سید ساجد یعقوبی
مسئول علمی بسیج دانشجویی استان اردبیل با بیان اینکه دستیابی به اهداف افق ایران ۱۴۳۵، مستلزم جنبش نرم افزاری و تولید علم است، گفت: هرگونه تغییر و پیشرفت لاجرم دانایی محور است، بنابراین اساتید و دانشجویان نقش به سزایی در پیشرفت کشور دارند.
کد خبر: ۹۰۳۷۰۱۴
|
۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل، رضا ندایی مسئول علمی بسیج دانشجویی استان اردبیل در گفتگو با خبرنگاران به تشریح اهداف افق ایران 1435 و نقش دانشجویان در این چرخه علمی پرداخت و گفت:دستیابی به اهداف مادی ، معنوی و علمی ، نیازمند کار و تلاش جدّی و پی گیری مستمر توسط کلیه آحاد جامعه اسلامی است. در بعد دیگر، دستیابی به افق 1435 نیازمند شکل گیری جنبش اجتماعی و نهضت همگانی است،

این کارشناس مسائل علمی سخنان رهبر معظم انقلاب در خصوص راه کارهای نجات کشور و پیشرفت ایران اسلامی را یادآور شد و گفت: طبق بیانات امام خامنه‌ای (مد ظله العالی)؛ علاج کار کشور عبارت است از بیداری مردم، حفظ انگیزه‌های ایمانی مردم، به‌کار گرفتن جوانان پُرانگیزه و مؤمن و تقویت درونی کشور؛ این تنها راه است. ملّت ایران باید از درون قوی بشود؛ اقتصادش قوی بشود، علمش قوی بشود، دستگاه‌های مدیریتی‌اش قوی بشود و بالاتر از همه، ایمانش روزبه‌روز قوی‌تر بشود.

ندایی در ادامه سخنان خود به تشریح کارکردهای بسیج دانشجویی در توسعه کشور پرداخت و گفت: این قشر در حوزه های مختلف علمی از جمله نقش اقتصاد دانش‌بنیان در تحقق اقتصاد مقاومتی، شاخص‌های ارزیابی نظام علم و فناوری، بررسی اسناد بالادستی علم و فناوری و آسیب‌شناسی نحوه اجرای آن، تولید و ساخت داخل و نقش آن در تحقق اقتصاد دانش بنیان با بررسی تجربیات جهانی، بررسی چالش ها و مسائل شرکت‌های دانش‌بنیان، آشنایی با بزینسپلن (BP)، آشنایی با رسانه و کارکردهای جریان‌سازی آن، کارگاه نگارش و قالب‌های مطالبه و ترویج در دانشگاه فعالیت می کند.

وی افزود: فعالین دانشجویی براین باورندکه رفع معضلات اجتماعی و اقتصادی با پیگیری و مطالبه گری دانشجویی امکان پذیر است.

ندایی با بیان اینکه بسیج دانشجویی درصدد است برای دانشجویان و حتی آحاد مردم در زمینه علمی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی روشنگری نماید، گفت: این روشنگری از طریق گفتمان سازی و بصیرت افزایی به ‌منظور آشنایی دانشجویان و جوانان با مسائل اقتصادی انقلاب اسلامی انجام می گیرد.
مسئول علمی بسیج دانشجویی استان ادامه داد: گفتمان سازی درقالب قرارگاه شهیداحمدی روشن و مطالبه گری از مسئولین و سؤالی که مخاطبین باید بر روی آن فکر کنند پرسیده می‌شود.

وی افزود: در بین دانشجویان علاقمند به مسائل علمی حلقه ها و هسته هایی تشکیل می شود و جلسات هم‌اندیشی برگزار می‌شود. تا خروجی و نتیجه سئوالات و پرسش ها ازمسئولین مربوطه براساس نیاز جامعه طراحی می شود سپس مورد مطالبه قرارمی گیرد. حتی خود دانشجویان درصورت امکان می توانند برای حل مشکل اقدامی را انجام می دهند و یا فرصتی را برای هم اندیشی در نظر می گیرند.

ندایی در ادامه سخنان خود به تشریح اهداف فرصت هم‌اندیشی پرداخت و گفت: زمانی که گروه ‌ها فرصت دارند که برای حل مسئله فکر کنند، در این زمان دانشجویان تنها نیستند و اساتید نیز در کنار آن‌ها هستند تا بتوانند در حد امکان پاسخ‌های مناسبی بدهند. این گروه ها و هسته ها می توانند یک موضوع مهم و یا چند موضوع کوچک و جزئی را پیگیری نمایند. ابتدا از مسئولین مطالبه و در صورت عدم پاسخ قانع کننده، موضوع از طریق رسانه های جمعی و فضای مجازی رسانه ای می شود.

