خبرهای داغ:
آن چه خود داشت زبیگانه تمنا می کرد؛

خروج شرکت فرانسوی پژو از ایران در پی تحریم ها،تهدید یا فرصت؟

موفقیت های مخترعان و طراحان ایرانی در صنعت خودرو در داخل و خارج از کشور نشان دهنده پتانسیل بالای ایران جهت ایجاد صنعت خودوری ملی قابل رقابت در عرصه جهانی، صدور فناوری و کسب ثروت در زمان تحریم است.
کد خبر: ۹۰۴۳۰۵۲
|
۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۳
 خروج شرکت فرانسوی پژو از ایران در پی تحریم ها،تهدید یا فرصت؟
 به گزارش سرویس خبر بسیج علمی  از قم، در پی تحریم های آمریکا که در طی دو ماه آینده اجرایی می شود طبق مطالب منتشر شده از سوی خبرگزاری های کشور فرانسه  شرکت خودروسازی پژو فرانسه نیز ایران را ترک خواهد کرد.

حال این سوال مطرح می شود که خروج شرکت خودرو سازی پژو-سیتروئن فرانسه در پی تحریم های آمریکا مردم ایران و صنعت خودرو گریبانگر مشکلات می شود یا اینکه برعکس به نفع مردم ایران و صنعت خودرو کشور خواهد بود؟

شرکت خودور سازی پژو تقریبا یک سابقه سی ساله حضور در ایران را در کارنامه خود دارد.برای آشنایی بیشتر و تحلیل سیاست دولت در قبال شرکت پژو در ایران و صنعت خودروسازی کشور مصاحبه دکتر علی خوانساری عضو هیات علمی دانشگاه علامه‌ طباطبایی که در روزنامه شرق منتشر شده است را مورد بررسی قرار می دهیم.

خوانساری بر این باور است که صنعت خودروی ایران در ۳۰ سال گذشته در انحصار پژو بوده و این شرکت خارجی در واقع تربیت‌کننده مدیران خودرویی ایران بوده است. به همین دلیل پیمان نانوشته‌ای بین مدیران ایران‌خودرو، سایپا، برخی قطعه‌سازان و این شرکت خارجی شکل گرفته است که در آن منافع ملی جایی ندارد و فقط منافع این گروه در نظر گرفته می‌شود.

طباطبایی در آغاز بیان داشت: سه دهه است که خودروسازی ما در انحصار پژو - سیتروئن است. این شرکت در این سه دهه هر جوری خواسته با صنعت و مردم ما بازی کرده، اما این رفتار پژو - سیتروئن با کمک شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا و رؤسای سازمان گسترش‌های وقت بوده است.

به گفته او از آنجا که ایران نتوانسته استراتژی مشخصی برای صنعت خودروی خود تدوین کند، یک شرکت خودروسازی فرانسوی بر صنعت ما حاکم شده و از یک سو پس‌مانده‌های خودروی خود را به ایران تحمیل کرده و از این طریق منافع وحشتناکی برده و از سوی دیگر خیال این شرکت راحت است که مدیرانی در ایران تربیت کرده که صد درصد به این شرکت وابسته هستند. به همین دلیل پژو - سیتروئن به راحتی از بازار ایران بیرون می‌رود و خیالش راحت است که هر جا به نفعش باشد، بار دیگر به ایران بازخواهد گشت.

طباطبایی ادامه می‌دهد: مدیران ایران‌خودرو و سایپا هم از این وضعیت ناراحت نیستند، زیرا در این رفت و برگشت، منافع آنها بیشتر تأمین خواهد شد. قدرت و انحصار آنها بیشتر خواهد شد. به این ترتیب اینجا یک معامله دو طرفه بین مدیران ایران‌خودرو و سایپا، قطعه‌سازان و مدیران پژو-سیتروئن شکل می‌گیرد.

وی افزود:این مجموعه از ایران خارج می‌شود و بُعد سیاسی هم به قضیه می‌دهد ، سپس با قدرت بیشتر و انحصار بیشتر بازمی‌گردد و این ساختار اجازه نمی‌دهد که هیچ شرکت دیگری در ایران سرمایه‌گذاری کند.

 حال این سئوال مطرح می شود که آیا با تکیه بر توانمندی های داخلی می توان به یک صنعت خودروی ملی که منافع یکایک مردم ایران تامین شود دست یابیم؟

تجربه هشت سال دفاع مقدس و توانمندی کشور در ساخت تجهیزات نظامی از جمله تانک ها ، موشک ها و ... که همگی در شرایط تحریم به وجود آمده است حاکی از توانمندی نخبگان ایرانی است،در ادامه برخی از توانمندی های نیروی انسانی کشور در زمینه صنعت خودرو مورد بررسی قرار می گیرد.

