معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان:

رقابت ۵۰ پیرغلام در مرحله استانی آوا‌ها و نوا‌های مذهبی در شاهرود

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان گفت: از مجموع ۱۲۰ پیرغلام و ذاکر اهل بیت (ع) استان که در همایش آوا‌ها و نوا‌های شهرستان‌ها شرکت کردند، ۵۰ تن به مرحله استانی راه یافتند.
کد خبر: ۸۹۴۸۰۱۵
|
۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۱
به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، سیما رجبی در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: برگزاری همایش آوا‌ها و نواها، حرکتی فی البداهه بودکه بر اساس پژوهشی میدانی برای نخستین بار در حوزه موسیقی و نوا‌های مذهبی استان سمنان رخ داد.
وی با بیان اینکه فعالیت‌های هنر کمی در قالب پژوهش انجام می‌شود، اضافه کرد: در راستای انجام این پژوهش که از ۲ سال پیش آغاز شد، در نهایت ۱۵۰ تن از پیشکسوتان مداحی و روضه خوانی در سراسر استان شناسایی و برای شرکت در مرحله شهرستانی دعوت شدند.
رجبی ادامه داد: به زعم برخی، موسیقی پدیده خوبی نیست، اما حرکتی که در استان شکل گرفته بدین معناست که به جز جنبه‌های دنیوی، موسیقی می‌تواند فضایی معنوی و روحانی ایجاد کند.
وی افزود: بسیاری از ما از جنبه موسیقایی مراسم آیینی و حتی اذان و تواشیح غافل شده و فکر نمی‌کنیم چقدر بر روح و روان انسان تاثیرگذار است.
معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان تاکید کرد: با برگزاری چنین همایشی، تلاش‌ها برای تقویت بخش محتوایی موسیقی و افزایش تاثیرگذاری آن برای انتقال صحیح به نسل بعد، بیشتر می‌شود.
رجبی افزود: از آنجایی که بیشترین شرکت کنندگان این برنامه متعلق به شرق استان هستند، می‌توان در آینده نیز با همکاری شهرستان شاهرود، همایش آوا‌ها و نوا‌ها را به صورت گسترده‌تر و حتی در سطح منطقه‌ای و ملی برگزار کرد.
وی یادآور شد: علاوه بر این محرم و صفر امسال، برنامه‌های دیگری، چون سوگواره حسینی در دامغان و یا شب‌های شعر عاشورایی در برخی از شهرستان‌ها برگزار شده است.
رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شاهرود نیز با اشاره به میزبانی این شهرستان برای برگزاری همایش، بیان کرد: از آنجایی قرار گرفتن در محیطی مذهبی، حس و حال معنوی بیشتری برای مخاطبان به وجود می‌آورد، با هماهنگی هیات امنای تکیه بازار، این مکان برای برگزاری همایش استانی آوا‌ها و نوا‌های مذهبی انتخاب شد.
شعبانعلی آشوری با بیان اینکه ۵۰ تن از پیشکسوتان مداحی اهل بیت (ع) در این برنامه حضور دارند، یادآور شد: در این میان پنج گروه مانند شمع و چراغ شاهرود، سنگ زنی دامغان و واویلا خوانی مجن حضور دارند.
وی افزود: شاهرود، دامغان و میامی هرکدام به ترتیب با ۱۳، ۱۱ و ۱۰ شرکت کننده بیشترین تعداد را به خود اختصاص داده اند.
آشوری با بیان اینکه شهرستان‌های گرمسار و مهدیشهر هرکدام پنج نماینده در این همایش دارند، اضافه کرد: پنج پیشکسوت نیز از شهرستان‌های سمنان، آرادان و سرخه شرکت می‌کنند.
وی اضافه کرد: در ۲ روز برگزاری همایش، کارگاه‌هایی نیز با حضور استادانی از تهران برای آشنایی بیشتر مداحان جوان با نوا‌ها و نغمه‌های مذهبی سنتی برپا می‌شود.
آشوری گفت: نمایشگاهی شامل نسخه‌های خطی تعزیه خوانی و نوحه خوانی در محل برگزاری نخستین همایش آوا‌ها و نوا‌های مذهبی استان سمنان، برپا شده است.
وی افزود: نسخه‌های خطی ۲۵ مجلس تعزیه با قدمت بیش از ۲۰۰ سال در این نمایشگاه گردآوری شده است.
وی به برپایی نمایشگاه کتاب در حاشیه این همایش به مناسبت هفته کتاب و کتاب خوانی نیز اشاره کرد و گفت: در این نمایشگاه در ۲ بخش کتاب‌های مذهبی چاپ شده توسط مولفان و ناشران شهرستان شاهرود و همچنین بخشی از کتاب‌های موجود درباره آوا‌ها و نوا‌های مذهبی استان سمنان در معرض دید علاقمندان قرار گرفته است.
آشوری یادآور شد: در پایان این همایش، تعدادی از مولفان مذهبی استان نیز تجلیل خواهند شد.
وی اضافه کرد: در کنار آن، نمایشگاه عکسی با موضوع آیین‌ها و مراسم عزاداری محرم و صفر در شهر‌های استان سمنان، در محل تکیه بازار برپا شده است.
مرحله استانی نخستین همایش آوا‌ها و نوا‌های مذهبی استان، با حضور ۵۰ تن از پیرغلامان و ذاکران اهل بیت (ع) در تکیه تاریخی بازار شاهرود در حال برگزاری است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار