عضو سابق کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با «بسیج»:

دولت نتوانست قیمت دلار را کارشناسی کند/ دلار دو نرخی فسادآور است

شیری گفت: موضوع تصویب قیمت دلار بحثی نیست که مربوط به سال های اخیر باشد و دولت باید پیش از آن چاره ای برای قیمت ارز پیدا می‌کرد.
کد خبر: ۸۹۶۸۹۹۰
|
۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۴

غلامحسین شیری نماینده سابق  مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج،با اشاره به نرخ پیشنهادی قیمت دلار در بودجه سال 1397 گفت: موضوع تصویب قیمت دلار بحثی  نیست که مربوط به سال های اخیر باشد و دولت باید پیش از آن چاره ای برای قیمت ارز پیدا می‌کرد.

 دولت نتوانست قیمت دلار را کارشناسی کند/ دلار دو نرخی فسادآور است

وی افزود: به هر حال کار به جایی رسیده است که دولت ناخواسته و یا خواسته نتوانست قیمت دلار را کارشناسی کننداز این رو باید دولت در خصوص نحوه محاسبه و قیمت گذاری ارز در بودجه سال ۹۷ مشخص می‌کرد تا سازوکار آن شفاف شود.

این نماینده سابق مجلس تصریح کرد: به نظر من قیمت فعلی دلار بر اساس ۳۵۰۰ تومان قیمتی معقول است چون اگر کمتر از این میزان شود  ممکن است در مبادلات کالاهای ارزی با خارج از کشور به مشکل برخوردیم بنابراین برای کاهش فاصله های قیمتی قیمت پیشنهاد شده در بودجه ۹۷ معقول است و اگر از آن پایین تر بود امکان رانت‌خواری افزایش پیدا می‌کرد.

وی با اشاره به اثرات سو و غیر قابل جبران دو نرخی بودن قیمت ارز و دلار در بازار گفت: قطعاً دو نرخی بودن ارز و به‌خصوص دلار در بازار می‌توانند منشأ فساد و یا رانت خواری شوند برهمین اساس اگر قیمت دلاری که در دست دولت است با قیمت دلاری که مبادله می‌شود و در بین مردم وجود دارد اختلاف داشته باشد می تواند منشا بسیاری از فساد ها و اختلافات در این حوزه باشد گفتنی است پیش از این دو نرخی بودن دلار منشاء بسیاری از فساد ها بوده و اگر جلوی آن گرفته نشود برای اقتصاد کشور آسیب زا و فساد آور خواهد شد.

ارسال نظرات