خدا را در مناطق محروم یافتم/ مشکلات مردم با نگاه جناحی دیده نمی‌شود

رضا کبیری از دانشجویان بسیجی است که به واسطه دغدغه‌هایی که در راستای محرومیت‌زدایی از مناطق محروم داشته، به طور جدی وارد عرصه اردوهای جهادی شد.
کد خبر: ۸۹۴۶۱۶۷
|
۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۰

به گزارش خبرگزاری بسیج استان چهارمحال و بختیاری به نقل از فارس؛ رضا کبیری از دانشجویان بسیجی است که به واسطه دغدغه‌هایی که در راستای محرومیت‌زدایی از مناطق محروم داشته، به طور جدی وارد عرصه اردوهای جهادی شد و الان به عنوان یک بسیجی نمونه در این عرصه در حال خدمت‌رسانی است. فرصتی فراهم شد تا بتوانیم با ایشان یک گفت‌وگوی صمیمانه‌ای داشته باشیم.

  • آقا رضا سلام؛ چی شد که وارد عرصه اردوهای جهادی شدید؟

من هم سلام دارم خدمت شما.
حضرت امام خمینی(ره) همواره در سخنان گوهربارشان تاکید زیادی بر محرومیت‌زدایی و توجه به مستضعفین داشته‌اند و در واقع توجه به محرومیت‌زدایی یکی از آرمان‌های انقلاب اسلامی است و می‌توان گفت گروه‌های جهادی بهترین بستر برای احیا و تقویت این تفکر است.

بارها شد که در دانشگاه یا بیرون از دانشگاه برنامه‌هایی انجام می‌دادیم اما آن خروجی که انتظار داشتیم را نمی‌دیدیم، اما به عینه دیدیم که گروه‌های جهادی همه‌ی انتظاراتی که در طول یکسال داشتیم را برآورده می‌کرد. رشد، فرهنگ‌سازی، تقویت روحیه ایثارگری و شهادت، از خود گذشتگی، خودسازی، مسؤولیت‌پذیری و ... را می‌توانیم در گروه‌های جهادی ببینیم.

در واقع اردو جهادی اثرگذارترین برنامه چه از نظر بعد فردی و چه بعد اجتماعی است.

 

  • لطفا آخرین فعالیتی که در این عرصه داشتید را برای ما شرح دهید.

امسال توفیق شد در منطقه بارز و شوارز شهرستان لردگان خادم مردم مهمان‌نواز روستاهای قلعه مدرسه، آب‌چنار، چشمه‌خانی و گودسرد باشیم. طی شناسایی که از این منطقه شد متاسفانه مدارس روستاها، ظاهر مدارس شهری را نداشتند و جدای از میز، تخته و صندلی شکسته، جلوه ظاهری مناسبی نداشتند که ما در حد توان و حمایتی که از طرف دانشگاه شدیم توانستیم کار زیباسازی مدرسه‌ای در روستای آب‌چنار زیلایی انجام دهیم.

 از دیگر محرومیت‌های عمرانی در روستای چشمه‌خانی غسالخانه‌ای نیمه‌کار بود که نیاز به تامین مصالح ساختمانی داشت. نیازمندانی هم بودند که به خاطر نداشتن هزینه کافی خانه‌ای نیمه‌کاره داشتند که خداروشکر با حمایتی که از طرف سازندگی سپاه شد توانستیم یکی از این خانه‌ها را تکمیل کنیم.

  • الان که اسم این منطقه اومد و وظیفه ما هم اینه که مشکلات را به گوش مسئولان برسونیم، امکانش هست قدری بیشتر در مورد محرومیت‌های این منطقه توضیح دهید؟

جدای از محرومیت‌های عمرانی بزرگ‌ترین مشکلی که در این منطقه وجود دارد لوله‌کشی آبی است که برای اهالی روستاها انجام گرفته و آب را سهمیه‌بندی شده در اختیار اهالی قرار می‌دهند و بعضی از روستاها دو یا سه روز آب ندارند. در حال حاضر به دلیل خشک شدن چشمه، آب آشامیدنی اهالی از آب رودخانه تامین می‌شود که در ایام انتخابات انتقال آب از رودخانه را زودتر افتتاح کردند و بعد از ایام انتخابات این کار رها شد و آبی که برای اهالی می‌آید تصفیه شده نیست و ممکن است در آینده بیماری‌های کلیوی مردم این منطقه را تهدید کند.

