اسکندری مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر در گفتگو با خبرنگاران:

توانایی تامین حداقل دو ساله نیاز غذایی در بخش طیور را داریم/انعقاد تفاهم نامه با بسیج سازندگی برای گسترش دام سبک در کشور/تمرکز جدید بر توسعه بخش معادن/ چه کسانی باید پاسخگوی هدررفت 60 درصدی منابع آبی کشور باشند؟/لطماتی که در 40 سال گذشته به کشور وارد شده از بی عرضگی افرادی همچون کلانتری هاست که همواره طلبکار مردم هستند/ حضور امثال کلانتری در راس امور باعث عقب افتادگی در تولید است

اسکندری گفت: با بسیج سازندگی برای گسترش استفاده از دام سبک در سطح کشور در حال انعقاد تفاهم نامه هستیم.
کد خبر: ۹۰۴۵۳۸۸
|
۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۹

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، محمدرضا اسکندری، مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر امروز شنبه در نشستی به مناسبت روز خبرنگار در سخنانی با تشریح اقدامات انجام شده در سال گذشته از سوی سازمان اقتصادی کوثر گفت: نشست امروز با هدف تجلیل از مقام شامخ خبرنگاران محترم  و ارائه عملکرد سازمان اقتصادی کوثر برگزار شده است.

وی با اشاره به راه اندازی آزمایشگاه های مجهز تعیین سلامت در حوزه کشاورزی و دام و طیور در سازمان اقتصادی کوثر تصریح کرد: درست است که آزمایشگاه این مجموعه در سال ۱۳۷۹ تاسیس شد اما تنها در حد یک اتاق کوچک بود اما اکنون این آزمایشگاه گسترش پیدا کرده است که در آن آزمایشات مختلف در خصوص دام و طیور صورت می پذیرد. آزمایشگاه ما کاملا مجهز است به گونه ای که یک سری از تست ها و آزمایش های وزارت بهداشت هم حتی به این آزمایشگاه ارجاع داده می شود. همچنین این آزمایشگاه صرفاً آزمایش های دامی را انجام نمیدهد بلکه در آن تست های کشاورزی و گیاهی نیز صورت می پذیرد.

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر در ادامه  با اشاره به اهم دستاوردها و اقدامات سازمان اقتصادی کوثر در سال گذشته مالی تاکنون به برگزرای مجمع عمومی سازمان در 15 مردادماه اشاره کرد. 

توانایی تامین حداقل دو ساله تامین نیاز غذایی در بخش طیور را داریم/انعقاد تفاهم نامه با بسیج سازندگی برای گسترش دام سبک در کشور/تمرکز جدید بر توسعه بخش معادن/ چه کسانی باید پاسخگوی هدررفت 60 درصدی منابع آبی کشور باشند؟/لطماتی که در 40 سال گذشته به کشور وارد شده از بی عرضگی افرادی همچون کلانتری هاست که همواره طلبکار مردم هستند/ حضور امثال کلانتری در راس امور باعث عقب افتادگی در تولید است/

وی در پاسخ به این پرسش که گستردگی فعالیت های سازمان  اقتصادی کوثر در حوزه های مختلف این سازمان را از اهداف اصلی خود دور نخواهد کرد گفت: حوزه های فعالیتی سازمان کاملاً از هم تفکیک شده اند به طوری که در بلوک کشاورزی تمام افراد و کارشناسان رشته کشاورزی فعالیت می کنند اما در بلوک معادن افرادی حضور دارند که رشته تخصصی آنها در بخش معدن و حفاری است. به گونه ای که در طی سالیان اخیر همواره گروه معادن سازمان اقتصادی کوثر در بخش اکتشاف رتبه نخست را کسب کرده است.

اسکندری با اشاره به واگذاری بخشی از فعالیت های زیر مجموعه سازمان اقتصادی کوثر و عرضه در بورس ادامه داد: ما بر اساس سند راهبردی سازمان از بخشی از فعالیت ها همچون حوزه الکترونیک در حال خروج هستیم. البته خروج از بخشی از این حوزه به معنای آن نیست که سازمان اقتصادی کوثر چوب حراج  به داشته های خود بزند بلکه ما اعتقاد داریم که رشته فعالیتی که در آن حضور خواهیم داشت باید یک رشته زنده و فعال باشد.هدف گذاری ما این طور است که رشته های نوپا را زنده کرده و پس از به جریان انداختن آن، آنها را در اختیار افراد دیگر قرار می دهیم.

