نماینده مردم اراک در مجلس مطرح کرد

مشکل در انتقال درآمد نفتی عامل گرانی دلار/ تنزل 25 درصدی ارزش پول ملی

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس گفت: نتوانسته‌ایم تمام درآمد ارزی را به داخل کشور منتقل کنیم تا بتوانیم پاسخ‌گوی تقاضاها و نیازهای متقاضیان ارز در داخل کشور باشیم.
کد خبر: ۸۹۹۰۳۱۸
|
۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۷

 

به گزارش خبرگزاری بسیج، علی‌اکبر کریمی در اراک اظهار کرد: تعیین قیمت ارز مانند دیگر کالا تابع عرضه و تقاضا است.

وی بیان کرد: طی ماه‌های گذشته با محدودیت‌هایی در مبادلات خارجی، نقل‌ و انتقال ارز حاصل از فروش نفت، صادرات و مشکلات بانکی کشور روبه‌رو بوده‌ایم و با وجود ادعاهایی مبنی بر رفع مشکلات بانکی در پسابرجام متأسفانه شاهد هستیم همچنان در این بخش مشکلاتی وجود دارد.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس تصریح کرد: به همین دلیل نتوانسته‌ایم تمام درآمد ارزی را به داخل کشور منتقل کنیم تا بتوانیم پاسخ‌گوی تقاضاها و نیازهای متقاضیان ارز در داخل کشور باشیم.

وی با بیان اینکه نحوه مدیریت کردن بر فضای تقاضای ارز نیز بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: مدیریت کردن بر فضای تقاضای ارز به دو بخش فضای واقعی و تقاضای کاذب تقسیم‌بندی می‌شود، در بخش فضای واقعی تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی برای انجام فعالیت‌های خود به ارز نیازمند هستند و همچنین مسافران و... نیز برای گذراندن امور روزمره به ارز نیاز دارند.

کریمی تأکید کرد: فضای کاذب توسط افرادی ایجاد می‌شود که ارز را برای بورس‌بازی و سفته‌بازی می‌خواهند و می‌خواهند ارز را خریداری کرده تا در دوره‌های بعدی با نرخ گران‌تری به فروش برسانند و از این مسیر سود کسب کنند.

وی با بیان اینکه طی ماه‌های گذشته بورس‌بازی در بخش ارز به دلیل خروج بخشی از سپرده‌های مردم از بانک‌ها، افزایش تدریجی قیمت ارز و ... تشدید شده است، بیان کرد: مسائلی در بازار باعث تحریک روانی افراد شد تا هجومی به بازار ارز صورت گرفته و نگرانی‌هایی را که پیرامون گرانی نرخ ارز در کشور وجود داشت را تشدید کرد.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس تصریح کرد: درنتیجه این اقدامات و فرآیندها متأسفانه طی چند ماه گذشته نرخ ارز حدود 25 درصد رشد کرد و به عبارتی ارزش پول ملی ما 25 درصد تنزل و کاهش پیداکرده است.

وی با اشاره به اینکه دولت باید تلاش بیشتری را از خود نشان دهد، گفت: دولت باید سیاست‌های مؤثری را اجرا کند تا هم بتواند نیازهای واقعی موجود در بازار را پاسخ دهد و هم بتواند فضای روانی حاکم بر بازار ارز را مدیریت کند تا در نهایت از رشد بی‌رویه نرخ ارز جلوگیری کند.

کریمی تصریح کرد: در ماه‌های گذشته اقداماتی مانند اعلام اسامی خریداران عمده ارز برای دریافت مالیات، برخورد قضایی و امنیتی با دلالان بازار ارز و ... توسط دولت صورت گرفت که می‌تواند تا حدودی بازار ارز را آرام کرده و مسکنی برای این امر باشد.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس تأکید کرد: یکی از راهکارهای مؤثر در کنترل نرخ ارز عرضه کافی ارز متناسب با تقاضای واقعی در بازار است و امید می‌رود دولت در این زمینه موفق باشد.

ارسال نظرات