وی به مأموریت های اصلی بسیج دانشجویی در خصوص کادرسازی برای اینده کشور اشاره کرد و گفت: بسیج دانشجویی در تلاش است، تا با شناسایی جوانان پرانگیزه و دغدغه مند و بکارگیری آنها در امورات فوق ، این قشر از جوانان را که تصمیم سازان و آینده سازان نظام هستند،، برای آینده پرورش داده و آماده کند.

مسئول علمی بسیج دانشجویی استان با بیان اینکه این نوع فعالیت و حرکت جنبشی و آتش به اختیار، بیانگر افق آینده ای برای کشورمان است، گفت: به عبارت دیگر، این افق نه به عنوان جایی که ایران به آنجا می رسد، بلکه به عنوان جایی که ایرانیان آن را به وجود می آورند، نگاه می کند.

وی افزود: راه هایی که به آینده ختم می شوند، یافتنی نیستند، بلکه ساختنی اند، لذا نگرش به آینده توسعه و پیشرفت در سند چشم انداز نیز پیش بینی شده ، اما بیشتر در حد یک حرف و شعار مطرح می شود و کمتر مورد توجه قرار می گیرد. این نوع دیدگاه بر پایه تفکر راهبردی پایه ریزی شده و صد البته که می بایست بر پایه برنامه ریزی راهبردی نیز عملیاتی گردد و به تعبیر زیبای مقام معظم رهبری:؛ سطر سطر آن با محاسبه و کارشناسی تدوین شده و اصلا بلند پروازانه نیست.

دستیابی به اهداف مادی ، معنوی و علمی ، نیازمند کار و تلاش جدّی و پی گیری مستمر توسط کلیه آحاد جامعه اسلامی است. در بعد دیگر، دستیابی به افق 1435 نیازمند شکل گیری جنبش اجتماعی و نهضت همگانی است، که به طور قطع قسمت عمده آن از جنس فعالیت های علمی و به عبارت دیگر فعالیت های نرم افزاری وجنبشی است؛ چرا که هرگونه تغییر و پیشرفت در جوامع بشری لاجرم دانایی محور است. بنابراین، دستیابی به اهداف افق 1435، هم مستلزم جنبش نرم افزاری و تولید انبوه علم بوده و هم این که در افق 40ساله ترسیم شده در جایگاه رفیعی از علم و فناوری قرار خواهیم داشت.

از تولید و گسترش علم می توان در تمام حوزه های اقتصادی، اجتماعی ، فرهنگی و سیاسی وضعیت یک کشور را بهبود بخشید ؛ چرا که کشورهای تولیدکننده علم، تولیدکننده فناوری نیز هستند . برای تبدیل علم به فناوری باید بسترها و ساز و کارهای گوناگونی را به کار بست. و به جوانان و نخبگان علمی اعتمادکردتا رشد وتوان علمی درداخل به شکوفایی برسد.

توجه به توان داخلی واهمیت به تکنولوژی روزدنیا ، سرعت تولید علم را افزایش می دهد و آن را در چرخه اقتصاد سریع تر وارد می کند؛ زیرا هر چقدر تولیدات علمی بیشتر باشد، در اقتصاد جامعه نیز اثربخش خواهد بود. اقتصاد قوی باعث تولید انبوه و اشباع بازار می شود و وقتی بازار اشباع شود، آنگاه رقابت معنی پیدا می کند. در رقابت اقتصادی، علم، ارزش و جایگاه خود را بیشتر مستحکم می کند. همچنین رونق اقتصادی پا می گیرد وخود به خود ازتورم و افزایش قیمت جلوگیری می شود.

درصورت داشتن مجریان عادل ومنصف و عدالت محورکه پست های مدیریتی را دراختیاردارند می توان تغییراتی با وجود نخبگان علمی با نگرش تکنولوژی و فناوری، عملکرد دانشگاه ها و حوزه و همچنین بخش صنعت را به معنای واقعی اجرا نمود، زیرا توجه به تخصص وکار مراکز علمی، ساختار این گونه مدیریتی باید به نحوی سازماندهی شود، که بتواند پاسخ گوی یک نقش فعال در زمینه های پیچیده تر در حوضه اقتصاد، حل بحران ها، انجام مجموعه ای از خدمات مشاوره ای و تحقیقات پایه و تخصصی، ارتقاء اقتصادی و آموزش های تخصصی حضوری و مجازی و در نهایت، ایجاد دانشگاه های کارآفرین باشد و از سوی دیگر، بخش صنعت و اجرا باید به سوی نهادهای در حال آموزش گام بردارد. در این میان پارک های علم و فن آوری، یک توسعه علمی کاربردی را در یک محیط فیزیکی با کیفیت بالا ایجاد می کند.

ارسال نظرات