وی خاطرنشان کرد: یکی از اهداف سازمان، توسعه بخش معادن است به گونه ای که تاکنون گروه معادن این سازمان که تنها در بخش سنگ های ساختمانی کار می کرد پس از دریافت مجوز ها، فعالیت های خود را در بخش های دیگر و فلزات گرانبهای دیگر گسترش خواهد داد.

اسکندری با بیان اینکه  فعالیت در بخش مالی و سرمایه‌گذاری هم از دیگر اهداف سازمان اقتصادی کوثر است تاکید کرد: بر همین اساس طی سال گذشته شرکت سرمایه‌گذاری سبحان از زیرمجموعه‌های سازمان اقتصادی کوثر را در سازمان بورس واگذار کردیم و سهام آن به طور کامل فروخته شد.

وی  افزود: در حوزه تجارت نیز تمام شرکتهای بازرگانی سازمان اقتصادی کوثر را در یک شرکت تجمیع کردیم تا شاهد گسترش صادرات تولیدات داخلی کشور باشیم.البته در حوزه کشاورزی سازمان اقتصادی کوثر در سال ۹۷ توسعه خود را همچنان خواهد داشت که البته  نسبت به بخشهای معدن بسیار محدود خواهد بود. به طور کلی معدن، بازرگانی و خدمات مالی از جمله حوزه های سازمان اقتصادی کوثر هستند که گسترش بیشتری خواهد یافت اما بخش‌های کشاورزی، بهداشت، ساختمان  و خدمات وابسته مانند برق  شاهد گسترش کمتر نسبت به حوزه های دیگر خواهیم بود.

توانایی تامین حداقل دو ساله تامین نیاز غذایی در بخش طیور را داریم/انعقاد تفاهم نامه با بسیج سازندگی برای گسترش دام سبک در کشور/تمرکز جدید بر توسعه بخش معادن/ چه کسانی باید پاسخگوی هدررفت 60 درصدی منابع آبی کشور باشند؟/لطماتی که در 40 سال گذشته به کشور وارد شده از بی عرضگی افرادی همچون کلانتری هاست که همواره طلبکار مردم هستند/ حضور امثال کلانتری در راس امور باعث عقب افتادگی در تولید است/

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر با اشاره به اینکه سند راهبردی سازمان اقتصادی کوثر ۵ سال یکبار تدوین می‌شود و این سند تا سال ۱۴۰۰ ادامه خواهد داشت اظهار داشت: اغلب در این سند راهبردی اهداف بالادستی تنظیم و مرقوم می شود بر همین اساس ۱۲ اصل اساسی است که باید در محیط های صنعتی اجرایی شود به عنوان مثال در حوزه های فعالیت صنعتی باید چارچوب سیاستهای اقتصاد مقاومتی لحاظ شود.و یا سیاست های کلی که از طرف بنیاد شهید و اور ایثارگران ابلاغ می‌شود مورد تاکید سند راهبردی سازمان اقتصادی کوثر قرار گرفته است. چنانکه به عنوان مثال یکی از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی پیشبرد برنامه های صنعتی در مناطق محروم است که این سازمان از سال ۸۸ تاکنون رویکرد خود را با هدف توسعه صنعتی در مناطق محروم گسترش داده است.

اسکندری در پاسخ به سئوالی در رابطه با نقش سازمان اقتصادی کوثر در ایجاد امنیت غذایی مردم با توجه به تحریم های جدید تاکید کرد: ما اکنون در حوزه تامین امنیت غذایی نگرانی نداریم. چراکه به عنوان نمونه امروز اگر آمریکا و دشمنان ما سخت ترین تحریم ها را علیه کشور اعمال کنند و ما هیچ فعالیتی هم نکنیم حداقل با توان فعلی سازمان اقتصادی کوثر، در دو سال آینده از لحاظ غذایی و حوزه طیور مشکلی نخواهیم داشت.

وزیر اسبق کشاورزی ادامه داد: برنامه شرایط بحران غذایی از سال ۱۳۸۷ تدوین شده و بسته آن در وزارت جهاد کشاورزی موجود است لذا اگر آن برنامه اجرا شود ما از لحاظ تأمین مواد غذایی و امنیت غذایی مشکلی نخواهیم داشت.یکی از مهمترین اهداف ما تامین نیاز کشور در حوزه مرغ گوشتی و مرغ تخم گذار است. چنانکه با استفاده از ظرفیت هایی که در مجموعه سازمان اقتصادی کوثر در خصوص تامین مرغ و تخم مرغ وجود دارد می تواند صد در صد نیاز کشور را تامین کند.بر همین اساس در صنعت مرغ و تخم‌مرغ نگرانی چندانی وجود ندارد که مشکلی در کشور ایجاد شود.

اسکندری خاطرنشان کرد: یکی از ایراد ها و مشکلاتی که در کشور وجود دارد این است که علی رغم وجود تحریم‌های متعدد، راهکاری برای بهره مندی از ظرفیت های موجود کشور ارائه نمی‌شود. به عنوان مثال امروز یکی از راهکارهای تامین مواد غذایی در شرایط بحرانی، تولید علوفه در سطح دریا است که طبق تحقیقات انجام شده ارزش غذایی علوفه تولید شده در سطح دریا  از یونجه بالاتر است.

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر با بیان اینکه یکی دیگر از مواردی که باید جدی گرفته شود کشت فرا سرزمینی است افزود:  به عنوان مثال باید به صورت هدفمند مشخص شود که چه میزان ذرت در کشور تولید و مصرف می‌شود تا بر اساس آن به دنبال کشت فرا سرزمینی بود. امروز حدود ۳ میلیون تن کنجاله وارد کشور می شود که با یک سری فعل و انفعالات  تبدیل به کنسانتره  دام و طیور می‌شود  اگر در زمان تحریم ها برای واردات ذرت با مشکل مواجه شویم می توانیم نیاز خود را با کشورهای دوست و کشورهایی که با آنها مبادلات ارزی انجام می دهیم از طریق کشت فراسرزمینی دنبال کرده و نیاز ذرت کشور را تامین کنیم.

وی اظهار داشت:  نیاز کشت ذرت بین دو نیم تا سه میلیون هکتار زمین است که به راحتی می توان این میزان هکتار را در سرزمین های دیگر کشت و محصولات آن را به داخل کشور آورد.لازمه این کار این است که دولت در کشورهای آسیای میانه مانند روسیه و اوکراین و غیره مذاکره کند تا زمین هایی را به شکل اجاره و یا خرید در اختیار بگیرد تا سرمایه‌گذاران ایرانی را به آن کشور ها برده و محصولات مورد نیاز کشور را کشت کند.

توانایی تامین حداقل دو ساله تامین نیاز غذایی در بخش طیور را داریم/انعقاد تفاهم نامه با بسیج سازندگی برای گسترش دام سبک در کشور/تمرکز جدید بر توسعه بخش معادن/ چه کسانی باید پاسخگوی هدررفت 60 درصدی منابع آبی کشور باشند؟/لطماتی که در 40 سال گذشته به کشور وارد شده از بی عرضگی افرادی همچون کلانتری هاست که همواره طلبکار مردم هستند/ حضور امثال کلانتری در راس امور باعث عقب افتادگی در تولید است/

اسکندری در ادامه در پاسخ به اظهارات اخیر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست در ضرورت تعطیلی کشاورزی در داخل تاکید کرد: کشور اگر در ۴۰ سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی لطماتی به آن وارد شده است به خاطر بی عرضگی مسئولینی از این دست. است کسانی که منابع کشور را مدیریت نکردند و همواره طلبکار هستند. اگر قرار باشد از ظرفیت‌های کشور درست و علمی استفاده کنیم؛به اعتقاد من امثال آقای  عیسی کلانتری باید خانه نشین شوند تا وقتی که امثال او در مسند مسئولیت باشند ما در بخش تولید مشکلات عدیده خواهیم داشت.کلانتری ازجمله  کسانی بود که نگذاشت ظرفیت‌های کشاورزی در این کشور بارور شود. این در حالی است که امام راحل بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و رهبری انقلاب همواره بر این موضوع تأکید داشتند.کلانتری نگذاشت تولید در حوزه کشاورزی در تراز انقلاب اسلامی  انجام شود. منظور از تراز تولید کشاورزی در انقلاب اسلامی یعنی تحقق منویات مقام معظم رهبری و امام راحل.اکنون که اقای کلانتری در حوزه محیط زیست مسئولیت دارد به تمام بخش های تولید کشاورزی کشور سرک کشیده و دخالت می کند چنانکه ظاهرا از نظر ایشان باید کل کشور تعطیل شود.

