خبرهای داغ:
در گفت و گو با سرویس خبری بسیج علمی خبرگزاری بسیج مطرح شد:

بیماری آلزایمر چیست ؟

یک روانشناس گفت:آلزایمر شایع ترین نوع دمانس (فردسودگی)، با شروعی تدریجی و پیشرفتی مداوم است که به تدریج حافظه و توانایی های ذهنی دیگر مانند تفکر، استدلال و قضاوت فرد را تحت تأثیر قرار می دهد و او در انجام وظایف روزانه زندگی با مشکل مواجه می شود.
کد خبر: ۹۰۳۱۲۴۱
|
۱۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰
بیماری آلزایمر چیست ؟ 

به گزارش سرویس خبرگزاری بسیج، علی پورنک در گفت و گو با سرویس خبری بسیج علمی  خبرگزاری بسیج با اشاره به اینکه بیماری آلزایمر یکی از رایج ترین بیماری های روانی است ،گفت :آلزایمر شایع ترین نوع دمانس (فردسودگی)، با شروعی تدریجی و پیشرفتی مداوم است که به تدریج حافظه و توانایی های ذهنی دیگر مانند تفکر، استدلال و قضاوت فرد را تحت تأثیر قرار می دهد و او در انجام وظایف روزانه زندگی با مشکل مواجه می شود.

وی با اشاره به عوامل خطرساز در بروز بیماری آلزایمر گفت:عوامل خطرساز در بروز بیماری آلزایمر به طور دقیق مشخص نگردیده است اما در بررسی های صورت گرفته عوامل گوناگونی شناخته شده اند :
سن بالاتر از ۶۵ سال ، سابقه خانوادگی ، سکته مغزی، سابقه ضربه شدید به سر،  بیماریهای عروق کرونر، کمبود فعالیتهای فکری، جنس مونث، کمبود ویتامین هایی چونA، E ، C ،  B12B1و اسیدفولیک ، کمبود فعالیتهای بدنی و ورزش، سابقه افسردگی، استرس های روانی- اجتماعی مانند فوت همسر و بازنشستگی، افزایش کلسترول خون، مصرف دخانیات، سموم موجود در محیط زیست و … از این علل هستند.

این روانشناس با اشاره به اثرات بیماری آلزایمر افزود:معمولاً روند آسیب مغز در این بیماری از حافظه کوتاه مدت شروع می شود و سپس با درگیر شدن قسمتهای مختلف مغز، طیف وسیعی از علائم متفاوت ایجاد می‌شود که می‌توان آنها را در سه گروه کلی طبقه بندی نمود.

وی در مورد اختلالات شناختی بیماری آلزایمر بیان کرد:ضعف در حافظه و فراموش نمودن مطالب،اختلال در زبان ( بیان و یا درک کلمات)،اختلال‌ در تفکر(بروز هذیان، آسیب در تفکر انتزاعی و ..)،ناتوانی در قضاوت و استدلال،اختلال در جهت‌یابی و وقوف به زمان و مکان،اختلال ‌در تصمیم‌گیری و حل‌ مسئله،اختلال در یادگیری مطالب جدید،کاهش توجه و تمرکز،اختلال ‌خواندن، نوشتن‌ و محاسبه از مهمترین اختلالات شناختی است.

وی همچنین به اختلالات خلقی/ روانی نیز اشاره کرد و گفت:آشفتگی و بی‌ثباتی خلق و تحریک پذیری،ترس و اضطراب، افسردگی و یا دلمردگی،از دست دادن لذتها وعلائق گذشته،ضعیف تدریجی عواطف
شکاکی، سوءظن،  بدبینی‌ و بی‌اعتمادی،خندیدن و گریستن یکباره ‌و بی‌دلیل و بی خوابی و آشفتگی خواب نیز از مهمترین اختلالات خلقی و روانی به شمار می آید.
پورنک در مورد اختلالات رفتاری این بیماری نیز می گوید:مهمترین اختلالات رفتاری بیماری آلزایمر شامل رفتار آشفته ‌و غیر قابل پیش بینی،بی‌قراری ‌و پرسه‌زدن بی‌هدف و یا بی‌حرکت یکجا نشستن،سرگردانی و خارج شدن از منزل و گم شدن،پرخاشگری و رفتار تهاجمی، لجبازی و مخالفت ورزی،وابستگی شدید به مراقب ( او چون سایه شما میگردد)،غروب زدگی (افزایش بیقراری در هنگام غروب)،بروز رفتارهای وسواس گونه،تکرار یک رفتار یا بیان یک عبارت به صورت مکرر،برداشتن وسایل دیگران، اختلال در رفتارهای جنسی،تغییر تدریجی  شخصیت  بیمار،مخفی و انبار نمودن وسایل یا خوراکی ها ،کاهش ‌تعادل‌ فیزیکی و مهارت‌های‌ حرکتی ‌و هماهنگی میان آنها در راه ‌رفتن، غذاخوردن، لباس‌ پوشیدن ، استحمام و بروز رفتارهای بازداری نشده و ناپسند است.
این روانشناس گفت:به موازات پیشرفت های علم پزشکی و تحقیقات جدید خصوصاً در سال های اخیر چشم اندازهای تازه ای از امید به وجود آمده است. اما در حال حاضر فرآیند درمان بیشتر به معنای جلوگیری از پیشرفت بیماری و کنترل علائم و اختلالات روانی و رفتاری ناشی از آن می باشد.

وی ادامه داد:مراجعه به پزشک متخصص مغز و اعصاب (نورولوژیست) جهت دریافت درمان دارویی و روانپزشک (اعصاب و روان) جهت کنترل اختلالات رفتاری توصیه می گردد. به علاوه می توان در کنار درمان دارویی از درمانهای تکمیلی و روش های غیردارویی همچون روان درمانی، گفتاردرمانی، کاردرمانی، هنر درمانی (به ویژه موسیقی، نقاشی)، ماساژدرمانی، رایحه درمانی(عطر اسطوقدوس، پوست لیمو) هومیوپاتی(درمان با داروهای گیاهی) و  یا اکسیژن درمانی استفاده نمود.

ارسال نظرات