در بین مخترعین کشور در زمینه صنعت خودرو جمشید آرین از مخترعین پیشتاز در زمینه تولید خودروهای برقی است، با تلاش های او در سال ۱۳۸۱ اولین خودروی هوشمند الکتریکی جهان در ایران ساخته شدکه در آن زمان هیچ خبری از کمپانی های مثل تسلا (که در تولید خودروهای برقی در سطح جهان پیشگام است )نبوده است.

علی رغم پیاده سازی خودروی الکترونیک روی سمند متاسفانه و رونمایی از آن حمایت های لازم جهت تولید انبوه اختراع آرین انجام نگرفت.

 

                                                                                                          خودروهای الکتریکی اختراع شده توسط جمشید آرین

در مقاله‌ای که ۱۲ اوت سال ۲۰۰۶ توسط لورنا ادواردز منتشر شده، خودروی ساخت جمشید آرین مورد توجه قرار گرفته‌است . در مشخصات این خودروی ایرانی آمده است که با سرعت بیش از ۱۶۰ کیلومتر در ساعت، ۲۵۰ الی ۳۰۰ کیلومتر را با یکبار شارژ کامل باتری طی کرده و شتاب صفر تا صد آن ۷٫۵ ثانیه است.

در آن زمان مخترع ماشین الکترونیکی ایرانی تلاش های زیادی برای راه اندازی شرکت تولید کننده خودروهای نسل جدید از طریق مذاکرات مختلف با دستگاه های دولتی صورت پذیرفت اما متاسفانه با حمایت دستگاه های دولتی مواجه نشد و این طرح مسکوت باقی ماند.

شرکت مرسدس بنز که از شرکت های قدیمی صنعت خودرو به شمار می رود و در سرتاسر جهان بازار این خودرو وجود دارد، در چهار سال گذشته طراحی های جدیدی از کامیون ها و ون خود را به بازار ارائه کرده است.  که نسل جدید ون‌های کاری شرکت مرسدس بنزدر مسابقات جام جهانی 2018 برای جابه جایی داوران مورد استفاده قرار گرفت.

در طراحی نسل جدید خودروهای مرسدس بنز، پروژه اوربان تراک یا کامیون شهری، ویژن ون که در استودیوی طراحی این شرکت با مدیریت گوردون واگنر صورت گرفته است ،جوان مبتکر ایرانی محمد حسین امینی یکتا به عنوان مغز متفکراین استودیو مستقیما طراحی خودروهای نسل جدید مرسدس بنز را بر عهده داشته است.

 

                                                                                          خودروهای طراحی شده با حضور مستقیم محمد حسین امینی یکتا

شاهکار امینی یکتا نسل جدید خودروی اسمارت فور تو است که در مدتی کوتاه به سرخط خبری بسیاری از رسانه‌های خودرویی جهان تبدیل گردید.

امینی یکتا  سال های قبل طرح هایی را در کشور ارائه کرده بود که متاسفانه مورد استقبال قرار نگرفته بود که ناچار برای عملی کردن ایده های خود راهی اروپا شد.

جمشید آرین ، محمد حسین امینی یکتا نمونه ای از هزاران جوانان موفق ایرانی است،روایت حکایت تلخ جوانان مستعد این مرزو بوم است که متاسفانه به دلیل عدم کارایی سیستم صنعت خودرو کشور، کشورهای خارجی استعداد و خلاقیت ایرانی را به کار می گیرند و صنعت خود را ارتقا می دهند.

با وجود چنین استعداد هایی درون کشور ، چشم دولت به دست خارجی ها است و خارجی ها با شیوه استعمار نوین خود تکنولوژی هایی که مربوط به نیم قرن پیش است و در کشورهای خودشان تولید چنین خودروهایی متوقف شده است ،هزینه هایی گزاف برای ارائه تکنولوژی های از مد افناده بر مردم ما تحمیل می کنند.

این در حالی است که جوان مستعد ایرانی مجبور به ترک سرزمین خود می گردد و در آن سوی مرزها شرکت های خارجی با تکیه بر توانمندی جوان ایرانی و اجرای سیاست های به روز باعث ارتقای صنعت خودرو سازیشان می شوند.

موفقیت جوانان ایرانی در صنعت خودروسازی جهان نشان از استعداد برتر ایرانی برای دست یابی به صنعت خودروسازی قابل رقابت در سطح کلاس جهانی است، که لازمه آن مدیریت صحیح ، نگاه کارشناسانه و تغییر نگرش دولت مردان است.

در فضای رسانه ها خبرهای خروج  احتمالی شرکت پژو سیتروئن فرانسه در پی لغو برجام توسط امریکا تا دو ماه آینده ، بازتاب های مختلفی را در کشور به همراه داشته است، اما با توجه به توانمندی جوانان نخبه درون کشور این تحریم می تواند باعث ارتقای صنعت خودروسازی داخل کشور گردد،چرا که دولت مردان در شرایط عادی توجه چندانی به نخبگان ندارند، اما با ایجاد وضعیت تحریم تنها چاره دولت مردان روی آوردان به نیروهای توانمند داخلی است.

ارسال نظرات