خبرهای داغ:
نمونه ای که مشابه داخلی یا خارجی ندارد؛

موفقیت محققان اصفهانی برای خودکفایی در ذخیره برق/سیستم ups با باتری های اسیدی طراحی و ساخته شد

محققان یک شرکت حفاظتی و الکتریکی در اصفهان، سیستم ups با باتری های اسیدی را که نمونه خارجی و یا داخلی ندارد، طراحی و ساختند.
کد خبر: ۹۰۴۳۵۱۸
|
۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۲
موفقیت محققان اصفهانی برای خودکفایی در ذخیره برق/سیستم ups با باتری های اسیدی طراحی و ساخته شد 

به گزارش سرویس خبری بسیج علمی  از اصفهان، محققان یک شرکت حفاظتی و الکتریکی در اصفهان، سیستم ups با باتری های اسیدی را که نمونه خارجی و یا داخلی ندارد، طراحی و ساختند.

حمید رضا فقیری نژاد مدیرعامل این شرکت در گفتگو با خبرنگار این خبرگزاری، اظهار داشت: بدون شک یک مخترع زمانی اقدام به طراحی و ساخت یک محصول می کند که نیازهای جامعه را درک و لمس کرده باشد، در حال حاضر به دلایل مختلف یکی از مشکلات اساسی کشور مربوط به قطعی و مصرف برق و کاهش انرژی است، از طرف دیگر با توجه به زیر ساختها و وضعیت موجود افزایش تولید یا بهبود این وضعیت به آسانی میسر نمی شود.

 طراحی و ساخت سیستم ups برای تامین برق اضطراری دوربین های مداربسته

وی در رابطه با ایده ساخت سیستم ups با باتری های اسیدی، به زمینه کاری چند سال گذشته خود در رابطه با سیستمهای محافظتی و ضرورت تامین برق اضطراری، اشاره کرد و ادامه داد: یکی از بهترین راه حل ها برای تامین برق اضطراری استفاده از سیستم ups است، اما دستگاه ups مستلزم هزینه بسیار بالایی است، و به همین دلیل از حدود 4 سال پیش تحقیقات، آزمایش، سعی و خطای بسیار زیادی برای ساخت سیستم ups با مشخصات مورد نظر را دنبال کرده است.

فقیری نژاد تاکید کرد: مسئله اصلی در رابطه با ups ساخت سیستمی بود که بتواند هزینه خیلی پایین و کارآمدی بسیار بالایی داشته باشد. این ups، سیستمی است که برق 220 ولت را  به 12DC ولت برای دوربین مداربسته تبدیل می کند.

وی افزود: در این رابطه موفق به طراحی رَک و مداری شده است که می تواند از سیستم ups با باتری های اسیدی استفاده کند. تبدیل ولتاژ 220  به 12 ولت، سیستم هم به شکلی طراحی شده که خروجی 12 ولت به اندازه ای باشد که حتی در افت ولتاژ باتری، به سیستم ضربه نزند و قبل از تخریب مدار باترب ه بطور کامل از مدار خارج شود، این دستاوردی موفق و مورد استقبال بوده است.

این محقق با یادآوری این که باتری اسیدی شامل دو نوع باتری خشک (اسید خمیر شده ) و تر (آب اسید) است و برای اتومبیل استفاده می شود، ادامه داد: تفاوت باتریهای اسیدی با باتری های لیتیومی در این است که سیکل شارژ و دشارژ باتریهای اسیدی حدود ۱/۳ باتریهای لیتیومی است، باتریهای اسیدی در اثر شارژ و دشارژ شدن زودتر تخریب می شود.

  ارتقای سیستم با رویکرد استفاده از آن در چراغ های راهنمایی

این محقق تصریح کرد: در حال حاضر قطع برق یکی از اساسی ترین مشکلات در شهرها و بویژه در رابطه با چراغ های راهنمایی است، برای حل این مشکل 220 /220 ups با باتریهای اسیدی با توجه به هزینه پایین آن مورد مناسبی می باشد.

