گزارشی از تور خبرنگاران بسیج رسانه به مناطق جنوب کرمان؛

خودباوری جوانان قلعه گنجی در سایه طرح توان افزایی بنیاد مستضعفان

جمعی از خبرنگاران استان کرمان به همت بسیج رسانه استان در قالب یک تور خبرنگاری از مناطق جنوب کرمان جهت بررسی پروژه های اقتصاد مقاومتی بازدید کردند.
کد خبر: ۸۹۹۴۲۲۲
|
۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۱

به گزارش خبرگزاری بسیج در کرمان، 

نشست خبری بنیاد علوی با جمعی از خبرنگاران استان کرمان، که به همت بسیج رسانه استان در قالب تور رسانه ای از پروژه های اقتصاد مقاومتی جنوب کرمان بازدید داشتند، در خصوص تشریح این پروژه ها در شهرستان قلعه گنج برگزار شد.

محمد حیدری خبرنگار صدا و سیما در قلعه گنج ابراز کرد: بنیاد مستضعفان خودباوری را در قلعه گنج با شعار با مردم برای مردم ایجاد کرد.

 

حیدری عنوان کرد: این مسئله موجب شده است که به جای وابستگی به بانک ها و … بااستفاده از طرح توان افزایی که درحال اجراست بسیاری از افراد توانسته اند معیشت خود را تامین کنند و امروز قلعه گنجی ها خود را باور کرده اند.

خبرنگار صدا و سیما در قلعه گنج رابطه با مسئله کشاورزی تشریح کرد: قبلا حنا و‌کنجد قلعه گنج در یزد فراوری شده و به عنوان برند خودشان صادر می کردند درحالیکه کل محصولات از جنوب کرمان تامین می شد.

وی افزود:کشاورزان به سمت کشت های پرآب رفته بودند که اکنون این مسئله جایگزین شده است و باتوجه به احداث کارخانه، درآمد کشاورزان بیشتر شده و آن ها را ‌به سمت کشت هایی مانند کنجد سوق داده است و از کشت های با مصرف آب بالا خودداری می کنند.

حیدری با بیان اینکه جوانان قلعه گنج با همت و‌پشتکار بنیاد مستضعفان یک کارخانه فراوری خرما راه انداخته اند،تصریح کرد: ‌قرار بر این است که از شاخ و‌برگ های خرما ثروت تولید کنیم و کشت خرما در منطقه ما گسترش یافته است.

در ادامه این جلسه، مسعودحیدروند مجری ملی توانمند سازی قلعه گنج با بیان اینکه محور اصلی مردم هستند و شعار ما کار با مردم برای مردم است، عنوان کرد: قرار نیست بنیاد علوی به جای دستگاه های اجرایی کار کند اما در کنار آنها قرار می گیرد.

حیدروند تشریح کرد: بنیاد ابتدا برای تعیین اولویت ها در منطقه مستقر شده است که این برنامه ها به چند بخش تقسیم شده اند.

وی افزود: این موارد شامل برنامه های خود بنیاد، برنامه هایی برای دستگاه های اجرایی و دولت، برنامه هایی با محوریت مردم و برنامه هایی است که دولت با مشارکت بنیاد انجام ‌می دهد.

مجری ملی توانمند سازی قلعه گنج با بیان اینکه پروژه های متعددی تعریف شده و درحال انجام است، ابراز کرد: پروژه های دیگری هم برای سال های بعد برنامه ریزی کردیم که با اولویت بندی اجرایی می شوند.

حیدروند در ادامه اظهار کرد:حضور‌خبرنگاران باری بر دوش ما می گذارد که مصمم تر از قبل بوده و‌ انرژی داشته باشیم تا در کنار مردم برنامه ها را اجرایی کنیم.

وی با بیان اینکه آموزش با مشارکت آموزش و‌پرورش صورت می گیرد، تصریح کرد: برای این مسئله شرایط معدل با رنج کشوری گذاشته ایم که هرکس این معدل را کسب کند بنیاد به آنها جوایزی اهدا میکند که امسال ۶۵۰۰ جایزه به دانش اموزان اهدا شد.

 

حیدروند در رابطه با تجهیز مدارس، اذعان کرد: برخی مدارس کمبودهایی داشتند مانند در، پنجره و سرویس بهداشتی و ‌تجهیزاتی مانند میز و‌صندلی که تک تک مدارس شناسایی شده اند و ۱۰۲ مدرسه امسال در برنامه بود و تا اسفندماه صدرصد انجام می شود و‌همچنین مناطقی که نیاز به ساخت مدرسه بود، بررسی شده و براورد شده ۳۰۰ کلاس درس باید ساخته شود.

