خبرهای داغ:
طی تحقیقات انجام شده توسط دو جوان دشتستانی؛

تولید ذرت ۱۵ رنگ در بوشهر!

صمصامی و موذن دو جوان دشتستانی که موفق شدند برای اولین بار ذرت رنگی در ایران در زمینی کوچک (۳۰۰مترمربع) اطراف شهر برازجان کاشت کنند تا با شیوه داشت آن آشنا شده و بر ذرت‌ها، کار تحقیقاتی کنند.
کد خبر: ۹۰۶۸۵۱۶
|
۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰
تولید ذرت ۱۵ رنگ در بوشهر! 
 

به گزارش سرویس خبری بسیج علمی از استان بوشهر؛ صمصامی و موذن دو جوان دشتستانی که موفق شدند برای اولین بار ذرت رنگی در ایران در زمینی کوچک (300مترمربع) اطراف شهر برازجان کاشت کنند تا با شیوه داشت آن آشنا شده و بر ذرت‌ها، کار تحقیقاتی کنند.

ذرت یکی از غلات مهم می باشد که پس از گندم، بیشترین اراضی کشاورزی جهان را به خود  اختصاص داده است، ذرت سرشار از مواد مغذی مورد نیاز برای بدن بوده و نیز منبع خوبی از فیبر محسوب می‌شود و سرشار از کالری است.

ذرت یا بلال یکی از خوردنی های رایج و خوش طعم است که کاربردهای زیادی در پخت و پز و تزیین غذا دارد. ذرت را می توان به صورت خام و پخته استفاده کرد و از طعم شیرین آن لذت برد.

ذرت های چند رنگ در ایران تولید شد

امروزه گونه های مختلفی از ذرت ها تولید می شوند که دارای رنگ های متفاوتی هستند. در حقیقت علاوه بر ذرت زرد و سفید، ذرت به رنگ‌های صورتی، بنفش، آبی، قرمز و مشکی نیز وجود دارد. جالب است بدانید اخیراً ذرت‌های چند رنگ هم در کشور آمریکا کشت شده‌اند.

صمصامی کشاورز ذرت کار دشتستانی در این زمینه گفت : ما توانسته ایم این ذرت را در انواع و اقسام رنگ ها برای اولین بار در کشور و در منطقه دشتستان تولید کنیم .

وی در ادامه افزود: در این مزرعه ذرت ها را در ۱۵ رنگ ؛ شامل مشکی ، بنفش ، و اناری کشت می شوند و طعم فوق العاده ای دارند و این رنگ ها طبیعی هستند.

این کارشناس کشاورزی افزود : بذر این ذرت را از امریکا وارد کرده و به مدت دو سال است که به این  صورت مشغول کشت این ذرت بوده و این ذرت های رنگی فرمول های خاصی دارند و برای رنگ بندی و پرکردن دانه راهکارهای خاصی استفاده می شود.

وی با اشاره به رنگ ذرت ها افزود: این ذرت‌ها بیش از 15 رنگ از جمله: سیاه، اناری، نارنجی، سورمه‌ای، عنابی، حنایی، سبز، بنفش، خاکستری، جگری، نیلی و قرمز رنگ‌هایی است که این ذرت‌ها به خود می‌گیرند که گاه یک‌رنگ و یک‌دست و گاهی ترکیبی از دو یا سه رنگ می‌شوند.

کسی که اولین بار ذرت رنگی تولید کرد

این نوع ذرت برای اولین بار توسط کارل بارنس کشاورزی اهل اوکلاهاما تولید شد. او متوجه شد از هر چند هزار بلالی که برداشت میکند، تعدادی از آنها دارای دانه های رنگی هستند. پس از چند سال از پرورش همه انواع ذرت های رنگی مختلف، او ذرت های رنگی را با انواع سنتی پیوند زد و به مرور زمان پس از کاشت های پی در پی، ذرت هایی با الگوهای رنگی متنوع تری تولید کرد. پس از فوت کارل "گرگ شون" تولید این ذرت ها را به عهده گرفت.

ذرت رنگی بومی مکزیک می باشد و طعم آن کمی شیرین تر از گونه ی اصلی خود است. به علاوه اینکه دارای آنتی اکسیدان، قند و نشاسته بیشتری نیز می باشد.

ذرت رنگی، گیاهی کمیاب است که از طریق بذر تکثیر می شود و همه می توانند آن را در باغچه و یا گلدان پرورش دهند و از محصولات آن استفاده کنند. ارتفاع بوته های ذرت به 2.5 تا 3 متر می رسد بنابراین برای کاشت در گلدان حتما گلدان بزرگی انتخاب کنید.

بذر ذرت رنگی میکس ارائه شده در این مجموعه شامل 20 بذر است که ترکیبی از انواع مختلف رنگ ها می باشد. این بذر محصول کشور آلمان بوده و دارای قدرت باروری (قوه ی نامیه) 90%  می باشد.

نحوه ی  کاشت بذر ذرت رنگی 

ابتدا بذر ها را حداقل به مدت 24 تا 48 ساعت خیس کنید، سپس آن ها را در عمق 2 تا 5 سانتیمتری خاک قرار دهید، با خاک نرم بپوشانید و به خوبی آبیاری کنید.

برای کاشت در باغچه بذرها را در ردیف های 70 تا 100 سانتیمتری  و در فاصله ی 30 سانتیمتری از هم قرار دهید و برای کاشت در گلدان با توجه به اندازه گلدان 2 تا 3 بذر در آن قرار دهید و پس از جوانه زدن، بوته های ضعیف تر را حذف کنید.

آبیاری : رطوبت مناسب در کیفیت، ظاهر و تراکم دانه ها تاثیر مستقیم دارد. بنابراین سعی کنید همواره خاک را مرطوب نگاه دارید.

خاک مناسب : خاک غنی و کمی سنگین برای حفظ رطوبت و دارای زهکشی برای حفظ سلامت ریشه.

نور : نور کامل خورشید. نیازمند به حداقل 6 تا 7 ساعت نور کامل.

زمان کاشت : اواخر بهار و تابستان

زمان برداشت : 75 تا 80 روز پس از کاشت بذر

ارسال نظرات