با همت سازمان بسیج کارمندان سپاه سلمان استان:

کارگاه سواد رسانه و فضای مجاری در زاهدان برگزار شد

نشست روشنگری و گفتمان سیاسی و کارگاه سواد رسانه و فضای مجازی با همت سازمان بسیج کارمندان سپاه سلمان استان سیستان و بلوچستان در پایگاه مقاومت بسیج خاتم الانبیاء(ص) جمعیت هلال احمر استان در زاهدان برگزار شد.
کد خبر: ۹۰۲۵۷۸۴
|
۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۸

به گزارش خبرنگار بسیج از زاهدان، سعید دهنوی، مسئول سازمان فضای مجازی سراج  در استان سیستان و بلوچستان در نشست روشنگری و گفتمان سیاسی و کارگاه سواد رسانه و فضای مجازی که با همت بسیج کارمندان سپاه سلمان استان در پایگاه مقاومت بسیج خاتم الانبیاء(ص) جمعیت هلال احمر استان در زاهدان برگزارشد در راستای مضرات و آثار مفید شبکه‌های اجتمایی بیاناتی را ایراد کرد.

وی افزود: امروزه گستره و حیطه نفوذ روزافزون و فراگیر تکنولوژی‌های نوین ارتباطاتی، در اضلاع و ابعاد مختلف، تمام حوزه‌های گوناگون زندگی اجتماعی جوامع بشری را با تحولات و تغییرات، مداوم و جدی مواجه ساخته است.

دهنوی ادامه داد: حیات اجتماعی و آرامش روحی انسان با چالش‌ها و تغییرات روبرو شده است. بسط و دامنه فزاینده و روز افزون شبکه فراگیر اینترنت در تمام شئون زندگی انسان به ویژه نفوذ و حضور فعال این شبکه در درون خانه‌ها که با تحت تاثیر قرار دادن افکار و اذهان ساکنان آن‌ها به وضوح مشاهده می‌شود، موجب شده است، تا زمینه مشارکت مردم در بهره گیری از تجربه و ظرفیت‌های گروه‌های مختلف اجتماعی فراهم آید.

مسئول سازمان  فضای مجازی سراج استان سیستان و بلوچستان اظهارداشت: فضای مجازی، فضای واقعی است که خانواده‌ها از نظر بعد مثبت و منفی با آن درگیر هستند؛ که گاهی آسیب‌های روحی و روانی را به خانواده‌ها منتقل می‌کند.

وی با تاکید بر این مطلب که عمده ارتباطات خانواده‌ها با فضای مجازی شکل می‌گیرد، گفت: براساس آمار عامل اصلی ۵۰ درصد طلاق‌ها در ایران به علت فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و فضا‌های مجازی می‌باشد.

این مسئول تصریح کرد: اعتیاد به اینترنت، اختلاف ناشی از استفاده بیش از حد از فضای مجازی یا استفاده نامعقول و بیمارگونه از اینترنت، همگی عبارت‌هایی هستند که برای توصیف یکی از بیماری‌های نوین ناشی از اینترنت به کار می‌روند.
 
وی تاکید کرد: دنیای مجازی در مواردی مانع حضور فیزیکی انسان‌ها در محیط‌های مختلف می‌شود و به نوعی در وقت و هزینه صرفه جویی می‌کند، اما متاسفانه در کنار فواید و مزیت‌های زیاد این فناوری که مهمترین آن دسترسی سریع و آسان به داده‌ها است، تخریب ونابودی آهسته و بدون سر و صدای فضای اینترنت اثرات جبران ناپذیری را به همراه می‌آورد که تا سال‌ها جامعه و خانواده را تحت الشعاع خود قرار می‌دهد.
 
مسئول  سازمان فضای مجازی سراج استان اظهارداشت: در گذشته استفاده از رایانه در انحصار متخصصین این رشته و گا‌ها افرادی بود که نیاز به این ابزار در راستای حرفه و شغل خود داشتند، اما امروزه تنوع و جذابیت بازی‌های رایانه‌ای به همراه فضای جذاب و گسترده اینترنت کودکان ونوجوانان را نیز مشتاق به استفاده از آن ساخته است.
 
وی  اذعان کرد: نگرانی راجع به فساد فضای مجازی زمانی شکل می‌گیرد که در بسیاری از موارد کاربران به صورت ناخواسته مطالب، تصاویر و پیام‌هایی را دریافت می‌کنند که در ابتدای امر در پذیرش آن قصد و تمایلی ندارند؛ در حقیقت تنها با اتصال یک سیم کوچک به این دستگاه، رایانه، شما را به دنیای بزرگتر‌ها کوچکتر‌ها، زشتی‌ها زیبایی‌ها و خلاصه هر آنچه تا قبل از ابداع این موجود آهنی دارای حریم و چارچوب مذهبی، ملی وعرفی بود می‌کشاند.


دهنوی با اشاره به این مطلب که فضای مجازی درحال تمدن سازی در سطح کشور است، افزود: مهم‌ترین آثار منفی تلگرام بدبین کردن جوانان به ارزش‌ها و اعتقادات دینی شان است لذا می‌طلبد که جوانان در این فضا با هوشیاری و چشمانی باز گام بردارند.

این مسئول گفت: اگر نگاه ما در استفاده از فضای مجازی درست باشد و نگاهی خدمت گراداشته باشیم می‌توانیم دلسوزانه به نظام خدمت کنیم.
ارسال نظرات