خبرهای داغ:
مدیرکل زمین شناسی و اکتشافات معدنی مازندران:

پس لرزه‌های اخیر ارتباطی به فعال شدن گسل خرزی ندارد

مدیرکل زمین شناسی و اکتشافات معدنی مازندران با اعلام اینکه پس لرزه‌های اخیر ارتباطی به فعال شدن گسل خزری ندارد، گفت: با یک پس لرزه نمی‌توان در ارتباط با فعال شدن گسل‌ها اظهار نظر کرد.
کد خبر: ۹۰۶۱۹۴۰
|
۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۲
پس لرزه‌های اخیر ارتباطی به فعال شدن گسل خرزی ندارد 
 

به گزارش  سرویس خبری بسیج علمی از استان مازندران،زلزله چهار و هفت دهم ریشتری در استان مازندران و پس از آن وقوع دو پس لرزه در اندازه‌های دو نیم ریشتری در مرکز استان مازندران برخی گمانه‌زنی‌ها در ارتباط با فعالیت گسل خزری زلزله را تقویت کرده است.

در این ارتباط برخی کانال‌های پیش بینی زمین لرزه در سطح استان هم دست به دست می‌شود و گمانه‌زنی‌ها در این ارتباط با در بین مردم عادی تقویت می‌کند که گاهی باعث نگرانی مردم می‌شود.

سازمان زمین شناسی در استان مازندران بهترین مرجع برای پاسخگویی به شبهات موجود در ارتباط با احتمال وقوع زمین لرزه و یا فعال شدن گسل‌های خزری است.

در همین ارتباط گفت و گویی کردیم با مهرداد قنبرزاده مدیر کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی مازندران که مباحث مطرح شده را بیشتر تشریح کند.

وی در شروع گفت و گو و در پاسخ به این سؤوال که برخی گمانه‌ زنی‌ها در ارتباط با افزایش تعداد زلزله در استان مازندران، اظهار کرد: این موضوع تنها یک شایعه بیش نیست.

مدیرکل زمین شناسی و اکتشافات معدنی با اعلام اینکه پس لرزه‌های اخیر ارتباطی به فعال شدن گسل خزری ندارد، افزود: تنش‌های گسل‌ها امری عادی بوده و برخی از این گسل‌ها فعال بوده و برخی دیگر هم غیر فعال هستند.

وی اضافه کرد: تعدادی از این گسل‌ها در لایه‌های کواترنری قرار دارند و در سطح زمین عارضه آنچنانی وجود ندارد که روند شناسایی شود گاهی فعل و انفعالاتی انجام می‌دهند.

قنبرزاده ادامه داد: وقوع پس لرزه‌ها و حتی زمین لرزه‌های چهار و هفت دهم ریشتری امری طبیعی است و باید تخلیه انرژی داخل زمین انجام شود.

وی با اعلام اینکه برخی مواقع فرایند تخلیه انرژی زمین قدرت بسیار بالایی دارد، گفت: در برخی مواقع باعث تخریب و زمانی هم اصلا مردم لمس نمی‌کنند.

مدیرکل زمین شناسی و اکتشافات معدنی استان اضافه کرد: هر زمین لرزه که با قدرت بالا انجام شود باید تخلیه انرژی انجام شود، تخلیه انرژی یک پیک اوج داشته و به مرور زمان باید کاهش پیدا کند.

وی با اعلام اینکه مباحث لرزش دو ریشتری و سه ریشتری زلزله محسوب نمی‌شود، گفت: زلزله زمانی است که یک لرزه ایجاد شود، با مراجعه به سایت‌ لرزه نگاری مشخص می‌شود که روزانه تعداد زیادی از این لرزه‌ها ثبت می‌شود.

قنبرزاده خاطر نشان کرد: روند فعلی پس لرزه‌ها عادی بوده و اینکه اعلام شود  اظهار نظر در ارتباط با فعالیت گسل خزری یا البرز در حالت عادی امکان ندارد،بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که روند عادی است.

وی با اعلام اینکه همه کشور تحت تاثیر صفحه پریتکتونیک‌های مختلف قرار دارد،افزود: در بخش‌های جنوبی رشته کوه البرز بیشتر احساس می‌شود و در البرز به دلیل شرایط خاص خودش کمتر لمس می‌شود.

قنبرزاده خاطر نشان کرد: این موضوع را نمی‌توان اعلام کرد که چون گسل زاگرس فعال شده البرز هم فعال شود.

ارسال نظرات