یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با «بسیج»:

دولت برای جبران کسری بودجه قصد برداشت از صندوق توسعه ملی دارد

رحمانی عنوان کرد: دولت نمی‌تواند به صورت مستقیم از صندق توسعه ملی برداشت کند و نیاز به یک طرح غیر مستقیم دارد.
کد خبر: ۸۹۸۲۷۲۷
|
۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۲

دکتر تیمور رحمانی استاد دانشگاه تهران و کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، درباره هدف برداشت دولت از صندوق توسعه ملی برای جبران بدهی‌ها گفت: به اعتقاد من دولت به بهانه‌ای برای جبران کمبود بودجه در بخش‌های عمرانی و حتی بودجه جاری، بحث بدهی بانکی را مطرح کرده است تا به این منظور از صندوق برداشتی چند هزار میلیاردی داشته باشد و بعید می‌دانم که مجلس با این طرح موافقت کند. البته لازم به ذکر است که برای خروج منابع از صندوق همواره حکم رهبری لازم است که در این صورت اتفاقی نخواهد افتاد.

وی با بیان اینکه چاپ اوراق از سال‌های گذشته برای جبران بدهی‌های سنگین دولت افزایش پیدا کرده است افزود: به اوراقی که دولت از سال گذشته چاپ می‌کند دقت کنید، حتی میزان آن افزایش هم یافته و این هیچ معنایی جز پرداخت بدهی توسط اوراق صادر شده از دولت نمی‌دهد پس بدهی‌ها از اوراق پرداخت می‌گردد.

این کارشناس در خصوص نظام قانونی برداشت از صندوق توسعه ملی گفت: دولت نمی‌تواند به صورت مستقیم از صندق توسعه ملی برداشت کند و نیاز به یک طرح غیر مستقیم دارد. چراکه برای هر برداشت در آینده به همان میزان باید به صندوق بازگردد. دولت منبع درآمد دیگری هم ندارد پس طرح مشارکتی را انتخاب می‌کند تا با برداشت از صندوق مشکلی برای باز گشتن سرمایه‌ها نداشته و برای جایگزین کردن از اوراق استفاده می کند.
ارسال نظرات