مشکل دیگری که به چشم می‌خورد جاده‌ی خطرناک به سمت این منطقه است و هیچ گونه امنیت جاده‌ای وجود ندارد وحتی حداقل امکانات مثل علائم راهنمایی و رانندگی هم در این جاده و جاده‌های بین روستاها وجود ندارد. شاید مسؤولین بهانه‌ی رفت‌و‌آمد کم در این مسیر را بیاورند که بازهم مورد قبول نیست و خطرات جدی اهالی این منطقه را تهدید می‌کند و حتما باید اقدامی برای این کار صورت گیرد.

در حال حاضر جوانان روستا به دلیل عدم حمایت مسؤولین از کار کردن در روستاهای خودشان دوری می‌کنند و به دنبال آمدن به شهرها هستند تا بتوانند خرج زندگی خودشان را از طرق دیگری تامین کنند. و اگر این روند ادامه پیدا کند ممکن است در سال‌های آینده این منطقه‌ی بکر و پر ظرفیت خلوت شود. در اقتصاد مقاومتی هم که رهبری فرمودند اقتصادی مردمی است نیاز هست که رونق اقتصادی از طریق فعالیت‌های ممکن در همان منطقه انجام شود و جلوی مهاجرت جوانان را گرفت که نیاز به حمایت مسؤولان دارند.

 

  • چی شد که به فکر تاسیس گروه جهادی افتادید؟

گروه جهادی شهید مغنیه، تابستان 95 و زیر نظر پایگاه بسیج دانشجویی دانشکده علوم دانشگاه شهرکرد شکل گرفت.

در واقع با مشورت و موافقت اعضای شورای مرکزی پایگاه بوجود آمد و به دلیل اینکه اعضای پایگاه تجربه‌ای در رابطه با گروه‌های جهادی نداشتند دغدغه‌ای شد تا همه تلاش کنند که اولین اعزام گروه بتوانیم خادم خوبی برای مردم مناطق محروم باشیم. و این اعضا جزو جهادگران ثابت این گروه هستند و در عضوگیری و بهتر شدن فعالیت گروه همیشه کمک می‌کنند. و امسال هم به لطف خدا فعالیت گروه گسترده‌تر شد و در زمینه‌های عمرانی، فرهنگی،آموزشی و اقتصاد مقاومتی فعالیت داشتیم.

در حال حاضر به دلیل خشک شدن چشمه، آب آشامیدنی اهالی از آب رودخانه تامین می‌شود که در ایام انتخابات انتقال آب از رودخانه را زودتر افتتاح کردند و بعد از ایام انتخابات این کار رها شد.

  • انتظار شما از مسؤولان در رابطه با اردوهای جهادی چیست؟

در مورد گروه‌های جهادی دانشجویی مشکلی که هست اعتماد و حمایت لازمی که باید صورت بگیرد نمی‌شود و با حمایت اندکی هم که هست صرفا می‌توان در زمینه آموزشی خدمت‌رسانی کرد، در صورتی که در دانشگاه مهندسان و دکترای دامپزشکی و دانشجویانی هستند که بیرون از دانشگاه مشغول کار هستند و تجربه کار در زمینه‌های دیگر را دارند و می‌توانند در عرصه‌های عمرانی، دامپزشکی، کارآفرینی و اقتصادی فعالیت کنند. نیاز هست که به دانشجویان اعتماد کرد و حمایت لازم صورت بگیرد.

  • مهمترین دغدغه شما در عرصه محرومیت‌زدایی از چهره استان چیست؟ چطور می‌شود در این مسیر قدم برداشت؟

واقعیتش بعضی از مسؤولان میز ریاست را به چشم یک دوره‌ی کوتاه‌مدت می‌بینند و به خاطر همین، علاقه دارند بدون دردسر و هیچ مشکلی این دوره را به پایان برسانند و نیاز نمی‌دانند که مشکلات مردم را پیگیری کنند و دچار کمی زحمت و سختی بشوند. در صورتی که بسیاری از مشکلات مردم با کم‌ترین هزینه و امکانات قابل حل هستند. و می‌توانند امید را در دل مردم زنده نگه‌دارند که مسؤولان به فکر مشکلات آنها هستند. با تفکرات سیاسی، جناحی نمی‌توان مشکلات مردم را دید. با تفکراتی که به دنبال رقیب سازی و رقیب می‌گردد تا شکستش بدهد و همه چیز را سیاسی می‌بیند نمی‌توان مشکلات مردم را حل کرد. و در حل مشکلات مردم و محرومیت‌زدایی اصلا چنین تفکراتی جایی ندارد و همه باید برای تحقق این کار پشتیبان و همکار یکدیگر باشند.