اسکندری در پاسخ به سئوال خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج در رابطه با اینکه موضوع کم آبی تحمیلی در کشور و جلوگیری دشمنان از بارش در ایران همچنین حملات بیولوژیک در حوزه طیور تاکید کرد: در حال حاضر در خصوص جلوگیری از بارش باران و افزایش بیابان زایی و خشکسالی تعمدی در کشور گزارشی در اختیار ندارم همچنین در خصوص انتقال بیماری به دام و طیور باید دانست که هر اتفاقی که بخواهد رخ دهد از طریق تزریق واکسن به دام صورت می پذیرد. ما هر واکسنی که برای دام استفاده می کنیم در آزمایشگاه های خود به صورت دقیق و کارشناسانه تست می کنیم.از طرفی نیز تلفات طیور در مجموعه های زیر نظر ما بسیار اندک بوده این در حالیست که شیوع بیماری آنفولانزا اقلام مختلف طیور کشور را تحت تاثیر قرار داده بود. البته موارد مقابله با شیوع بیماری در دام به موارد متعددی همچون عوامل انسانی، جا به جایی‌ها و  ترددها بستگی دارد.

وی با بیان اینکه مستنداتی در خصوص شیوع بیماری دامی از طریق تزریق واکسن به دست ما نرسیده است گفت:  اما ممکن است به علت عدم نظارت کافیف بیماریها از طریق  دام و طیور مولد منتقل شوند.

اسکندری با بیان خاطره ای از زمان وزارت خود اظهار داشت: در سال ۱۳۸۴  که به عنوان وزیر جهاد کشاورزی در این کشور خدمت می‌کردمبحثی مطرح شد که گوشت های وارداتی کیفیت لازم را ندارند. وقتی یک تیم کارشناسی موضوع را بررسی کردند متوجه شدند که گوشت هایی که قاعدتا باید وارد می شدند باید از گوساله های نر جوان می بود اما وارداتی ها گاو چند شکم زاییده بوده است. این اقدام هم طوری  صورت می‌گرفت که افرادی که برای نظارت به خارج از کشور می رفتند با تسامح گوشت های بی کیفیت را تایید کرده و اجازه ورود آنها به کشور را می‌دادند. اینچنین شد که آن زمان من به عنوان وزیر کشاورزی برای کسانی که ناظر کیفی بودند یک ناظر مافوق دیگر هم قرار دادم تا عملکرد این ناظران را بررسی کنند و در این راستا اعلام کردیم که محموله های وارداتی علاوه بر  تأیید  ناظران در کشور مبدا باید در داخل مرزهای کشور نیز تایید شود.

اسکندری با اشاره به افزایش سرسام آور قیمت گوشت قرمز در بازار گفت: ما در زمان وزارت اسم و نام وارد کننده با  میزان و قیمت  گوشتی که از کشور مبدا وارد می‌کرد را به سازمان  حمایت از مصرف کننده اعلام می‌کردیم اما اکنون دولت به برخی افراد دلار 4200 تومانی می‌دهد و مشخص نیست که این افراد چه کسانی هستند و چه محصولاتی وارد می کنند.

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج مبنی بر مصوبات بازدید اخیر رئیس سازمان بسیج سازندگی از پروژه دام سبک سازمان اقتصادی کوثر اظهار داشت : سازمان اقتصادی کوثر بر روی نژادهای دام سبک کار کرده تا بتواند دام های پر بازده را در کشور پرورش دهد.همانطور که می دانید قسمت عمده ای از گوشت کشور تولید داخل است لذا  تبدیل دام های فعلی به دام های پر بازده کاری بسیار پر اهمیت است. یعنی دامهایی که با خوردن علوفه کمتر گوشت بیشتری را تولید کنند. اکنون با برنامه‌ریزی‌ مشترک با وزارت جهاد کشاورزی به دنبال تلفیق  و اصلاح نژاد دام های داخل کشور هستیم.