این مقام مسئول با اشاره به اهمیت ارتقا آموزشی در منطقه تاکید کرد: در مقطع دوم و‌سوم باید برای ورود به دانشگاه کار شود که در این زمینه ازمون هایی برگزار می شود و افراد مورد سنجش قرار می گیرند.

مجری طرح توانمندسازی قلعه گنج ضمن اشاره به فعالیت های صورت گرفته در زمینه آموزشی، فرهنگی و قرآنی، با تاکید بر اینکه محور اصلی فعالیت های صورت گرفته مردم هستند، گفت: مردم باید خودشان نیازسنجی کرده، برای آبادانی تصمیم بگیرند و با کشف توانمندی ها و‌پتانسیل های خود، به آن تکیه کنند.

حیدروند در ادامه به تسهیلاتی که پس از آموزش در اختیار افراد قرار گرفته اشاره کرد و اظهار داشت: برای هر استان ۲۰ میلیاردتومان در نظر گرفته اند اما برای قلعه گنج برابر با استان و‌ ۲۵ میلیارد در نظر گرفته شده که فضا را برای سرمایه گذاری باز تر می کند.

وی افزود: برای تشویق سرمایه گذاران، مصوب شده هرکس از سمت بنیاد معرفی شود، از شهرداری ۸۰ درصد در خرید زمین تخفیف می گیرد.

حیدروند خاطرنشان کرد: باتوجه به آسیب های اجتماعی و مستعد بودن برخی شهرستان ها، ضرورت و اهمیت موضوع ورزش مشخص است که با همکاری اداره ورزش و‌جوانان و هیات های مختلف برنامه هایی در نظر گرفته شده است.

تور خبرنگاران بسیج رسانه در ادامه از محل پرورش بز شیری مورسیا بازدید کرد.

پرورش بز مورسیا تنها در قلعه گنج امکان پذیر است  
خواستگاری، مجری طرح پرورش بز شیری مورسیا، در جمع خبرنگاران تور بسیج رسانه گفت : این طرح ۵۰ راسی است که با ۲۵ راس اغاز می شود و با توجه به اینکه اکثر این دام دو قلو زاست این تعداد به ۳ برابر فعلی خواهد رسید.


وی افزود: در ابتدای امر با ۸ میلیون تومان و تلاش های مستمر همسرم، اولین واحد پرورش بز مور سیاه را ایجاد کردیم؛ دارایی همسرم از رشته دامداری و حضورش در نظام مهندسی و پیشینه طایفه ای از دامداری ما را در جهت پرورش این گونه ترغیب کرد.


وی در ادامه اذعان کرد : با حمایت بانک سینا و بنیاد برکت تسهیلات ۱۰۰ میلیونی باتنفس یک ساله و باز پرداخت ۵ ساله در اختیار این پرورش دام قرار گرفت.

در بازدید این تور رسانه ای از مدرسه شهید رستم شهدوستی سرتک، احمدی رئیس آموزش و پروش قلعه گنج، با اشاره به اینکه قلعه گنج ۱۷ هزار دانش آموز و ۱۵۰۰ معلم ابراز کرد: این مدرسه  به طور اساسی تجهیز و تعمیر اساسی شده است؛ ۸ مدرسه نیز با تمام امکانات برای تجهیز مدارس کلنگ زنی شده است.

 

وی بیان کرد: تمامی دانش آموزان لباس دریافت کرده اند؛ در مدارس شبانه روزی در بحث تغذیه ورود شده است؛ در حقیقت تلاش بنیاد برکت بی شائبه است و می توان گفت انقلابی دیگر در بخش قلعه گنج در آموزش و پرورش است.

احمدی عنوان کرد: سال گذشته دانش آموزان با معدل ۱۸ تشویق شده است؛ همچنین رنبه های برتر زیر ۳ هزار و ۴۵ نفر بوده است و سال قبل دونفر قبولی پزشکی داشتیم و خانم میرزایی کارشناسی مشاوره و نخبه ۳۹ کشوری است.

یعقوب احمدی، مدیرعامل کارخانه فرآوری خرمای قلعه گنج در حاشیه بازدید اصحاب رسانه استان کرمان، مطرح کرد: کارخانه فرآوری خرمای قلعه گنج تنها کارخانه فرآوری خرمای جنوب کرمان است که بهمن ماه سال جاری به بهره برداری رسید و  رب گوجه هم در آن تولید می شود.

