معاون فرهنگی اوقاف سیستان و بلوچستان:

وقف، بهترین راه نجات استان است

معاون فرهنگی اوقاف سیستان و بلوچستان گفت: وقف بهترین راه نجات استان است اما نیازمند اهتمام جدی و عمل دقیق به نیت واقف دارد.
کد خبر: ۹۰۳۲۶۰۰
|
۱۴ تير ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۵

به گزارش خبرنگار بسیج از زاهدان به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امورخیریه استان سیستان و بلوچستان، محسن اشرفیان، معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه نخستین واقف خدای متعال است، گفت: پیش از اسلام، وقف در بین پیروان همه ادیان غرب و شرق رایج بوده، چنان که همه معبدها، صومعه ها، آتشکده‌ها و زندگی اسقف ها، موبدان و کاهنان از منافع موقوفات، اداره می‌شد.

وی افزود: پس از پیدایش اسلام، این روش پسندیده ادامه یافت و در زمان رسول خدا(ص)، امامان(ع) و زمان صحابه، تابعین و تابعین تابعین رواج داشت. چنان که بر اساس روایات، رسول خدا(ص) اموالی را وقف میهمانان می‌نمود.

اشرفیان بیان کرد: همچنین طبق تصریح ابن هشام و دیگر مورخان، نخستین صدقه موقوفه در اسلام زمین‌های خیرّان است که آن‌ها را با وصیت در اختیار رسول خدا قرار دادند و پیامبر آن‌ها را وقف کرد، این مورد اولین وقف در دنیای اسلام به حساب می‌آید.

معاون فرهنگی اوقاف استان تصریح کرد: بنا بر گزارش روایات عدیده، حضرت فاطمه(س) باغستان خود را در مدینه وقف کرد. همچنین در وقفنامه حضرت علی(ع) آمده است: دو مزرعه «ابی نیرز» و «بغیبغه» را برای فقرای مدینه و ابن سبیل صدقه قرار داد تا خداوند، روز قیامت چهره او را از حرارت آتش مصون دارد، پس فروخته و بخشیده نمی‌شود تا به دست وارث هستی برسد». همچنین روایت شده است: «لم یکن من الصاحبه ذو مقدره الا وقف وقفاً» از صحابه کسی نبود که توانایی مالی داشته باشد، ولی وقف نکند.

وی با بیان اینکه راه نجات استان بوسیله وقف است که باید طبق نیت واقف اجرا شود. ادامه داد: از مهمترین نیاز‌های روز استان:.۱. وقف برای نیازمندان وفقر ۲. وقف برای مریضان صعب العلاج ۳. وقف برای تحصیل دانش آموزان بی بضاعت ۴. وقف برای امورات قرآنی ۵. وقف برای حوزه‌های علمیه ۶. وقف برایتهیه جهیزیه برای جوانان بی بضاعت ۷. وقف برای ایتام ۸. وقف برای امورات مسجد و.. می‌باشد.

این مسئول تأکید کرد: اگر به موضوع وقف اهتمام و توجه جدی بشود قطعاً بخش قابل توجهی از مشکلات استان حل خواهد شد.

وی عنوان کرد: در هر شهرستانی که اداره اوقاف وجود دارد مرکز مشاوره وقف راه جهت مشاوره وقف و معرفی نیاز‌های جامعه راه اندازی شده و همچنین از خطبا و علما و مبلغینی که از قم اعزام میکنیم در مناسبت‌ها خواسته می‌شود که در منابر و مجالس در مورد وقف و اهمیت آن صحبت کنند.

معاون فرهنگی اوقاف استان در پایان خاطر نشان کرد: همچنین از اقشار مختلف مردم در بحث تشکیل انجمن یاوران وقف دعوت شده که در فرهنگ سازی وقف ما را یاری کنند.
ارسال نظرات