وی تاکید کرد: ups دستگاهی است که خارج از کشور وجود دارد داخل کشور هم ساخته می شود، همچنین شرکتهای بزرگی در ایران داریم که باتری سازی انجام می دهند اما تکنولوژی کامل ساخت باتریهای لیتیومی را نداریم، در واقع شرکتهای باتری ساز در کشور ما قدرت خوبی در ساخت باتریهای اسیدی با تکنولوژی قدیمی تری دارند.

فقیری نژاد با اشاره به این که در هر سیستمی چه سیستم ups و چه سیستم خورشیدی و غیره، باتری یک عمری دارد، افزود: اگر چه سیستم Ups به خودی خود خیلی هزینه بر نیست اما هزینه باتریها بسیار بالا است، رویکرد ما نیز کاربرد این سیستم برای چهار راهها با مصارف بسیار زیاد است.

وی تشریح کرد: مجموعا در هر چهار راه به طور استاندارد حدود چهل عدد چراغ، که 16 عدد از این چراغها همیشه در حالت روشن قرار دارد، برای همین ولتاژ و جریان خیلی بالایی جهت روشنایی نیاز است و این مستلزم تعداد باتری بیشتری بوده و در نتیجه هزینه های برق اضطراری جهت روشن نگهداشتن چراغ های راهنمایی چهار راهها با استفاده از سیستم های Ups با باتری لیتیومی بسیار بالا است.

فقیری نژاد با تصریح این که برای استفاده از باتریهای اسیدی، فناوری منحصر بفردی به دست آورده است، اذعان کرد:هزینه باتریهای اسیدی کمتر از نصف باتریهای لیتیومی است، همچنین توانایی تولید آن در داخل کشور وجود دارد.

وی با یادآوری این که در ولتاژ 220 به 12 مشابه داخلی، البته با باتریهای لیتیومی وجود داشته، و از معایب اصلی آن افت بیش از حد ولتاژ و در نتیجه ضربه به خود سیستم و به بقیه  مدارات بود،  تصریح کرد: سیستمی که طراحی و ساخته ایم به هیچ عنوان در ولتاژ 220 به 220 مشابه خارجی و داخلی ندارد، همچنین تا به حال از باتری اسیدی استفاده نشده است.

 توجیه اقتصادی سیستم Ups با باتریهای اسیدی

وی در رابطه با صرفه اقتصادی این دستاورد عنوان کرد: در حال حاضر یک باتری اسیدی 60 آمپر ساعت کمتر از 400 هزار تومان قیمت داشته و یک باتری 60 آمپر ساعت لیتیومی که وارداتی هم هست بیشتر از 800 هزار تومان است. 60 آمپر ساعت یعنی از باتری می توانیم بطور مساوی در طی یک ساعت 60 آمپر مصرف داشته باشیم.

 فقیری نژاد ادامه داد: بنابراین اگر قرار است 20 آمپر استفاده داشته باشیم می توانیم حدود سه ساعت از آن استفاده کنیم و چنان چه برای یک چهار راهی خروجی  مورد نیاز باشد که ورودی 96 ولت دارد مستلزم کاربرد 8 باتری 60 آمپر ساعت بوده و با این حساب بیشتر 50 درصد صرفه جویی در هزینه داریم و علاوه بر این باتریهای لیتیومی عمدتا وارداتی هستند.

وی در پایان  با بیان این که فارغ التحصیل رشته برق- قدرت است، و از حدود ده سال پیش هم شرکتی را ثبت کرده و در زمینه های الکترونیک والکتریک، فعالیت داشته است، گفت: تعداد 12 اختراع در زمینه های مختلف رباتیک، جلوگیری از گازگرفتگی با مونواکسید کربن، هیدرولیک، انواع کمپکت های راه انداز مدارات برق صنعتی و غیره ثبت کرده است. این مخترع برخورد های سرد و حتی در مواردی تهدید آمیز را بهترین حمایتها برای دستاوردهایش عنوان کرد.

ارسال نظرات