وی اظهار داشت: این کارخانه با ۸ میلیارد ریال آورده و ۳۷ میلیارد و یکصد میلیون ریال اعتبار کلنگ زنی شد؛ سرمایه این کارخانه توسط شرکت تعاونی دشتگان وابسته به بنیاد مستضعفان با محوریت بنیاد علوی تامین می شود.

احمدی ادامه داد: میزان ظرفیت تولید سالانه کارخانه فرآوری ۵۰۰ تن خمیر خرما، ۵۰۰ تن شیره خرما، ۴۰۰۰ تن رب گوجه و ۱۰۰۰ تن بسته بندی خرما دارد؛ در فاز اول زمینه اشتغال ۵۲ نفر به صورت دائم فراهم شده است که با بهره برداری از فاز دوم این کارخانه زمینه اشتغال ۱۱۰ نفر نیز فراهم خواهد شد.

قرارگاه خاتم الانبیا روستای تکل حسن را نجات داد/ ساخت ۱۰۰ واحد مسکونی برای مردم روستا توسط معین اقتصادی رودبار جنوب

در بازدید اصحاب رسانه استان کرمان از واحدهای مسکونی روستای تکل حسن رودبار جنوب، نورایی نماینده قرارگاه خاتم الانبیا با تاکید بر محرومیت این روستا گفت:روستای تکل حسن با ۳۰۰ خانوار و ۱۶۰۰ نفر جمعیت از توابع رودبار جنوب است.

هزار هکتار از اراضی بایر این منطقه که غیر قابل کشت بودند با اعتباری بالغ بر ۲۰۷ میلیارد تبدیل به زمین های حاصلخیز کشاورزی شدند.

وی خاطرنشان کرد: این قرارگاه با ساخت استخری با متراژ ۲۰ متر مکعب و به عمق ۲۵ متر زمینه آبیاری زیر سطحی این اراضی را فراهم کرده است؛ فاز اول آن ۱۰۰ هکتار از اراضی بایر و شور تبدیل به اراضی شیرین و قابل کشت شدند.

نورایی گفت:  ۶۰ خانوار این روستا به دلیل نبود کار به بندر عباس مهاجرت کردند که پس از حضور قرارگاه خاتم الانبیاء زمینه اشتغال و کشاورزی مردم این روستا فراهم شد که تاکنون ۱۰ خانوار به روستا باز گشته اند؛ با فعالیت این قرارگاه در این منطقه مردم امیدوار به زندگی شده و تاکنون زمینه اشتغال ۵۰ نفر از مردم بومی فراهم شده و ۲۰۰ میلیون تومان درآمد زایی صورت گرفته است.

نماینده قرارگاه خاتم الانبیا تاکید کرد: قرارگاه خاتم روستای تکل حسن را که خالی از سکنه شده بود نجات داد؛ و مردم ما را که به هرمزگان مهاجرت کرده بودند و بر سر زمین های کاشت خیار و گوجه و بادمجان کار می کردند و در چادر زندگی سختی را می گذراندند، اکنون دوباره با ساخت ۵۰ خانه توسط قرار گاه خاتم به اینجا بر گشتند .

وی با اشاره به اینکه با حضور این قرارگاه امنیت منطقه فراهم شده است، اذعان داشت: قرارگاه خاتم النبیاء به عنوان معین اقتصاد مقاومتی رودبار جنوب اقدام به ساخت ۱۰۰ واحد مسکونی برای مردم روستای تکل حسن کرده است؛ تاکنون در فاز اول ۵۰ واحد مسکونی طی ۸ ماه ساخته و در دهه فجر ۱۳۹۶ با حضور سردار فرماندهی کل سپاه به بهره برداری رسیده و ۵۰ واحد دیگر در دست اقدام است.

نماینده قرارگاه خاتم الانبیا تصریح کرد: هر واحد در متراژ ۶۰ متر و با ۶۰ میلیون تومان ساخته شده است.

اکرم قلندری، مسئول غرفه صنایع دستی هتل کپری پارسیان در قلعه گنج، در جمع خبرنگاران تور بسیج رسانه با بیان اینکه هنرمندان منطقه را برای تولید صنایع دستی ترغیب کردیم، مطرح کرد: ابتدا یک خانوار و بعد یک روستای ۱۵ خانواری وارد این کار شدند لذا کارگاهی ایجاد شد؛ سپس برای ۹۰ نفر در این کارگاه اشتعال ایجاد شد.

وی عنوان کرد: شمال کشور که مرکز صنایع دستی ایران است، از قلعه گنج درخواست حصیر کرده اند؛ سازمان میراث فرهنگی برای حصیر بافان   برنامه دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات