خبرهای داغ:
سرویس خبری بسیج علمی گزارش می دهد

برگزاری کارگاه توانمندسازی محلی و توسعه روستایی در سیستان

در راستای ارتقای فرهنگ مهارت آموزی و آموزش مهارت های راه اندازی کسب و کار روستایی کارگاه توانمندسازی روستایی با همکاری دفتر امور روستایی استانداری سیستان و بلوچستان، فرمانداری زابل، دانشگاه جامع علمی کاربردی و سایر نهادها در شهرهای زابل و زهک برگزار می شود.
کد خبر: ۹۰۸۵۳۸۱
|
۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۰
برگزاری کارگاه توانمندسازی محلی و توسعه روستایی در سیستان 
 

به گزارش سرویس خبری بسیج علمی از سیستان و بلوچستان، اولین نشست تخصصی توانمندسازی جامعه محلی و کارآفرین روستایی در منطقه سیستان برای دهیاران و کارآفرینان روستایی برگزار شد.

در این نشست که با حضور  بیش از  150 نفر از  دهیاران و کارآفرینان حوزه روستایی سه شهرستان زابل، هامون و نیمروز روز چهارشنبه مورخ۷آذرماه در محل سالن اجتماعات فرمانداری زابل برگزار گردید. در ابتدای نشست آقای مهندس گنجی معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان زابل ضمن خیر مقدم به شرکت کنندگان برضرورت کارآفرینی در روستاهای منطقه تأکید نمودند.

دکتر حبیب الله سالارزهی رئیس دانشگاه علمی کاربردی استان سیستان و بلوچستان نکاتی را در خصوص تجارب جهانی، ملی و استانی کسب و کارهای روستایی ارائه‌ کرد و بیان داشت: راه نجات و پیشرفت توسعه در مناطق روستایی سیستان، ترویج فرهنگ کارآفرینی و ارزش آفرینی مبتنی بر بکارگیری ظرفیت‌های جامعه محلی وشبکه سازی، برگزاری کارگاهها و جشنواره های روستای خلاق در سطح دهستان و ایجاد حلقه پیوند کنش‌گران روستایی بویژه دهیاران با شبکه های مردمی، سازمانهای مردم نهاد استانی و ملی و استفاده از ظرفیت‌های دستگاههای اجرایی بویژه در حوزه تسهیلات قرض‌الحسنه اشتغال روستایی است.

در ادامه دکتر طائی رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی به تبیین توانمند سازی جامعه محلی از طریق انباشت دانش زندگی، دانش تجربی و دانش آکادمیک و ارایه الگوی بوم کسب و کار  پرداخت و خاطرنشان کرد: توسعه محلی عبارت است از مشارکت، توانمند سازی و سرمایه اجتماعی پیرامون یک جامعه محلی.

 طائی گفت: مرکز توسعه محله، مجموعه اي است که به دست مردم محلی، براي توانمند سازي خود و گروه هاي دیگر جامعه به منظور تعیین نیازها، شناخت مسائل، مشکلات و رفع آنها شکل می گیرد. در این مراکز مردم محلی و نهادهاي دولتی و گروههاي غیر دولتی شرکاي عمده برنامه به شمار میآیند و هر کدام نقش و کارکرد مشخصی خواهند داشت.

 رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه کارگاه اشاره کرد: هدف کلی آن است که در خود جامعه محلی، افراد به سطحی از دانش، نگرش و توانایی برسند که بخواهند و بتوانند مسئولیت اجتماعی و نقش خود را در توسعه و پیشرفت جامعه محلی ایفا نمایند.

 وی خاطرنشان کرد: توانمندسازي افراد به ‌معنی آموزش افراد و تشویق آنان برای مشارکت بیشتر در تصمیم‌گیری‌هایی است که بر فعالیت آنها مؤثر است. یعنی فضایی برای افراد فراهم شود تا بتوانند ایده‌های خوبی را بیافرینند و آنها را به‌عمل تبدیل کنند.

