خبرهای داغ:
کارآفرین بسیجی رزنی موفق شده است با ارائه مشاوره به افراد جویای کار زمینه اشتغال این افراد را با راه اندازی 25 کارگاه پرورش قارچ فراهم کند.
کد خبر: ۸۹۴۱۹۵۰
|
۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۷

راه‌اندازی 25 کارگاه پرورش قارچ به‌همت کارآفرین بسیجی در رزنبه گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، مطالبه اصلی مقام معظم رهبری در سال جاری از مسئولین تحقق شعار «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» است، در راستای تحقق این مهم همه باید پای کار بیایند و در این مسیر تلاش کنند.

امروز جوانان کارآفرینی هستند که با وجود مشکلات بسیار در راه کارآفرینی و تولید، به درخواست رهبری لبیک گفته و ضمن ایجاد اشتغال برای خود به فکر اشتغالزایی دیگران نیز هستند که داوود خلیلی از جمله این جوانان موفق است که در ادامه گفتگوی ما با این کارآفرین موفق را می‌خوانید.

داوود خلیلی در گفتگو با خبرنگار بسیج گفت: از آنجا که در دانشگاه کشاورزی تحصیل کرده بودم و دو ترم نیز در دانشگاه کار پرورش قارچ را به صورت کارگاهی انجام داده بودم، به این کار علاقه‌مند شدم و بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه در صدد ایجاد یک کارگاه پرورش قارچ برآمدم.

وی در ادامه افزود: برای راه‌اندازی کارگاه نیاز به سرمایه اولیه داشتم، هرچند سالن مناسب این کار را در روستای خود هریان آماده کرده بودم اما برای شروع کار و خرید قفسه و کمپوست و وسایل گرمایشی و سرمایشی نیاز به آورده داشتم، که خوشبختانه بسیج سازندگی شهرستان رزن با پرداخت 30 میلیون تومان وام، کمک شایانی به بنده برای رسیدن به اهدافم کردم.

این پرورش دهنده قارچ در شهر رزن با اشاره به دلایل انتخاب کار پرورش قارچ اظهارداشت: من تجربه زیادی جز تحصیلات آکادمیک و دو دوره کار دانشجویی  برای این کار نداشتم، اما همان تجربه کوتاه مشوق من برای ورود به این کار بود.

وی در مورد فارغ التحصیلان رشته کشاورزی گفت: بیشتر افرادی که از رشته‌های کشاورزی فارغ التحصیل می‌شوند علاقه‌مند هستند که در زمینه تحصیلات خود شاغل شوند و احداث گلخانه از مهمترین این زمینه‌ها است که به دلیل بالا بودن هزینه‌های آن، برای بیشتر فارغ التحصیلان غیر ممکن می‌شود؛ اما کارهایی مانند پرورش قارچ را می‌توان با هزینه‌های بسیار کم و در محیط‌های کوچکی مثل اتاق منزل و... نیز انجام داد.

این جوان کارآفرین رزنی تصریح داشت: در این عرصه در صورتی که فرد خدایی نکرده دچار ضرر و زیان شود این ضرر در حدی نخواهد بود که فرد کارآفرین را زمین‌گیر کند، و از طرفی هم فرد می‌تواند با انجام کار به مرور با زیر و بم کار و بازار فروش آشنا شود و رفته رفته ضمن کسب تجربه، حجم کارش را توسعه دهد.

خلیلی خاطرنشان کرد: هم اکنون بعد از گذشت 3 سال از زمانی که کار پرورش قارچ را شروع کرده‌ام، تجربیاتی خوبی به دست آورده‌ام که نه تنها موجب پیشرفت خودم در این کار شده بلکه به خواست خدا توانسته‌ام به راه‌اندازی 25 کارگاه پرورش قارچ در شهرستان رزن کمک کنم.

وی با اشاره به مشاوره‌هایی که در زمینه راه‌اندازی کارگاه‌های جدید در سطح شهرستان دارد، افزود: من معتقدم که با افزایش تعداد کارگاه‌ها میزان کیفیت قارچ‌های تولید شده بر اساس رقابت به وجود آمده افزایش پیدا خواهد کرد.

این تولیدکننده قارچ اظهار داشت: در صدد آن هستیم که یک تعاونی قارچ در شهرستان رزن راه‌اندازی کنیم که از طریق این تعاونی زمان تولید قارچ ها در کارگاه‌ها را مدیریت کرده و کسی دیگر از اینکه قارچ روی دستش بماند گلایه نکند و از نظر فروش محصول هم هیچ مشکلی نداشته باشد.

وی گفت: قارچ‌های تولید شده در سطح شهر رزن یا همدان و بیجار و قروه و سنندج به فروش می‌رسد اما مشکل فروش فله ای آن است که جلوه خوبی ندارد هرچند برای بسته بندی و گرفتن برند تلاش کرده‌ایم اما با توجه به مشکلات و موانع زیاد بر سر این راه هنوز موفق به تحقق این امر نشده‌ایم.

انتهای پیام/

ارسال نظرات