کارشناس اقتصاد بین‌الملل :

خروج آمریکا از برجام در کوتاه‌مدت بسیار بعید است/ تهدید به خروج از برجام با هدف حداکثر کردن منافع

کارشناس اقتصاد بین‌الملل با بیان اینکه آمریکا در برجام امتیازهایی کسب کرده و به همین دلیل تهدید به خروج از برجام عملی نخواهد شد، گفت: تهدیدات آمریکا در این حوزه با هدف حداکثر کردن منافع انجام می‌شود.
کد خبر: ۹۰۱۱۹۷۳
|
۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۶

 

به گزارش خبرگزاری بسیج، مرتضی بکی  با بیان اینکه از منظر اقتصادی و سیاسی ساختار روابط بین‌الملل در حال خارج شدن از نظام چند قطبی است، اظهارداشت: تحولات اخیر در حل و فصل مسائل کره شمالی و آمریکا اتفاقات مهمی است که از لحاظ روابط بین‌الملل بر ایران هم تاثیرگذار خواهد بود. 

وی افزود: روابط عربستان و آمریکا نگرانی‌ها را تشدید کرده که البته می‌تواند امکان اعمال فشار بر ایران را افزایش دهد. 

این کارشناس اقتصاد بین‌الملل در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا از برجام خارج خواهد شد، گفت: خروج از برجام به آن معنا اتفاق نخواهد افتاد زیرا آمریکایی‌ها امتیازات خوبی را به‌دست آوردند اما قطعا آنها برای اعمال فشار بازی را پیش می‌برند.

وی تصریح کرد: همیشه در این روابط یک سری تاکتیک‌هایی را پیش می‌گیرید و تهدیدهایی را انجام می‌دهید تا امتیاز بگیرید. این تغییرات در روابط بین‌الملل طبیعی است و نمی‌توان حالت پایداری را در این حوزه در نظر گرفت؛ هر کدام از طرفین در قالب استراتژی‌های بلندمدت به دنبال حداکثر کردن منافع خود هستند.

بکی با بیان اینکه آمریکایی‌ها در متن برجام امتیازهایی گرفته‌اند و امتیازهایی داده‌اند، گفت: در همین راستا آمریکایی‌ها به‌دنبال گرفتن امتیازهای بیشتر هستند و به همین دلیل تهدید به خروج از برجام می‌کنند. خروج از برجام مشروط بر حداکثرشدن منافع آمریکا اجرای می‌شود.

وی ادامه داد: خروج یا عدم خروج آمریکا از برجام بستگی به رفتار طرف‌های دیگر از جمله اروپایی‌ها دارد. اگر آمریکا به این نتیجه برسد که خروج از برجام به نفع اروپایی‌ها خواهد بود از برجام خارج نمی‌شود. ضمن اینکه باید به استراتژی بلند مدت آمریکا که تغییر در ساختار سیاسی ایران است یا اینکه به تعدیل‌ها بسنده می‌کند، توجه کرد.

این کارشناس اقتصاد بین‌الملل اظهارداشت: اینها مجموعه‌ای از مولفه‌هایی است که می‌توان بررسی کرد اما در مجموع بنده در کوتاه مدت خروج آمریکا از برجام را عملی نمی‌دانم ولی در بلند مدت ممکن است اتفاقاتی در این حوزه رخ دهد.

وی تاکید کرد: خروج از برجام در شرایط فعلی به نفع آمریکا نیست زیرا این اقدام از لحاظ سیاسی و اقتصادی به نفع اتحادیه اروپا خواهد بود.

ارسال نظرات