برنده جایزه نوبل:

حباب قیمت مسکن آمریکا در حال ترکیدن است

یک کارشناس مطرح اقتصادی گفت: شرایط کنونی بازار مسکن در آمریکا درست همانند شرایط سال ۲۰۰۶ و پیش از ترکیدن حباب قیمت مسکن است.
کد خبر: ۹۰۷۴۶۷۵
|
۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۷

 

به گزارش خبرگزاری بسیج، رابرت شیلر، کارشناس معروف بازار مسکن آمریکا و برنده جایزه نوبل گفت: ضعیف شدن بازار مسکن در آمریکا دقیقا یادآور اتفاقات سال ۲۰۰۶ و ترکیدن حباب قیمت مسکن در این کشور است.

وی که پیشتر بحران اقتصاد سال ۲۰۰۸-۲۰۰۷ را پیش‌بینی کرده بود، گفت: آمارها نشان از تضعیف بازار مسکن و قیمت آن در آمریکا دارد. 

شیلر می‌گوید: برخلاف بازارهایی نظیر بورس، بازار مسکن زمان بیشتری برای تغییر روند و صعود نیاز دارد و بازار مسکن آمریکا در آستانه تکان خوردن است و ما شاهد بخشی از تکانه‌ها در شرایط کنونی هستیم. 

این برنده نوبل گفت: اگر بازار مسکن سقوط کند این مسئله می‌تواند یک رکود بزرگ اقتصادی به بار بیاورد. بازار مسکن یکی از عوامل مهم فعالیت‌های اقتصادی در آمریکا محسوب می‌شود و اگر مردم نسبت به این بازار بدبین شوند و از آن عقب‌نشینی کرده و اقدام به خرید نکنند، این مسئله به کاهش اشتغال در حوزه ساخت و ساز منجر شده و نهایتا به یک رکود منجر خواهد شد.

شیلر گفت: به هر حال برای یک رکود اقتصادی دیگر حتی دیر شده است.

این کارشناس اقتصادی تأکید کرد: سقوط قیمت مسکن در بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸-۲۰۰۷ آمریکا شدیدترین سقوط قیمت از زمان ثبت اطلاعات این بازار در سال ۱۸۹۰ تاکنون محسوب می‌شود.

وی می‌افزاید: شاید نگرانی ما به دلیل این باشد که ما منتظر تکرار دوباره آن بحران اقتصادی هستیم و به آن فکر می‌کنیم. با این وجود من فکر نمی‌کنم در شرایط کنونی بحران اقتصادی با شدت قبل رخ دهد، اما شاید شاهد اصلاح شدید بازار و تشکیل بازارهای فروش باشیم. 

در سال‌های پایانی دهه ۲۰۰۰ میلادی سقوط بازار مسکن باعث شد تا بحران اقتصادی در آمریکا بسیار گسترده‌تر شود.

ارسال نظرات