گزارش «بسیج» از اوضاع آشفته شیلات و نظارت بر آبزی پروری- 18

انحصار طلبی؛ آفت اتحادیه ماهیان سردابی

 سازمان شیلات و حوزه نظارت بر پرورش آبزیان کشور یکی از ارگان هایی  است که با غذای مردم و به طور مستقیم  با جان آنان سر و کار دارد.
کد خبر: ۸۹۶۷۱۲۳
|
۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۰۶:۰۵

گروه اقتصادی خبرگزاری بسیج: اشاره:اتحادیه، تشکل ها و صنوف برای حمایت و پشتیبانی از حوزه خود تشکیل شده اند لذا توقع این است که مشکلات حوزه آبزی پروری و به خصوص پرورش ماهیان سردابی از طریق اتحادیه مربوطه خود حل و فصل شود اما وقتی این اتحادیه ها دچار فساد شده و 18 سال افرادی ثابت در آن اظهار نظر می کنند سیاست ها و برنامه ها به جای آنکه به نفع مردم و پرورش دهندگان ماهی باشد به نفع تعداد معدودی از افراد خواهد بود.

از طرفی سازمان شیلات و حوزه نظارت بر پرورش آبزیان کشور یکی از ارگان هایی  است که با غذای مردم و به طور مستقیم  با جان سر و کار دارد.تولید آبزی پروری و به خصوص ماهی در کشور ما از اهمیت بالایی برخوردار است؛اما ظاهرا  کسی با سازمان شیلات کشور کاری نداشته که چطور طی سالیان اخیر عمل کرده است.

عدم کنترل های سازمان های بالادستی موجب شده تا سازوکار قدرت در شیلات کشور حرف اول را بزند وذتنها افراد خاصی از رانت های اطلاعاتی و یا منافع مالی در این حوزه بهره مند شوند.خبرگزاری بسیج، قصد دارد با پرده برداری از سازو کار و قراردادهای مشکوک در حوزه نظارت پرورش آبزیان و سازمان شیلات کشور وقایعی را آشکار کند تا غذای مردم، و جان آنها فدای منافع و سود افراد خاص نشود.

 تضعیف اتحادیه صنایع بزرگ/انحصار طلبی آفت اتحادیه ماهیان سردابی

گزارش بسیج حاکی از آن است که مشکل انحصار هیئت مدیره اتحادیه ها موضوعی نیست که به اتحادیه ماهیان سردابی منحصر شود در اکثر اتحادیه های صنایع کوچک از جمله کشاورزی دامپروری زنبورداری صنایع دستی و غیره همین مشکل وجود دارد بر همین اساس هیچ وقت اتحادیه های صنایع بزرگ نمی توانند بر روی آن صنعت فشار بیاورند به عنوان مثال صنعت ذوب آهن کشور به قدری بزرگ و عظیم است که اتحادیه در آن نمی تواند اعمال زور کند و یا هیئت مدیره ای با اشخاص ثابت شکل گیرد.لذا این مشکل  همواره صنایع کوچک را آزار می دهد.

 بر این اساس باید این معضل به مجلس شورای اسلامی منعکس شود که سیستم و قانون خلاء دارد. چون  انحصار مدیریت و رانت به وجود آمده به تبع آن باعث می شود که اتحادیه را به عنوان یک شخصیت حقوقی آلوده کند. اینکه مجموعه تشکل ها و تعاونی ها و انجمن صنفی ها با تعداد اعضای کوچک ، بزرگ ترین قسمت آبزی پروری را مدیریت می کنند و این اعضا، آگاهانه و تعمدی اتحادیه ها را کوچک نگاه داشته اند و مایل هم نیستند که این بخش ها بزرگ شود.چون بزرگ شدن آن منافع عده ای را به خطر می اندازد؛ این معضل باید در مجلس شورای  اسلامی، وزارت تعاون بررسی شود و متأسفانه اتحادیه ماهیان سردابی نیز از این معضل بی نصیب نمانده است.

ارسال نظرات