  • چه برنامه‌ای را برای همه‌گیر کردن اردوهای جهادی بین دانشجویان، مسؤولان و مردم دارید؟

امسال وقتی که از اردوی جهادی برگشتیم یکی از اساتید دانشگاه در مورد اردوهای جهادی گفتند که این اردوی جهادی فایده‌ای ندارد و شما وقت تلف کردید و از درس خواندن عقب افتادید، ما صحبت کردیم و ایشان قبول کردند دفعه‌ی بعدی با ما در مناطق محروم حضور داشته باشند.

انشالله در نظر داریم یک اردوی جهادی دو یا سه روزه برای اساتید و نخبگان دانشگاه در مناطق محروم داشته باشیم و نقش دانشجویان و اهمیت گروه جهادی را هم به اطلاع اساتید و نخبگان برسانیم.

بهترین لحظه اردوی جهادی در کنار مردم روستا بودنه، در کنار بچه‌هایی که با دیدن بچه‌های جهادی لبخند می‌زنند و به عنوان یک دوست، جهادگران را پذیرفته‌اند.

  • بهترین خاطره‌ای که از اردوهای جهادی را دارید برای ما بیان کنید

اردو جهادی ثانیه ثانیه‌اش خاطره است اما قشنگ‌ترین اتفاقی که برایم جذابیت داشته و من را ترغیب می‌کند که هر ساله عضو ثابت اردوی جهادی باشم، تغییر و تحولی است که بعد از هر اردو در خودم و هم در جهادگران می‌بینم. به عنوان مثال بعد از اردوی امسال بچه‌های گروه به خاطر محرومیت‌های لوازم‌التحریری که دانش‌آموزان داشتند دغدغه داشتند که تا قبل از مهرماه بتوانیم یک سری وسایل را حالا از طریق خیرین یا موسسه‌های مرتبط به دست بچه‌های روستاها برسونیم، که با نماینده آستان قدس رضوی در استان صحبت کردیم و اتفاقا چنین طرحی را داشتند و قرار شد که اولویت کارشان در این منطقه قرار بگیرد.

دیگر اینکه بعد از اردوی جهادی اعضای گروه دلنوشته‌هایی از زمان اردو می‌فرستند و از اثرگذاری اردوهای جهادی می‌گویند و اینکه بین جمع دوستان همیشه حتی اگر ماه‌ها گذشته باشد در مورد خاطرات و کارهایی که در اردو انجام شد صحبت می‌شود. یکی از دوستان در دلنوشته‌ای که فرستادند گفتند که لذت خادم مردم بودن را چشیدم.

 

  • بهترین لحظات این اردوها کدوم لحظه است؟

بهترین لحظه اردوی جهادی در کنار مردم روستا بودن است، در کنار بچه‌هایی که با دیدن بچه‌های جهادی لبخند می‌زنند و به عنوان یک دوست، جهادگران را پذیرفته‌اند. بهترین لحظه خستگی بعد از کار است که بچه‌ها به محل اسکان برگشتند و هر کسی با لباس کار گوشه‌ای خوابیده و بعد کمی استراحت؛ شوخی و گفتن از کارهای آن روز شروع می‌شود. بهترین زمان لحظه‌ای است که شهدای منطقه دعوت‌مان کرده باشند و توفیق بشه یادواره شهدای منطقه را در مسجد روستا برگزار کنیم و در کنار خانواده‌های شهدا باشیم. یادواره شهدایی که همه‌ی اهالی آمده‌اند در کنار جهادگران و کمک می‌کنند که یادواره شهدا به بهترین شکل برگزار شود. اردوی جهادی همه‌ی لحظاتش خاطره انگیزه.

  • در پایان اگر نکته ای هست بفرمایید.

حرف آخر ما حرف شهید محسن حججی است که در اردوی جهادی که در استان ما بودند گفتند «خدا را در این جا پیدا کردیم...»، از ظهور غافل نشوید و آرزو دارم در هر کجایی که هستیم و هر کاری که می‌کنیم به قول شهید بیضایی «محقق در ظهور مولا باشیم».

 

  • ممنون از وقتی که در اختیار ما قرار دادید.
ارسال نظرات