خبرهای داغ:
کاری که مخترع نوجوان گلستانی کرد :

از ساخت ربات جنگنده نازعات تا ساخت ربات کشاورز

مخترع گلستانی اهل کلاله با ساخت ربات جنگنده نازعات و ربات کشاورز ثابت کرده ، ایرانی می تواند عرصه های بزرگ را فتح کند .
کد خبر: ۹۰۷۲۹۸۵
|
۰۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۴
از ساخت ربات جنگنده نازعات تا ساخت ربات کشاورز 
 

به گزارش خبرنگار بسیج علمی از استان گلستان ؛ مهران مرادزاده مخترعی از استان گلستان و از شهرستان دور دست کلاله در شرق استان گلستان می باشد ، او که در حال حاضر در مقطع تحصیلی دوم دبیرستان و رشته فنی و حرفه ای درس می خواند  در گفت و گو با خبرگزاری علم و فناوری اظهار کرد : بچه که بودم ،  از سن 8 سالگی با قطعات آرمیچری، باتری، کلید و پره خودم را سرگرم می کردم و کار با اینها در من هیجان لازم برای ساخت و ساز قطعات الکترونیکی ایجاد می کرد.

مرادزاده در رابطه با حضورش در جشنواره خوارزمی گفت : اگر چه از همان دوران کودکی به صورت فردی مشغول ساخت ماشین برقی و دیگر وسایل الکترونیکی شدم اما وقتی به مقطع راهنمایی رسیدم، سال اول راهنمایی بود که مسابقات خوارزمی برگزار شد و من هم در این مسابقات با ارائه ماشین کنترلی از راه دور و با استفاده از وسایل دور ریختنی رتبه اول در شهرستان و رتبه چهارم استان را کسب کردم .

وی تصریح کرد : شرکت در این دوره از مسابقات انگیزه های مرا مضاعف کرد و بعد از شرکت در این مسابقه، رغبت بیشتری برای اختراع و شرکت در مسابقات مختلف در من ایجاد شد تا جایی که تصمیم گرفتم یک دستگاه چمن زن برای حیاطمان اختراع کنم و این دستگاه، از برق 220 ولت، موتور چرخ خیاطی و تیغه های ورقه های آهنی که خودم ساخته بودم، طراحی و ساخته شد.

ایده چمن زن مرا به ساخت ربات رساند

مخترع گلستانی در ادامه بیان کرد : با ایده گیری از چرخش تیغه چمن زن به این نتیجه رسیدم که می توانم رباتی اختراع کنم که بتواند از طریق همین تیغه های برنده حریف خود را مغلوب کند.

مرادزاده افزود :  در همین راستا نقشه ربات را پیاده سازی کردم و به مرور زمان قطعات را با فکر کردن و ساخت آنها، روی هم پیاده کردم تا اینکه روبات تکمیل شد که برای ساخت آن از آرمیچرها، پره هایی که خودم با جوشکاری و غیره درست کرده بودم استفاده کردم.

وی با اشاره به مسابقات رباتیک جنگنده جام نور در مشهد که در سال 96 برگزار شد ، اکید کرد : یکی از قوانین موجود، وزن 3 کیلوگرمی ربات بود و این در حالی بود که وزن ربات من 4 کیلوگرم بود لذا از قطعات محافظ فلزی ربات کم کرده و بیشتر روی قطعات و سلاح های جنگنده روبات هزینه و وقت صرف کردم .

حوزه بسیج حامی من بود

این مخترع اهل شهرستان کلاله به نقش حمایتی بسیج اشاره می کند و می گوید : میثم حدادی فرمانده حوزه بسیج که مشوق و حامی مالی من بود، اسم این ربات را نازعات انتخاب و در این مسابقات در طی چند مبارزه و چند راند، ربات من موفق به برد و غلبه بر ربات حریف شد و ماحصل این مسابقات دریافت جایزه نقدی شد.

ساخت ربات کشاورز

مرادزاده ادامه داد : من همیشه در حال ایده پردازی برای اختراعات دیگر بودم و در همین جهت، برای شرکت در مسابقات رباتیک جوانان کشور به فکر ساخت ربات کشاورز که بتواند خلاهای موجود در کشاورزی را پر کند، افتادم و در این زمینه با استفاده از وسایل دورریختنی ربات مدنظر را که 25 کیلوگرم بود و توانایی شخم، چمن زنی، جمع آوری چمن، سم پاشی، آبیاری و کود پاشی و کاشت بذراست، را اختراع کردم و توانستم در مرحله استانی مسابقات خوارزمی رتبه اول را بدست آورم و به مرحله کشوری این مسابقات راه پیدا کنم.

وی بیان داشت : به مرحله کشوری دعوت شدم و از اولین فیلتر داوری در دانشگاه شهید رجایی عبور کردم و در دور بعد داوری که متشکل از 8 داور دارای دکتری بود، به دفاع از ربات خود پرداختم و خوشبختانه این ربات باعث هیجان و رضایت داوران شد و ان شالله نتیجه این داوری در جهت تولید انبوه این ربات در آبان ماه سال جای اعلام می شود.

 

ارسال نظرات