طائی در خصوص کارگاه بیان داشت: توسعه محلی عبارت از مشارکت، توانمند سازی و سرمایه اجتماعی و نوعی از تحول مثبت در مقیاس محلی با هدف شناسایی مشکلات محلی است. رویکرد توسعه محلی بیش از هر چیزی ناظر بر پرورش توانایی های افراد است تا بتوانند مسائل مهم اجتماع خود را به شکلی مستقل و کارا  حل و فصل کنند. فرایندی مبتنی بر مشارکت داوطلبانه و خود یارانه در میان ساکنان یک محله در جهت بهبود شرایط فیزیکی، اجتماعی و اقتصادی.

وی تصریح کرد: در توسعه محلی سه بعد اساسی را می توان شناسایی کرد که عبارت اند از اقدام مردم و مشارکت داوطلبانه، همکاری و حل مشکل به صورت همکارانه (سرمایه اجتماعی) و توانمند سازی و توجه به نتایج جامعه نگر و فراگیر.

طائی افزود: در یک برنامه جماعت محور، اعضای جماعت در شکل گیری مشارکت ها، جمع آوری اطلاعات، تعیین اولویت مسائل و شناسایی منابع برای بهبود وضعیت نقش موثری را برعهده می گیرند. در این چهارچوب، برنامه با تلاش افرادی شروع می شود که در جماعت زندگی می کنند، آنها مسئولیت اولیه را برای تعیین کانون فعالیت ها در هر سطحی از جمله جمع آوری و تفسیر اطلاعات، ارزیابی منابع، شناسایی مشکلات و تدوین برنامه ها برای مواجهه با این مشکلات بر عهده خواهند داشت.

وی تصریح کرد: رویکرد توسعه محلی بیش از هر چیزی ناظر بر پرورش توانایی های افراد است تا بتوانند مسائل مهم اجتماع خود را به شکلی مستقل و کارا  حل و فصل کنند. همچنین فرایندی مبتنی بر مشارکت داوطلبانه و خود یارانه در میان ساکنان یک محله در جهت بهبود شرایط فیزیکی، اجتماعی و اقتصادی آنهاست.

طائی اظهار داشت: توسعه محلی نوعی از تحول مثبت در مقیاس محلی با هدف شناسایی مشکلات محلی و توانایی افزایش اعتبار منابع مادی و محلی است. مهم ترین رویکردهای توسعه محلی شامل رویکردهای دارایی مبنا و نیاز مبنا است. هدف کلی از کارگاه های  توانمندسازی آن است که در خود جامعه محلی،  افراد به سطحی از دانش، نگرش و توانایی برسند که بخواهند و بتوانند مسئولیت اجتماعی و نقش خود را در توسعه و پیشرفت جامعه محلی ایفا نمایند.

در ادامه این کارگاه مباحث زیر مطرح شد:

 1 ارائه بحث علمی پیرامون موضوع،

 2 بحث و گفتگوی شرکت کنندگان پیرامون موضوع،

 3 تشکیل گروههای مشورتی از شرکت کنندگان برای بحث در باب اجرای ایده ها،

 4 ارائه نقطه نظرها و یافته های گروههای مشورتی

در ادامه مدل بوم کسب و کار معرفی شد و دهیاران شرکت کننده در این کارگاه با تشکیل تیم های پنج نفره ایده پیشنهادی شان را در بوم کسب و کار از طریق هم اندیشی و گفتمان جمعی در زمان برگزاری کارگاه تدوین و ارایه نمودند. در پایان کارگاه با تشکیل تیم های پنج نفره از دهیاران آنها ایده های کسب و کار روستایی در گروه های جمعی خودشان مورد بحث و گفتگو قرار دادند و در قالب مدل کسب و کار روستایی و بوم کسب و کار به ارایه ایده های خود پرداختند.

ارسال نظرات