قانون مقابله با کالای خارجی در چم و خم بی همتی

در میان انواع برندها و مارک های خارجی که از چهارگوشه دنیا درهرمزگان جمع شده جولان تولیدات کشورهای عربی حاشیه خلیج مسئله ای قابل تامل است که بخش اعظمی از بازارهای استان را در برگرفته است.
کد خبر: ۸۹۷۵۳۱۷
|
۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۸

به گزارش خبرگزاری بسیج هرمزگان؛مهمترین وجه تسمیه بازارهای هرمزگان نسبت به سایر نقاط کشور عرضه انواع اجنانس و کالاهای خارجی است که از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را شامل می شود از این رو سرتاسر بازارهای مرزی استان برندهای معروف و نام آشنای خارجی خودنمایی می کنند که این موضوع باعث جذب مسافران زیادی از گوشه و کنار کشور می شود.

بندرعباس، بندرلنگه، میناب، سیریک و قشم مهم ترین مراکز عرضه اجناس خارجی هستند که لوازم خانگی، پوشاک و کالاهای مصرفی خارجی را عرضه می کنند که توع برندها و قیمت های نازل نسبت به سایر نقاط کشور مهم ترین عامل استقبال مسافران و گردشگران از این بازارهاست.

با وجود تاکیدات مکرر بر راستفاده از کالای داخلی و حمایت از تولید ملی وجود برخی کاستی های این عرصه موجب شده تا مردم همچنان از اجناس مشابه خارجی استقبال کنند و تولید داخلی در برابر هجوم برندهای خارجی از اقبال کمتری برخوردار است.

در میان انواع برندها و مارک های خارجی که از چهارگوشه دنیا درهرمزگان جمع شده جولان تولیدات کشورهای عربی حاشیه خلیج مسئله ای قابل تامل است که بخش اعظمی از بازارهای هرمزگان را در برگرفته است.

جولان اجناس سعودی در بازارهای هرمزگان

شاید یکی از دلایل بازار داغ کالاهای سعودی در هرمزگان را تشابهات فرهنگی همسایگان خلیج فارس دانست که این امر تبعات خود را بر روی زندگی اجتماعی هرمزگانی ها نمایان ساخته و خیل عظیمی از اجناس عربی سعودی در بازارهای این استان خودنمایی می کند.

از صندل های نعلین های بچگانه و مردانه تا مهم ترین قطعات لوازم خانگی و برقی با مارک های عربی بازارهای هرمزگان را پرکرده که در برابر آن استقبال مردم از کالاهای عربی را نمی توان نادیده گرفت چرا که بسیاری از این دست اجناس نسبت به کالاهای مشابه خارجی دیگر مشتری پسندتر هستند.

در حالی تنقلات و دسرهای عربی بخش مهمی از سبد خرید هرمزگانی ها و گردشگران این استان را شامل می شود که مواد اولیه قریب به اتقاق این کالاها از مرزهای ما به کشورهای حاشه خلیح فرستاده می شود و در نهایت با فرآوری و تولید کالای نهایی به کشور بازگردانده می شود.

خودنمایی خوراکی ها و شکلات های که اجزای تشکیل دهنده اصلی آن ها را موادغیراستاندار و سرطان زا تشکیل می دهد نیز موضوعی است که با وجود تاکیدات مسئولان امربهداشت و سلامت همچنان با شدت و حدت در بازارها عرضه می شود و تلاشی از سوی خریدار و فروشنده برای عدم مصرف آن دیده نمی شود.

قانون مقابله با کالای خارجی در چم و خم مدیریتی

بیش از ۱۴ سال از تصویب قانون مقابله با کالای خارجی بدون مدرک به‌منظور مقابله با کالای قاچاق و حمایت از تولیدکنندگان داخلی در کشور می گذرد و  هر از چندی اقدامات نمادینی از سوی دستگاههای متولی صورت می گیرد که تاکنون هیچ گونه اثربخشی بهمراه نداشته است.

طبق آئین‌نامه ماده ۱۳ قانون مبارزه با کالای قاچاق تمامی اجناس خارجی باید دارای رمز و کد شناسایی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت شوند که اجرای این قانون در هرمزگان که بخش اعظمی از بازارها در قرق اجناس خارجی است می توانست زمینه نطارت بیشتر بر این آشفته بازار باشد.

هرمزگان از دیر باز به دلیل برخورداری از بیش از هزار کیلومتر طول ساحل و بنادر تجاری تاریخی، به عنوان استانی مهم در امر واردات کالا به کشور محسوب می‌شود که بخش قابل توجهی از واردات از طریق این استان به کشور، را واردات غیررسمی و قاچاق است.

موضوع قاچاق در هرمزگان مقوله ای است که باعث شده این استان سالها میزبان دانه درشت ها و مهره های اصلی  قاچاق شود و به مهمترین مبادی ورود و خروج اجناس قاچاق تبدیل شود این در حالی است که اگر اقدامی اساسی برای مقابله با ورود افسار گسیخته کالای خارجی صورت گیرد پسوند قاچاق از این استان گرفته می شود.

منبع:هرمز

ارسال نظرات