فرمانده سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان عنوان کرد:

"مردمی بودن" و "دشمن شناسی" از خصوصیات ویژه شهید همدانی بود

سردار مظاهر مجیدی فرمانده سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان در مراسم یادبود سردار شهید حاج حسین همدانی و تجلیل از راوی و نویسنده کتاب خداحافظ سالار با اشاره به خصوصیات این شهید گفت: وجه تمایز شهید همدانی با سایر شهدا در دو ویژگی "مردمی بودن" و "دشمن شناسی" بود.
کد خبر: ۸۹۹۹۱۰۴
|
۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از سپاه تهران بزرگ، سردار پاسدار مظاهر مجیدی فرمانده سپاه انصارالحسین استان همدان در مراسم یادبود سردار شهید حاج حسین همدانی و تجلیل از راوی و نویسنده کتاب "خداحافظ سالار" با اشاره به آخرین روزهای حیات دنیوی شهید همدانی گفت: روزهای قبل از اعزام حاج حسین به سوریه در تماسی که با او داشتم متوجه شدم در حرم امام علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) است و همان لحظه به نظرم رسید که حاج حسین رفته تا حاجتش را از امام رضا(ع) بگیرد.

شهید همدانی مردم دار بود و هیچگاه خود را از مردم جدا نکرد

وی افزود: وجه تمایز شهید همدانی با دیگر شهدا مسئله رزم و جنگ نبود، بلکه برداشت من این است که معیارهای دیگری او را تبدیل به شهید همدانی کرده است. "مردمی بودن" اولین شاخصه این شهید بود، او هیچگاه خودش را از مردم جدا نکرد. در مراسم تشییع او آنطور که رهبر انقلاب فرمودند «همه آمدند»، همرزمان او نبودند بلکه مردم کوچه و خیابان به استقبال پیکر او آمدند و این در حالی است که آنها رزم او را ندیده بودند. اگر کسی اولین برخورد او را می‌دید تصور می‌کرد که سال‌ها است با او آشنا است.

فرمانده سپاه انصارالحسین استان همدان در ادامه گفت: "دشمن‌شناسی" دومین خصوصیت او بود. از سال‌های پیش از انقلاب این مسئله در او وجود داشت. او ذره‌ای از مسیر انقلاب منحرف نشد. وقتی فته ۸۸ پیش آمد او جلودار بود و تحمل آن شرایط برایش سخت بود و می‌گفت «۸ ماه درگیری در تهران از ۸ سال دفاع مقدس برای من سخت‌تر بود». او حتی بر این باور بود که دفاع از سوریه، دفاع از خرمشهر است.

مجیدی اضافه کرد: دارا بودن "نگاه فرهنگی" یکی دیگر از ویژگی‌های این شهید بزرگوار است. او از سال‌های دور صاحب این نوع نگاه بود تا آنجا که وقتی او چند صباحی در کشور سوریه رفت و آمد کرد، به این نتیجه رسید که باید کتاب‌های دوران دفاع مقدس را به زبان عربی ترجمه و در سوریه توزیع نماید.

ذره‌ای ترس و دودلی در معرکه‌ها در شهید همدانی دیده نمی‌شد

سعید بادامی از همرزمان شهید همدانی، در این مراسم گفت: سال ۶۰ تا ۶۲ ، بنده راننده شهید همدانی بودم و تا جایی که می‌شد از محضر او بهره برده ام. شرایط آن روزهای جنگ ایجاب نمی‌کرد که حاج حسین احساسات خود را ابراز نماید ولی در لحظات حساس نبرد هر قدر شرایط سخت‌تر می‌شد چهره‌اش برافروخته تر می‌شد ولی ذره‌ای ترس و دودلی در او دیده نمی‌شد.

وی افزود: تا جایی که برای حاج حسین ممکن بود زخمی‌ها و شهدا را خودش جابه‌جا می‌کرد و فردای عملیات از من می‌خواست تا برایش روضه بخوانم، من هم آرام آرام زمزمه می‌کردم و ایشان اشک می‌ریخت و این موضوع خیلی برایم عجیب بود که حاج‌ حسین همدانی که تا دیروز آنگونه از خود شجاعت و رشادت نشان می داد، حالا در وصف اهل بیت علیهم السلام اینطور گریه می‌کند.

