خبرهای داغ:
فرماندار گنبد کاووس :

ایران به جمع ۷ کشور دارای فناوری تولید اسید هیومیک پیوست

فرماندار گنبد کاووس از راه اندازی تنها واحد صنعتی تولید هیومیک اسید کشور در این شهرستان خبر داد و گفت : با این افتتاح ، ایران به جمع ۷ کشور برتر دارنده فناوری تولید هیومیک اسید پیوست .
کد خبر: ۹۰۵۲۸۱۱
|
۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۸
 ایران به جمع ۷ کشور دارای فناوری تولید اسید هیومیک پیوست
 

به گزارش سرویس خبری بسیج علمی  از استان گلستان ؛ عبدالقدیر کریمی عصر امروز شنبه 11 شهریور ماه در گفت و گو با خبرنگار سرویس خبری بسیج علمی اظهار کرد : گنبدکاووس دارای 169 هزار هکتار اراضی زراعی، 3 هزارو 500 هکتار اراضی باغی است و سالانه 700 هزار تن انواع محصولات به ارزش یکهزارو 600 میلیارد تومان تولید می کند.

کریمی افزود : وجود این مقدار زمین زراعی و دریافت محصول و قرار گرفتن در شاهراه ارتباطی به آسیای میانه باعث شد تا به فکر بهره برداری بهینه از اراضی کشاورزی منطقه و سودرسانی بیشتر به کشاورزان بیفتیم .

وی از ساخت و راه اندازی کارخانه اسید هیومیک در این شهرستان توسط بخش خصوصی خبر داد و تصریح کرد : این کارخانه که روز گذشته با حضور وزیر جهاد کشاورزی افتتاح شد ، تنها واحد تولید اسید هیومیک در کشور است و می تواند سالانه ۸۰ هزار تن کود هیومیک تولید کند .

معاون استاندار و فرماندار ویژه گنبد کاووس با بیان اینکه استفاده از آن در هر محصولی، باعث افزایش تولید 50 درصدی خواهد بود و اصلاح خاک را در پی خواهد داشت، اضافه کرد: با افتتاح این واحد تولیدی در شهرستان گنبد کاووس ،  ایران به جمع ۷ کشور تولید کننده اسید هیومیک در دنیا پیوست.

کریمی یادآور شد : حدود 25 میلیارد تومان ارزش اعتبار این پروژه است و مجموعه فرج اللهی، مجموعا با مرغ تخم گذار و مادر، حدود 400 میلیارد تومان در گنبدکاووس سرمایه گذاری کرده است.

وی یادآور شد: در استان گلستان یکهزارو 800 میلیارد تومان توسط بخش خصوصی سرمایه گذاری شده است که از این میزان، هزار میلیارد تومان آن در گنبدکاووس انجام شده است.

فرماندار گنبد کاووس تاکید کرد :  فاز اول این واحد تولیدی با اعتبار 11 میلیارد تومان سرمایه گذاری بخش خصوصی ساخته شده و برای ۷۰ نفر اشتغال ایجاد کرده است .

اسید هیومیک چیست ؟

هیومیک اسید یکی از اجزا اصلی مواد هیومیک است و دارای رنگ قهوه ای تیره می باشد. این ترکیب دارای گوگرد، ازت، فسفر با درصدهای مختلف و برخی از فلزات مانند کلسیم؛ منیزیم، مس، روی می باشد. کود اسید هیومیک؛ مخلوطی از چند ترکیب می باشد.

 به طور کلی خواص شیمیایی شبیه  به هم دارند و وظایف مختلفی را بر خاک و بر رشد گیاهان دارد. اسید هیومیک نقش مهمی در افزایش و بهبود توانایی گیاهان دارد. کود هیومیک اسید موجب افزایش توانایی جذب مواد مغذی از خاک توسط گیاهان می شود.

افزودن مواد آلی به خاک هایی با کمبود مواد آلی ، افزایش قدرت ریشه گیاهان و درختان ، کمک به بهبود جذب مواد مغذی توسط گیاهان، افزایش تولید کلروفیل و سبزدانه در برگ درختان ، بهبود جوانه زنی بذر ، تحریک فعالیت مفید میکروبی درون خاک ، بهبود و افزایش نگهداری حاصلخیزی خاک باغات و مزارع ، حفظ و افزایش سلامت گیاه و افزایش بازدهی تولید محصول ، استفاده از اسید هیومیک در آبیاری، درکنترل برخی از بیماری های ریشه ، ارگانیک بودن و در نتیجه سالم و بی خطر بودن برای محیط زیست،  حیوانات، گیاهان و انسان ، محرک آنزیم های گیاهی ، افزایش فعالیت های آنتی اکسیدانی از جمله مزیت های این کود است .

اسید هومیک می تواند بطور مستقیم اثرات مثبتی بر رشد گیاه بگذارد. رشد قسمت هوایی و ریشه گیاه توسط اسید هومیک تحریک می شود ولی اثر آن بر روی ریشه برجسته تر است ، حجم ریشه را افزایش داده و باعث اثربخشی سیستم ریشه شده که احتمالاٌ دلیل افزایش محصول می باشد. اسید هومیک جذب نیتروژن ، پتاسیم ، کلسیم ، منیزیم و فسفر را توسط گیاه افزایش می دهد.

اسید هومیک ، کلروز گیاهان را بهبود می بخشد که احتمالاٌ نتیجه ای است از توانایی اسید هومیک برای نگهداری آهن خاک به فرمی که قابل جذب و سوخت و ساز باشد. این پدیده می تواند در خاکهای قلیایی و آهکی مؤثر باشد که معمولاٌ کمبود آهن قابل جذب و مواد آلی را دارند. اسیدهای هـومیک برای مناطق نسبتا خشک و زمین های زراعی وسیع مهم می باشند چون در فعال کردن میکروارگانیسم های موجود در خاک کمک زیادی می کنند. میکرو هـومات ها در مناطق کم آب و نسبتا خشک به گیاه کمک می کنند تا طول دوران رشد زیادی را داشته باشد.

اسید هیومیک یک محرک زیستی است و می تواند برای چمن ، درختان ، درختچه ها ، بوته ها ، باغجه ها و حتی گیاهان آپارتمانی استفاده شود. هیومیک اسید یک اسید ضعیف آلی با قابلیت های بسیار زیاد است که کمک فراوانی به جذب این عناصر به گیاه کرده ، از آب شویی و از دست رفتن آنها جلوگیری می کند ، به همین علت مصرف کودهای شیمیایی در خاک را می تواند به نصف کاهش یابد در حالی که نتیجه بهتری برای کشاورز به بار آورد و درعین حال ، تا حد زیادی از هزینه ی سرسام آور خرید کودهای شیمیایی و مسمومیت و سفتی خاک بکاهد.

ارسال نظرات