اسکندری عنوان کرد: با توجه به نیاز امروز باید بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تن بر تولید دام کشور از طریق اصلاح نژاد اضافه شود  و این پروسه طی مدت ۴ تا ۵ سال قابل انجام است لذا برای تسهیل در روند کار به دنبال انعقاد تفاهم نامه با سازمان های دیگر هستیم که سازمان بسیج سازندگی یکی از آنهاست.لذا به دنبال آن هستیم که  از طریق بسیج سازندگی اصلاح نژاد را در مدل های کوچکتر در مناطق مختلف این کشور گسترش دهیم.

وی  با اشاره به نامرغوب بودن برخی از روغن های وارداتی گفت:  اغلب روغن هایی که از سمت غرب یعنی کشورهای مانند برزیل وارد می‌شوند  تراریخته هستند. این یکی از مواردی است که به علت عدم کنترل و نظارت کافی می‌تواند امنیت غذایی مردم را به خطر اندازد. چنانکه یکی دیگر از موارد ورود واکسن های تاریخ گذشته به کشور است که برخی با دستکاری تعمدی تاریخ واکسن ها، واکسن های منقضی را وارد کشور می کنند. متاسفانه از این دست اتفاقات به علت عدم نظارت بر واردات در کشور زیاد اتفاق می‌افتد چنانکه قبلا نیز به عنوان مثال تغییر مدیرعامل شرکت رازی  به علت شکایت دامداران و عدم نظارت صحیح بر واردات واکسن های منقضی بود.

وزیر اسبق کشاورزی تصریح کرد: مسئله دیگر نامرغوب نشان دادن تولیدات داخلی است به گونه ای که قبل از این واردکنندگان گندم ادعا می‌کردند که به علت نامرغوب بودن گندم  داخل، مجبور به وارد کردن گندم هستند  این در حالی است که به راحتی می توان اثبات نمود که گندم داخلی کشور بسیار مرغوب تر است و هر زمان که واردات گندم کشورمان افزایش یافته، کیفیت نان نیز تقلیل یافته است. علت هم آنست که واردکنندگان اغلب به فکر منافع شخصی شان هستند تا منافع ملی لذا به جای وارد کردن گندم مرغوب و با قیمت بالا گندم‌های کم کیفیت وارد می‌کنند.در واردات نیز زد و بند وجود دارد و کسانی که مخالف تولید داخلی و کشاورزی بوده و به دنبال واردات محصول از خارج از کشور می باشند هم به دنبال این منافع هستند.

وی با اشاره  به مشکل کم آبی در بخش کشاورزی و معضلات آن گفت: آقای کلانتری گفته که ۹۰ درصد آب استخراج شده را کشاورزی مصرف می کند که ۶۰ درصد آن هدر می رود. همین گزارش نشان می‌دهد که با ۳۰ درصد آب موجود می توان تولید کشاورزی را انجام داد؛ اما پاسخ‌گویی هدر رفتن ۶۰ درصد آب چه کسی است؟ متاسفانه در کشور ما هر جا که می آوریم تقصیرها را برگردن مردم می اندازیم.

اسکندری تصریح کرد: سوال اینجاست چرا لایحه‌ الگوی کشت که در سال ۱۳۸۸ به دولت ارائه شد تاکنون قانون نشده است؟الگوی کشت کاری است که دو سال بر روی آن وقت گذاشته شده و پس از برگزاری نشست ها و کنفرانس های مختلف پیش نویس لایحه تنظیم شد. 

وی افزود: امروز مشکل کشور کم آبی نیست بلکه تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان آن باید درست تصمیم بگیرند به عنوان مثال مدیران ما چقدر به کشاورزی شهری توجه کرده اند؟ زمانی که من وزیر بودم تمامی موارد به شهرداری ها و وزارت مسکن پیشنهاد داده بودم که به دنبال تفکیک آب شهری از آب فضای سبز باشند. به هر حال معضل ما بحران آب نیست بلکه بحران مدیریت آب در کشور است. چنانکه افرادی که 13 سال وزیر کشاورزی در کشور بوده اند باید پاسخگوی وضع موجود آب در کشور باشند.

اسکندری با اشاره به معضل کم آبی و کشت برنج گفت: نظر من در خصوص مدیریت کم آبی در حوزه کشاورزی اجرای اصلاح الگوی کشت است البته در خصوص برنج هم میتوان کشت خشک انجام داد. امروز با کار و تلاش محققان کشت خشکی برنج جواب داده است و باید در بین کشاورزان ترویج داده شود. 

ارسال نظرات