ماجرای روضه‌خوانی شهید همدانی در ماه‌های آخر

دوست‌پرست یکی دیگر از همرزمان و همراهان شهید همدانی گفت: در آخرین روزهای زندگی شهید همدانی، ایشان خیلی به شهر همدان تردد می‌کرد و بنده با او بسیار در ارتباط بودم. ایشان در آن روزها به دو موضوع مهم، خیلی توجه  ویژه داشت. یکی توجه به مسئله عاشورا و اهل‌بیت(ع) بود که در ماه‌های آخر متفاوت از سال‌های قبل بود و عزاداری او تفاوت داشت، آن‌قدر که لباس در می‌آورد و میان‌داری می‌کرد و در یکی از مجالس به همین هم راضی نشد و خودش میکروفون را گرفت و روضه خواند، او در آخرین روزهای حیات خویش، بسیار زلال و شفاف شده بود.

وی افزود: از دیگر ویژگی های شهید همدانی این بود که او به خانواده شهدا و رزمندگان بسیار توجه داشت و پیگیر کارهای آن ها بود، او حتی به حال و احوال بسیجیان مستضعف هم بسیار فکر می‌کرد و برای گره‌گشایی از کار ایشان خیلی تلاش می‌کرد. به طور کلی رسیدگی به امور مستضعفین خیلی برایش اهمیت داشت.
 
خون شهدا ظلم استکبار را عیان می‌کند
 
در ادامه، میثم نیلی مدیر عامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی با اشاره به چرایی نیاز به تجلیل از خانواده ی معظم شهدا اشاره کرد و خاطره‌ای از دیدار با خانواده ی شهید محمدحسین حدادیان بیان کرد و گفت: در دیدار با خانواده شهید حدادیان پدر و مادرش اثبات می‌کردند که از این اتفاق یعنی شهادت پسرشان خوشحال هستند. چرا که نشان‌دهنده امتداد راه شهدا است و همسران و مادران شهدا امتداد دهنده این راه هستند و این خون‌ها در انقلاب، امتداد دارد و ظلم وابسته به استکبار را عیان می‌کند.

نیلی افزود: امروز در محضر همسر صبور شهید همدانی هستیم و ترویج کتاب خاطرات این همسر شهید کار بزرگی است. امیدواریم که این کتاب تبدیل به کتابی اثرگذار و پرخواننده شود.

مُهر تایید شهید همدانی بر کتاب «خداحافظ سالار»

پروانه چراغ نوروزی همسر شهید همدانی (راوی کتاب «خداحافظ سالار») نیز در پایان این مراسم ضمن تشکر از برگزار کنندگان آن گفت: روزی که خاطرات خود را در سوریه می‌نوشتم فکر نمی‌کردم زمانی فرا برسد که این خاطرات تبدیل به کتاب شود، تا اینکه در یکی از مراسم‌هایی که برای حاج‌آقا برگزار شده بود، همسر آقای حمید حسام به بنده گفتند خاطرات خود را بدهید به آقای حسام تا ایشان این خاطرات را به نگارش دربیاورد. خاطرم آمد که حاج‌آقا از آقای حسام به عنوان یک نویسنده خوش‌ذوق یاد کرده بودند لذا با خود گفتم چه کسی بهتر از ایشان برای نگارش این خاطرات.

وی افزود: طی ۹ الی ۱۰ ماه، نگارش این کتاب تمام شد ولی چون  قسمت هایی از کتاب حاوی خاطراتی از سوریه بود تصمیم گرفتیم چاپ آن را به تعویق بیندازیم ولیکن شبی در عالم خواب دیدم که ما در سوریه هستیم و منتظریم که پیکر حاج‌آقا را بیاورند. وقتی تابوت وارد شد پشت سر تابوت و پیش از همه آقای حسام حرکت می‌ کردند. صبح همان روز وقتی خوابم را برای بچه‌ها تعریف کردم به این نتیجه رسیدم که حاج‌آقا مُهر تایید روی این کتاب زده و در انتشار آن نباید تردید کرد. امیدوارم این کتاب برای نسل آینده اثرگذار باشد.
 
گفتنی است مراسم یادبود سردار شهید حاج حسین همدانی و تجلیل از پروانه چراغ‌نوروزی، همسر این شهید بزرگوار و راوی کتاب «خداحافظ سالار»، به همراه تجلیل از حمید حسام نویسنده کتاب عصر امروز، بیستم اسفند ماه در حوزه هنری برگزار شد.
در پایان این مراسم نیز از خانواده های معظم شهدای مدافع حرم تجلیل به عمل آمد.
ارسال نظرات