوص تهران اشغال کرده که آزاد شدن آن می تواند از عطش زمین مرغوب در شهرها بخصوص تهران بکاهد.
این کارشناس اقتصادی به ساماندهی بخش تقاضا نیز اشاره کرد و گفت: در این سمت نیز نارسایی هایی جدی وجود دارد. عمده‌ترین نارسایی در طرف تقاضای بازار مسکن، عدم‌ نهادسازی و توسعه‌ سازمان‌هایی است که فرآیند طولانی و پردردسر خرید این دارایی عمده را برای آحاد مردم تسهیل می‌کنند. در دنیا بانک‌های رهنی، موسسات اعتبارسنجی، بیمه‌کنندگان تسهیلات رهنی، ارایه‌دهندگان خدمات حساب امانی، خریداران تسهیلات رهنی و... سابقه‌ چند ده‌ساله دارند. حضور این نهادها برای توسعه‌ بازارهای اولیه و ثانویه‌ رهن و متعاقبا توسعه‌ طرف تقاضای مسکن ضروری به ‌نظر می‌رسد.
وی در پایان تصریح کرد: مهم ترین اقدام در راستای ساماندهی بخش تقاضا طی سال های اخیر راه اندازی صندوق پس انداز مسکن یکم از سوی بانک مسکن بوده است که توانسته بخشی از تقاضای مصرفی بازار را به شکل مناسب ساماندهی کند. این اقدام در شرایط فعلی نیازمند گام های تکمیلی است.

 
ارسال نظرات