خبرهای داغ:
به همت بسیج سازندگی سپاه انصارالحسین(ع) همدان صورت گرفت؛

آبرسانی آغازی بر کارآفرینی در روستای کمشانه اسدآباد

مدیر فنی، عمرانی بسیج سازندگی سپاه انصارالحسین(ع) همدان از آبرسانی به روستای کمشانه اسدآباد با اعتباری بالغ بر 40 میلیون تومان خبرداد.
کد خبر: ۸۹۴۴۱۷۶
|
۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۸

آبرسانی آغازی بر کارآفرینی در روستای کمشانه اسدآبادعلی اصغر رحیمی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در همدان اظهار داشت: روستای کمشانه از روستاهای محروم و دور افتاده شهرستان اسدآباد است که ساکنان آن برای تهیه آب شرب و کشاورزی همواره با مشکل مواجهه بوده اند.

وی در ادامه افزود: ساکنین این روستا آب مورد نیاز خود را از  آب‌های جاری شده از ارتفاعات و کوه‌های 12 امام تأمین می‌کردند.

مدیر فنی، عمرانی بسیج سازندگی سپاه انصارالحسین(ع) همدان خاطرنشان کرد: این آب به دلیل اینکه از طریق جوی‌های غیر اصولی و غیراستاندارد به داخل روستا هدایت می‌شد، در طول مسیر به وسیله دام‌ها و احشام آلوده می‌شد و سلامتی مردم روستا را تهدید می‌کرد.

وی گفت: علاوه بر این مشکلات، تبخیر آب در طول مسیر و هدر رفت آن از دیگر مشکلات انتقال آب به این شیوه در روستای کمشانه اسدآباد بود.

رحیمی با اشاره به شناسایی و بررسی مشکلات روستای کمشانه اسدآباد گفت: در راستای محرومیت زدایی از مناطق محروم استان، به پیشنهاد سپاه ناحیه اسدآباد، از نزدیک مشکلات آبرسانی این روستا را بررسی کردیم و برای رفع آن تدابیری توسط بسیج سازندگی استان اندیشیده و منابع مالی مورد نیاز آن از طریق قرارگاه محرومیت زدایی تامین شد.

وی بیان داشت: طرح به گونه‌ای بود که ضمن انتقال صحیح آب از ارتفاعات 12 امام به روستا، اکوسیستم طبیعی محل نیز از بین نرود و بافت گیاهی و حیوانات نیز بتوانند همچون سابق از آب موجود در منطقه تغذیه کنند؛ به همین دلیل در طول مسیر آبرسانی اقدام به احداث آبشخور کردیم.

مدیر فنی، عمرانی بسیج سازندگی سپاه انصارالحسین(ع) همدان اظهارداشت: یک هزار و 500 متر لوله گذاری از سه چشمه موجود در ارتفاعات داشتیم که آب را تا 300 متری آب بند ساخته شده در روستا می رساند و در فاز دوم که به زودی آغاز خواهد شد در صدد لوله گذاری 300 متر باقی مانده تا آب بند و افزایش ظرفیت و حجم آب بند  تا 4 میلیون لیتر مربع هستیم.

وی گفت: برای اینکه مردم روستا از این آب برای آشامیدن استفاده کنند نیاز است که آب را کلرزنی کنندکه با پیگیری صورت گرفته به زودی تجهیزات لازم برای این کار نیز تهیه خواهد شد.

رحیمی در مورد اهمیت این اقدام یادآور شد: با این کار آب لازم برای کشاورزی 550 هکتار زمین فراهم شده است و به عبارتی بیشتر کشاورزان منطقه چهاردولی اسدآباد می‌توانند از این طریق آب مورد نیاز زمین‌های خود را از آب بند ساخته شده تهیه کنند.

وی خاطرنشان کرد: توسعه و ترویج کشاورزی مکانیزه و نوین در سایه وجود آب امکان پذیر است، از آنجا که آبرسانی صورت گرفته در روستای کمشانه منبع طبیعی دارد، می توان با یک برنامه ریزی درست و نوبت بندی اصولی امکان استفاده همه کشاورزان از آب را فراهم کرد.

مدیر فنی، عمرانی بسیج سازندگی سپاه انصارالحسین(ع) همدان گفت: همچنین می‌توان با مدیریت درست و ساخت استخرهای مناسب در مسیر آب، بستر مناسب برای پرورش ماهی در روستا را فراهم کرد که این موضوع می‌تواند به افزایش اشتغال در روستا و  عدم مهاجرت ساکنین روستا منجر شود.

وی اعتبار این طرح را نزدیک به 40 میلیون تومان بیان کرد و گفت: 50 درصد از اعتبار این کار از طریق قرارگاه محرومیت زدایی سپاه تامین شد و مابقی آن از طریق مشارکت مردمی و سپاه ناحیه اسدآباد تامین شد.

رحیمی افزود: این کار 20 روز به طول انجامید و مردم روستا که آبرسانی برای آنها اهمیت داشت در قالب گروه جهادی شهدای کمشانه ما را در انجام این پروژه یاری کردند.

وی ابراز داشت: از اینکه توانسته ایم وظیفه خود را در تحقق  آرزوی مردم روستای کمشانه برآورده کنیم راضی و خرسند هستیم اما وقتی متوجه شدیم که مردم روستا در حال برنامه ریزی هستند تا با این آب اقدام به کارآفرینی و ایجاد کارگاه‌های پرورش قارچ، بلدرچین، ماهی و بوقلمون کنند، بسیار خوشحال شدیم. 

انتهای پیام/

ارسال نظرات