بی‌بی‌سی فاش کرد

شرکت چینی 1.3 میلیارد دلار جریمه می‌شود

سال گذشته میلادی آمریکا شرکت ZTE چین را به اتهام نقض تحریم‌های ایران تامین قطعات این شرکت توسط شرکت‌های آمریکایی را ممنوع کرد و اکنون ترامپ به دنبال جریمه 1.3 میلیارد دلاری این شرکت است.
کد خبر: ۹۰۲۰۱۱۲
|
۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۵

 

به گزارش خبرگزاری بسیج، آمریکا شرکت ZTE چین را طی سال گذشته تحریم کرد و بر اساس این تحریم شرکت‌های آمریکایی تامین قطعات مورد نیاز ZTE را متوقف کردند.

علت اصلی تحریم ZTE تعامل با ایران و نقض تحریم‌های آمریکا بود. اخیرا با بالا گرفتن جنگ تجاری بین چین و آ«ریکا، آمریکا در مذاکره با چین برای توافق تجاری دوجانبه از برنامه خود برای لغو محدودیت‌ها علیه ZTE چین خبر داد.

دولت ترامپ می‌گوید اگرچه تحریم‌ها علیه این شرکت به از دست رفتن بخش قابل توجهی از فعالیت‌های آن منجر شده است،‌گفت: اما به برخی شرکت‌های آمریکایی آسیب جدی وارد کرده است. پس از آنکه آمریکا در این زمینه به چین حسن نیت نشان داد ترامپ هم اکنون از احتمال اعمال جریمه 1.3 میلیارد دلاری علیه ZTE سخن می‌گوید.

به نظر می‌رسد همزمان شدن اعمال این جریمه با خروج آمریکا از برجام تصادفی نباشد و آمریکا از اعمال چنین جریمه هنگفتی علیه ZTE قصد دارد با نقره داغ کردن این شرکت دیگر شرکت‌ها را از تعامل با ایران باز دارد.

پیشتر آمریکا شرکت‌هایی که در دوره تحریم گذشته با ایران همکاری کرده بودند را ده‌ها میلیارد دلار جریمه کرد و تنها در یک مورد بانک پاریواس فرانسه را 9 میلیارد دلار جریمه کرده بود.

ارسال نظرات