گزارش بسیج از هنر دستان زنان بلوچ:

تبلور اقتصاد مقاومتی در دستان جادویی بانوان بلوچ معنا می شود

هنر سوزن دوزی از جمله میراث ماندگار زنان بلوچ است که از پیشینیان به آنها به ارث رسیده است.
کد خبر: ۹۰۲۵۲۲۴
|
۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰

به گزارش خبرنگار بسیج از دلگان، در تقویم جهانی ۱۰ ژوئن مصادف با بیستم خرداد ماه به نام روز جهانی صنایع دستی نامگذاری شده است.

صنایع دستی نوعی کار است که در آن لوازم تزئینی و کاربردی تنها با استفاده از دست یا ابزار ساده ساخته می‌شود.
 
معمولاً این کلمه به روش‌های سنتی ساختن کالا‌ها محسوب می‌شود. از میان صنایع دستی سوزن دوزی زنان بلوچ در استان سیستان و بلوچستان حرف اول را می‌زند.

زهرا عبداللهی یکی از زنان بلوچ دلگانی در گفتگو با خبرنگار بسیج در دلگان با اشاره به اینکه هنر سوزن دوزی به عنوان یکی از هنر‌های برتر سنتی و صنایع دستی کشورمان محسوب می‌شود، اظهار کرد: این هنر زنان بلوچ در یونسکو نیز ثبت شده است.

وی با بیان اینکه سوزن دوزی نقشه و طرح خاص قبلی ندارد بلکه نقشه سوزن دوزی از رویای زنان بلوچ الهام گرفته می‌شود، گفت: دختران بلوچ از خردسالی با این هنر اصیل که از پیشینیان به آن‌ها به ارث رسیده است آشنا می‌شوند.

عبداللهی با تاکید بر اینکه زنان و دختران بلوچ لباس خود را خودشان تهیه می‌کنند، اضافه کرد: کمتر بانویی در استان سیستان و بلوچستان پیدا می‌شود که خودش لباسش را ندوخته باشد.

وی تصریح کرد: هنر سوزن دوزی شامل سوزن دوز بلوچ، ئپلیواردوزی، آینه دوزی، پرکار دوزی و دوخت‌های جانبی دیگری است.

این بانوی بلوچ با تاکید بر اینکه بانوان سوزن بلوچ نیاز به حمایت از طرف مسئولان دارند، ادامه داد: آن‌ها با هنر دستان خود اقتصاد مقاومتی را معنی بخشیده اند.

گفتنی است: سوزن دوزی از جمله میراث ماندگار قومی زنان سرزمین بلوچ است که در سال‌های اخیر به عنوان هنر مردمان استان سیستان و بلوچستان در یونسکو نیز ثبت شده است.
ارسال نظرات