رئیس سازمان توسعه معادن خبر داد

ستاد تکمیل زنجیره فولاد تشکیل شد/ سهم ۲۲ درصدی معدن و صنایع معدنی در صادرات کشور

رئیس سازمان توسعه معادن و صنایع معدنی از تشکیل ستاد زنجیره فولاد با پیشنهاد وزیر صنعت و برگزاری اولین جلسه آن خبر داد و گفت: ۲۲ درصد صادرات کشور به معدن و صنایع معدنی اختصاص دارد.
کد خبر: ۸۹۶۳۳۳۴
|
۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۸

 

به گزارش خبرگزاری بسیج، مهدی کرباسیان در یک نشست خبری با اشاره به تشکیل اولین جلسه ستاد زنجیره فولاد اظهار داشت: این ستاد با پیشنهاد وزیر صنعت تشکیل شده که اولین جلسه آن برگزار شد و همه موارد را از اکتشاف گرفته تا صنایع پایین دستی فولاد در بر می‌گیرد.

وی همچنین با اشاره به تهیه نقشه راه معدن با ۷۶ بند گفت: این طرح به مجلس ارایه شد و دولت نیز آن را دریافت کرد که توسط ایمیدرو، وزارت صنعت، مجلس و دولت و همچنین با همکاری بخش خصوصی در دست اجرا است.

کرباسیان تصریح کرد: جابجایی مواد معدنی هزینه بالایی دارد که امیدواریم شرکت راه آهن در این زمینه سرمایه گذاری کند.

وی همچنین با اشاره به اینکه طبق آیین نامه دولت قرار است ۱.۵ میلیارد دلار برای رفع محرومیت نقاط محروم هزینه شود،گفت: پیشنهاد ما این بود که از طریق صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی در این خصوص عمل شود.

رئیس سازمان توسعه معادن در ادامه با اشاره به رشد ۱۴ درصدی صادرات آهن اسفنجی طی ۸ ماهه امسال اظهار داشت: در این مدت تولید کنسانتره ۱۸ درصد و تولید گندله ۲۶ درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه ۲۲ درصد صادرات کشور به معدن و صنایع معدنی اختصاص دارد، گفت: طی ۸ ماهه امسال ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تن صادرات در زنجیره فولاد داشتیم که پیش بینی می کنیم به ۸ میلیون تن برسد.

وی در مورد برنامه اجرای طرح‌های معدنی و صنایع معدنی نیز اظهار داشت: واحد آهن اسفنجی نیریز و سبزوار دی ماه امسال افتتاح می شود و در عین حال، عملیات اجرایی پروژه تیتانیوم کهنوج با ذخیره ۴۵۰ میلیون تنی در ماه آینده شروع خواهد شد.

به گفته وی، با راه اندازی واحد آلومینیوم جنوب، اواخر سال آینده ۳۰۰ هزار تن به ظرفیت تولید آلومینیوم کشور اضافه می شود و در صنعت مس نیز ۲ پروژه کاتد و آند در کرمان آماده افتتاح است.

کرباسیان همچنین با اشاره به برنامه ریزی برای انجام عملیات اکتشافی در ۲۵۰ هزار کیلومتر مربع در کشور گفت: اکتشاف در ۴۵ هزار کیلومتر به مرحله آگهی رسیده امیدواریم تا در ۱۵ محدوده امیدبخش شاهد جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی باشیم.

 

وی با اشاره به انجام سرمایه گذاری ۵۳۰ میلیارد تومانی در بخش اکتشاف طی ۵ سال توسط ایمیدر، تصریح کرد: طی ۲ هفته آینده ۴ محدوده معدنی و تا پایان سال نیز ۱۳ محدوده دیگر برای اکتشاف و جذب سرمایه گذاری اعلام خواهیم کرد.

وی از برنامه ریزی برای اجرای طرح فاز ۲ آلومینیوم جنوب در لامرد با ظرفیت ۳۰۰ هزار تن طی ۳ ماه آینده خبر داد وافزود: طرح تولید ورقهای آلومینیوم نیز در لامرد پیش بینی شده و طرح آلومینیوم جاجرم در مرحله نهایی شدن است که با هدف تولید ۴۰ هزار تن شمش تا نیمه اول سال آینده افتتاح می شود.

ارسال نظرات