در کارگاه پدافند غیرعامل عنوان شد:

بیوتروریسم همپای تاریخ پیش آمده است/ بیوتروریسم مختص زمان جنگ و انسان ها نیست

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در کارگاه پدافند غیرعامل سپاه استان، گفت: بیوتروریسم مختص زمان جنگ و انسان ها نیست.
کد خبر: ۹۰۷۴۵۶۸
|
۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از استان چهارمحال و بختیاری؛ کارگاه آموزشی پدافند غیرعامل با موضوع بیوتروریسم در حسینیه آیت الله بهاءالدینی سپاه قمربنی هاشم علیه السلام برگزار شد.

دکتر ناصر خسروی در این کارگاه آموزشی به تبیین تاریخچه شروع بیوتروریسم پرداخت و گفت: بیوتروریسم بحث جدیدی نیست، بلکه همپای تاریخ پیش آمده و در مسایل حکومتی دخیل بوده است و چه بسا حکومت هایی با یک بیماری عفونی ساقط شده اند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، افزود: در بیوتروریسم از موادی استفاده می شود که اولاً مرگ و میر زیادی داشته باشد و ثانیاً رعب و وحشت بیشتری در جبهه مقابل ایجاد کند.

دکتر خسروی اظهار کرد: بیوتروریسم 6قرن قبل از میلاد با آلوده کردن آب توسط قارچ ها و همچنین پرتاب اجساد مبتلا به طاعون در قلعه های دشمن هنگام حمله تاتارها به قفقاز و همچنین انتقال پتوهای آلوده به بیماری از سوی اشغالگران بریتانیا بین نیروهای آمریکایی شروع شده است.

وی ویژگی های مواد مورد استفاده در بیوترویسم را برشمرد و افزود: ایجاد مرگ و میر بالا، قابلیت انتقال فرد به فرد، نیاز به میزان کم از مواد برای مسموم کردن افراد، عدم وجود واکسن برای آن، سهولت در تهیه مواد و ارزان بودن آنها و پایداری در محیط از ویژگی های مواد مورد استفاده در بیوتروریسم است.

دکتر خسروی، گفت: عدم نیاز به تجهیزات و تسلیحات پرهزینه  و قابلیت استفاده در زمان و مکان های مختلف از دیگر خصیصه های مواد مورد استفاده در بیوتروریسم به شمار می رود.

عضو گروه عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، ادامه داد: مواد بیوتروریسم بر اساس میزان اثرگذاری و جدید و نوپدید بودن به سه دسته A,B,C تقسیم می شوند.

وی، تصریح کرد: بیوتروریسم محدود به زمان جنگ و انسان ها نیست؛ بلکه در زمان صلح و حیوانات و گیاهان نیز ممکن است مورد تهاجم بیوتروریسم از سوی دشمن یا عوامل سودجو قرار گیرند.

دکتر خسروی، تأکید کرد: ایجاد رعب و وحشت در بیوتروریسم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که گاهی اثر روانی آن در جامعه می تواند خسارت های بیشتری از خود تهاجم به دنبال داشته باشد.

وی، بر ضرورت توجه بیشتر به بحث بیوتروریسم بویژه در ابعاد گیاهی و جانوری در جامعه تأکید کرد.

ارسال نظرات