خبرهای داغ:
با حضور چهره‌ها فرهنگی

کتاب زندگی و زمانه «محمدرضا سنگری» رونمایی شد

کتاب «همسایه سدر و همسفر رود» زمانه و زندگی محمدرضا سنگری دقایقی پیش در تالار مهر حوزه هنری تهران رونمایی شد.
کد خبر: ۹۰۳۵۸۴۲
|
۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۸

به گزارش خبرگزاری بسیج،  مراسم رونمایی از کتاب «همسایه سدر و همسفر رود» ساعت 18 امروز شنبه 23 تیرماه در تالار مهر حوزه هنری تهران با حضور چهره‌های فرهنگی برگزار شد.

بر اساس این گزارش،‌در این مراسم غلامعلی حداد عادل به همکاری با محمدرضا سنگری در تالیف کتب درسی اشاره کرد و از آن سال‌ها به عنوان روزهای خوب یاد کرد.

وی ادامه داد: وقتی نام سنگری در میان نیروهای انقلابی شنیده می‌شود اولین تصویر ما از او عاشورایی بودن ایشان است، یعنی بیش از هر کلمه و مفهوم دیگری سنگری خود را با التزام با عاشورا شناسانده و انقلاب اسلامی در نظر او احیای عاشورا در دوران ما است، او با آثار خود این پیام را داده است که همانگونه که در زیارت عاشورا از اصحاب ایشان یاد می‌شود او نیز جز آنهاست، زیرا اصحاب امام حسین(ع) تنها 72 تن نبودند، بلکه یاران ایشان ادامه‌دار هستند در روزگار ما از انقلابیون و بچه رزمنده‌ها، جانبازان و اسرا و افرادی که پای انقلاب ایستاده‌اند همه در خط و مسیر شهادت‌طلبانه امام حسین (ع) کار می‌کنند.

سنگری نیز در بخشی از مراسم با تشکر از تلاش‌های حسین قرائی گفت: قرایی پیش از مصاحبه و آغاز مهیا ساختن کتاب، تمامی آثار منتشر شده مرا خوانده بود و این جای تقدیر دارد.

گفتنی است، محمدرضا سنگری متولد سال 1333 و فارغ‌التحصیل دکترای زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران است. از آثار وی می‌توان به کتاب «بررسی ادبیات منظوم دفاع مقدس» در سه جلد، «سلام موعود: شرحی بر زیارت ناحیه مقدسه»، «سوگ سرخ»، «حنجره معصوم»، «کرشمه‌های قلم»، «یادهای سبز» و «پیوند دو فرهنگ عاشورا و دفاع مقدس» اشاره کرد.

درباره کتاب «همسایه سدر و همسفر رود»

حسین قرایی درباره این کتاب خود می‌گوید: زمانه و زندگی دکتر محمدرضا سنگری، روایت معلم شاعر و عاشقی است که با سخنرانی‌ها و کلام بدیع خود در جامعه، دانایی می‌افشاند. پیدا کردن دکتر سنگری کار بسیار دشواری است و اگر بگویم کار حضرت فیل است، بیراه نگفته‌ام! او مدام در حال سفر و سخنرانی است. شاید پربسامدترین واژه‌هایی که در زندگی‌اش بتوان نام برد، همین دو واژه باشد: سفر و سخنرانی.

 وی در همین راستا می‌افزاید: 30 جلسه با صبوری مثال‌زدنی، دکتر وقت گذاشت. از کودکی تا اکنونش را با جزئیات برایم روایت کرد؛ روایتی که می‌تواند بخش مهمی از تاریخ ادبایت معاصر ایران را در بر بگیرد و به کار علاقه‌مندان و همچنین دانشجویان زبان و ادبیات فارسی آید. کوشیده‌ام سوال‌ها طوری پرسیده شود تا خاطرات در بستر تاریخ روایت شوند و به دنیای شیرین تاریخ شفاهی ورود کنم. حال نمی‌دانم تا چه اندازه در این مسیر موفق شدم.

یادآور می‌شود، مراسم رونمایی از این کتاب امروز شنبه 23 تیرماه ساعت 18 با حضور غلامعلی حداد عادل، حاج صادق آهنگران، علیرضا کمری، مرتضی سرهنگی، محسن مومنی شریف، حسین اسرافیلی، علیرضا قزوه، مصطفی محدثی خراسانی، اکبر خلیلی، یوسف قوجق در  حوزه هنری تهران، تالار مهر برگزار می‌شود.

مشروح این مراسم بزودی منتشر می‌شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها