ختم و تفسیر سوره انعام در شلمزار

کارشناس قرآنی اداره تبلیغات اسلامی شهرستان کیار از برگزاری مراسم ختم و تفسیر سوره انعام به مناسبت ماه جمادی الاول در مسجد امام حسین(علیه السلام ) شلمزار خبر داد.
کد خبر: ۸۹۷۷۴۶۶
|
۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از استان چهارمحال و بختیاری؛ نوید قدیردخت، کارشناس قرآنی اداره تبلیغات اسلامی شهرستان کیار با اعلام این خبر افزود: هیئت یا فاطمه(سلام الله علیها) شلمزار ابتدای هر ماه قمری را با برنامه ی قرآنی ختم سوره انعام و تفسیر این سوره توسط یک مبلغ دینی برنامه دارد و با استقبال پرشوری از خواهران هیئت همراه می‌شود.

خانم رئیسی، مسئول هیئت یا فاطمه شلمزار پیرامون اجرای این برنامه گفت: اعضای هیئت هرکدام که نذری داشته باشند برای جلسه آینده که ماه بعدی خواهد بود اعلام می‌کند و پذیرایی خود را می آورد و در صورتی که کسی نذری نداشته باشد به صورت نقدی برای کمک به هیئت از آن ها هزینه گرفته می‌شود و برای ماه آینده پذیرایی به کمک خواهران هیئت آماده می‌شود و در انتهای برنامه از شرکت کنندگان پذیرایی به عمل می آید.

سخنران برنامه، خانم نجفی، رئیس حوزه علمیه خواهران شلمزار در تفسیر آیه 160 سوره انعام گفت: "مَن جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ‌ أَمْثَالِهَا ۖ وَمَن جَاءَ بِالسَّیِّئَةِ فَلَا یُجْزَىٰ إِلَّا مِثْلَهَا وَهُمْ لَا یُظْلَمُونَ" (هر کس کار نیکى بیاورد، ده برابر آن [پاداش‌] خواهد داشت، و هر کس کار بدى بیاورد، جز مانند آن، جزا نیابد و بر آنان ستم نرود) این آیه از پاداش ده برابر به اعمال نیک و پاداش برابر به اعمال بد سخن گفته است. درباره مصداق‌های «حسنه»(کار نیک) و «سیئة»(کار بد) میان مفسران اختلاف نظر هست. برخی گفته‌اند که منظور از آنها توحید و شرک است؛ اما تفسیر نمونه نوشته است که منظور هر کار نیکی و بد است و دلیلی بر محدودکردن معنای این دو کلمه وجود ندارد.

وی ادامه داد: روایات فراوانی نیز از شیعه و سنی درباره این آیه نقل شده است وبنا بر برخی از روایات، زمانی که آیه «مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ خَیْرٌ مِنْها»(هر کس نیکى به میان آورد، پاداشى بهتر از آن خواهد داشت) نازل شد، پیامبر(ص) از خدا پاداش بیشتری تقاضا کرد. خداوند در پاسخ، این آیه را نازل کرد: «مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها». بار دیگر پیامبر پاداش بیشتری از خدا درخواست کرد و خداوند این آیه را نازل کرد: «مَنْ ذَا الَّذِی یُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً فَیُضاعِفَهُ لَهُ أَضْعافاً کَثِیرَةً»(کیست آن کس که به [بندگانِ‏] خدا وام نیکویی دهد تا [خدا] آن را برای او چند برابر بیفزاید؟). کثیر نزد خدا به معنای ‌بی‌شمار است.

گفتنی است: این برنامه 1بهمن 96 همزمان با 3جمادی الاول1439 در مسجد امام حسن(علیه السلام) شلمزار به همت هیئت یا فاطمه(سلام الله علیها) این شهر برگزار شد.

ارسال نظرات