شرکت بیمه بین‌المللی الاینز بررسی کرد

منطقه‌ای که نفتکش ایرانی دچار حادثه شد، محل وقوع ۴۰ درصد حوادث کشتیرانی جهان است

دریایی که نفتکش سانچی در آن دچار حادثه شد، محلی است که ۴۰ درصد کل سوانح دریایی ۲۰۱۶ در آن رخ داده و عملاً شاهد بیشترین حوادث دریایی جهان است و این سئوال مطرح است که آیا این یک برمودای جدید است؟
کد خبر: ۸۹۷۵۲۳۵
|
۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۷


به گزارش خبرگزاری بسیج، بررسی تمام کشتی‌هایی که طی ۱۰ سال گذشته بر اثر سوانح دریایی غرق شده‌اند نشان می‌دهد که دریاهای جنوب و شرق آسیا محل حوادث زیادی کشتیرانی است و بخش قابل توجهی از سوانح دریایی جهان در این منطقه رخ می‌دهد. برخورد نفتکش سانچی با یک کشتی باری در سواحل شانگهای چین، آخرین نمونه این حوادث در منطقه مذکور است.

متاسفانه نفتکش سانچی روز گذشته بر اثر انفجار غرق شد. شرکت الاینز که در زمینه بیمه شناورهای دریایی فعالیت می‌کند، به صورت سالانه سوانح گوناگون و حوادث مرتبط با کشتی‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد.

بررسی‌های این شرکت نشان می‌دهد دریاهای جنوب و شرق آسیا عملاً نقطه کانونی حوادث دریایی جهان و غرق شدن کشتی‌ها در سال ۲۰۱۶ است و ۳۴ کشتی و شناور در این منطقه غرق شدند و با وقوع ۸۵ سانحه دریایی، این منطقه ۴۰ درصد کل سوانح دریایی جهان در این سال را شاهد بوده است.

 

این ۳۴ کشتی غرق‌شده مربوط به مناطق دریایی ژاپن، کره، شمال و جنوب چین، جنوب شرق آسیا، اندونزی و فیلیپین هستند. حال این سوال مطرح می‌شود که محل تصادم سانچی یک مثلث برمودای جدید است؟

بنا به گزارش سالانه مؤسسه AGCS در باره امنیت کشتیرانی نشان می‌دهد بین سال‌های سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۱۶، ۲۵ هزار و ۸۹۸ حادثه کشتیرانی که در آنها هزار و ۱۸۶ کشتی و شناور غرق شده‌اند، در آب‌های جهان رخ داده‌اند. در طول این دوره البته امنیت کشتیرانی افزایش یافته و میزان کشتی‌هایی که در طول سال بر اثر سوانح دریایی در جهان غرق می‌شوند، ۵۰ درصد کاهش یافته است و از ۱۷۱ مورد در سال ۲۰۰۷ به ۸۵ مورد در سال ۲۰۱۶ رسیده است. با این‌حال میزان سوانح دریایی در آب‌های جنوب و شرق آسیا کاهش چندانی نداشته و طی این ۱۰ سال به طور متوسط شاهد غرب ۳۹ کشتی در این آبها بوده‌ایم.

کاپیتان راهول خانا، مدیر بخش مشاوره‌ای مخاطرات دریایی مؤسسه AGCS که ۱۴ سال سابقه هدایت نفتکش را نیز در سابقه خود دارد، می‌گوید برخی بر این باورند که این منطقه مثلث برمودای جدید است، البته من این‌قدر اغراق نمی‌کنم اما این منطقه رتبه نخست را در میزبانی از حوادث دریایی جهان دارد.

وی ادامه داد: نه‌تنها حجم عبور و مرور در این دریاها زیاد است، بلکه این دریاها همواره آبستن تغییرات آب‌وهوایی و جوی است و این مناطق پتانسیل وقوع شرایط جوی بد و خطرناک را دارد. از سوی دیگر استانداردهای امنیتی در این ‌آب‌ها همواره آن‌قدر که انتظار می‌رود، بالا نیست. به‌طور‌کلی برخورد دو کشتی چهارمین دلیل غرق شدن کشتی‌ها طی یک دهه گذشته بوده است. نفوذ آب به کشتی و غرق شدن آن، خراب شدن و همچنین انفجار و آتش سه دلیل اصلی غرق شدن کشتی‌ها طی یک دهه گذشته بوده و برخورد نیز پس از آنها چهارمین علت از دست رفتن شناورهای دریایی در جهان بوده است.

آمارهای رسمی نشان می‌دهد طی ۱۰ سال گذشته حدود یک‌چهارم کل حوادث مربوط به کشتیرانی در جنوب و شرق آسیا که به غرق شدن کشتی‌ها منجر شده ، ناشی از برخورد دو کشتی بوده است. آتش‌سوزی و انفجار نیز ۷ درصد علت غرق‌شدن کشتی‌ها در این منطقه بوده است. آمار مؤسسه AGCS  نشان می‌دهد صنعت ساخت نفتکش پیشرفت خوبی در بالا بردن سطح امنیت نفتکش‌ها را داشته به‌گونه‌ای که در ۱۰ سال گذشته تنها ۱۵ نفتکش در جهان غرق شده است.

ارسال نظرات