اولین رئیس دانشگاه فرهنگیان منصوب شد

پس از گذشت ۷ سال از تاسیس دانشگاه فرهنگیان، حسین خنیفر به عنوان نخستین رئیس دانشگاه فرهنگیان منصوب شد.
کد خبر: ۹۰۱۵۹۸۹
|
۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۹

به گزارش  سرویس  بسیج فرهنگیان خبرگزاری بسیج،  پیش از این خبرگزاری مهر در گزارشی از اهمیت دانشگاه فرهنگیان و اداره شدن این دانشگاه در هفت سال تاسیس آن با سرپرستی گفته بود. حال خبر می رسد بالاخره حکم انتصاب آخرین سرپرست این دانشگاه یعنی حسین خنیفر به ریاست این دانشگاه امضا شده است. 

خنیفر به اتفاق آرا و تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان اولین دانشگاه فرهنگیان منصوب شد.

وی تدریس در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد، و دکتری در دانشگاه تهران دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران در مقطع کارشناسی آغاز کرد و در نهایت با مدرک دکتری مدیریت و برنامه‌ریزی در تهران فارغ‌التحصیل شد و به طور هم‌زمان تحصیلات حوزوی خود را نیز به صورت متفرقه کامل کرد.

خنیفر پیش از این به صراحت گفته بود پس از مدت معین سرپرستی وی در صورت عدم صدور حکم ریاستش وی از صندلی سرپرستی بلند خواهد شد.

با توجه به سخنان وی در چند وقت اخیر می توان امیدوار بود با حکم ریاست وی، بتواند امکانات بیشتری برای این دانشگاه بگیرد و برای اهمیت آن چانه زنی بیشتری بکند تا به قول او از ۲۰ تا ۲۵ هزار جای خالی در این دانشگاه حداقل سالی ۱۵ هزار دانشجو گرفته شود. 

حسین خنیفر در گفتگو با خبرنگار مهر  متولی اصلی تربیت معلم در کشور طبق اسناد بالادستی را دانشگاه فرهنگیان اعلام کرد و گفت: طبق پایشی که انجام دادم نشان می دهد از سال ۹۱ تا ۹۶ کاهش شتابان و ریزش زیاد بین ظرفیت واقعی و گرفتن دانشجو و در دانشگاه فرهنگیان صورت گرفته است. اعلام شده است که برای مهر ۹۷، ۷۸ هزار معلم نیاز داریم چون ۴۵ هزار نفر بازنشسته خواهیم داشت و از سوی دیگر با افزایش تعداد دانش آموز رو به رو هستیم. دو پایه هم که اضافه می شود. اما آقای چهاربند نیاز واقعی را ۳۰۰ هزار نفر اعلام کردند. چرا؟ هیچ کس دلیلش را نمی پرسد.

خنیفر ادامه داد: دلیل این تفاوت عددی در این است که الان معلم هایی که بار آموزش و پرورش را به دوش می کشند از دانشگاه فرهنگیان وارد این فضا نشدند. یا خرید خدماتی هستند یا بازنشسته و سرباز معلم و یا طرح ۶-۶ و...ما ۹۱۰هزار معلم داریم که ۳۰۰ هزار نفرشان را همین مواردی که گفتم پوشش می دهد. از طرفی طبق اطلاعات در سال ۱۳۹۹ ما ۳۲۰ هزار بازنشسته خواهیم داشت. به مرور جامعه دانش آموزی ما از ۱۲.۵ میلیون نفر به ۱۵ میلیون نفر می رسد. در واقع یک سونامی در راه است.

وی اضافه کرد: مقدم ترین و مقدس ترین و هموارترین راه تربیت معلم رسمی در کشور نظام تربیت معلم یا همین دانشگاه فرهنگیان است. ما امسال برای مهر ۹۷ نزدیک به ۱۳۵۰ معلم را تحویل آموزش و پرورش می دهیم و علاوه بر آن ۱۴ هزار نیرویی که آموزش و پرورش گرفته و نزد ما دوره دیده اند.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان درباره این موضوع که ۱۷ هزار نیرویی که قرار است در آزمون استخدامی جذب شوند با این فرصت کم چطور قرار است دوره های مورد نیاز را در دانشگاه فرهنگیان ببینند، نیز گفت: طبق اساسنامه دانشگاه و سند راهبردی باید این افراد یک سال نزد ما همان ۷ محوری که گفتم را دوره ببینند. امسال با توجه به تاخیری که پیش آمد، ما به جای یکسال زمان برای برگزاری این دوره ها تنها یک ماه زمان داریم که دوره فشرده بگذاریم و در طول سال نیز ۵ شنبه ها و جمعه ها دوره ها را برگزار کنیم.

وی با اشاره به این نکته که در سه سال اخیر به علت رسمیت پیدا کردن دانشگاه فرهنگیان و امکان اشتغالی که فارغ التحصیلان دارند رتبه های زیر ۱۰۰ نیز این دانشگاه را انتخاب کردند، اظهار کرد: در دنیا به خاطر امتیازات و حقوق و احترام اجتماعی افراد می روند معلم می شوند در کشور ما هم دارد انجام می شود. من یک جمله ای دارم می گویم باید  معلم قیمتی تربیت کنیم نه معلم به هر قیمتی. معلم به هر قیمتی می شود راه های سهل الوصول. من اگر هر سال بتوانم ۱۵ هزار نفر دانشجو بگیرم در یک فرایند ۵ ساله نیاز آموزش و پرورش را طراز می کنم. 

وی ادامه داد: استدلال دوستان این است که فارغ التحصیلان دانشگاهی هم جوانان ما هستند و بیکار هستند و دنبال اشتغال. من می گویم دانشگاه های ما وظیفه اشان تربیت نیروی متخصص برای خدمات و صنعت و کشاورزی است اگر آنها بر اساس شیوه نظام مند حرکت نمی کنند و فارغ التحصیل بی کار تحویل جامعه می دهند چرا منی که رسالتم تربیت نیرویی است که با تربیت و جسم و روان آینده سازان کشور سر و کار دارد باید قربانی شوم و از آن ظرفیت های رها شده استفاده کنم.

خنیفر با تاکید بر اینکه دانشگاه فرهنگیان هر معلم را برای ۸ دولت تربیت می کند، بیان کرد: هر معلم ۳۰ تا ۳۵ سال فعال است. برای کودک فردا و پس فردا باید تربیت شود با چنین تربیت کننده ای «دانشگاه فرهنگیان) نباید شوخی کنیم. ما قرار بود از تمام بودجه ها از جمله نفت و گاز و صنایع خرد و کلان و حتی شهرداری ها در نظام آموزش و پرورش تزریق کنیم. کجاست؟ من مدیران قبلی را نکوهش نمی کنم. گذشته محمل تجارب است اما باید فضای آموزشی ما فاخر باشد. مدرسه کاخ آموزشی است. اما الان ما ۱۰۰ هزار مدرسه داریم که ۶۰ الی ۷۰ درصد آن فرسوده است. علت را هم نمی گویند.

اینها دیدگاه اولین رئیس دانشگاه فرهنگیان است. وی در زمانی به این سمت منصوب شده است که این دانشگاه بیش از هر زمان به توجه و بازگشتن به آن ریل گذاری که برای این دانشگاه در نظر گرفته شده بود دارد.

 

 

ارسال نظرات