یکی از فرماندهان بسیج فارسان در گفتگو با بسیج:

جامعه عشایری تحت تاثیر اقتصاد دامداری است

الهام اسکندری گفت: جامعه عشایری تحت تاثیر شدید اقتصاد دامداری است عشایر از کوچ به عنوان تحرک اجتماعی و اقتصادی استفاده می کنند. مردم روستاها و عشایر علاوه بر رمه های کوچنده، به پرورش انواع دام ها مشغول هستند.
کد خبر: ۸۹۸۲۰۵۲
|
۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۹

الهام اسکندری فرمانده بسیج شهرستان فارسان استان چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، اظهار داشت: با توجه به میزان بارندگی و جاری شدن رودهای پر آب، کشاورزی یکی از مهمترین ارکان اقتصادی به ویژه در شرق استان چهارمحال و بختیاری محسوب می شود. از میان محصولات سالانه منطقه، ابتدا کشت غلات و سپس کشت گیاهان علوفه ای از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.
وی با بیان اینکه جامعه عشایری تحت تاثیر شدید اقتصاد دامداری است افزود: عشایر از کوچ به عنوان تحرک اجتماعی و اقتصادی استفاده می کنند. مردم روستاها و عشایر علاوه بر رمه های کوچنده، به پرورش انواع دام ها مشغول هستند.
اسکندری بیان داشت: در بخش صنعت با توجه به غلبه معیشت روستایی و عشایری، جریان توسعه صنعت از رونق چندانی برخوردار نیست. ولی با این وجود صنایع استان به دو دسته ماشینی و دستی تقسیم می شود. بیشتر صنایع ماشینی در شهرهای شهرکرد، بروجن و فارسان متمرکز است که مهم ترین آنها عبارتند از: کارخانه‌های قند شهرکرد، ریسندگی شهرکرد، سیمان شهرکرد، فولاد شهرکرد، لوازم خانوادگی برفاب، گچ فارسان، آرد سازی و ریسندگی بروجن و صنایع شیر و لبنی شهرکرد .

این فرمانده بسیج در پایان افزود: در بخش صنایع دستی که بیشتر میان عشایر بختیاری رونق بسزایی دارد، می توان به: قالی بافی، چوخا بافی،‌ گلیم بافی، جاجیم بافی، خورجین بافی، پلاس بافی، قفل سازی، انواع بافته های خانگی نظیر کلاه نمدی، عبا، گهواره یا ته ده و گبه اشاره کرد که جا دارد مسوولان توجه بیشتری در حمایت از جامعه عشایری قرار دهند.

ارسال نظرات