گفتگوی بسیج با دانش آموز منتخب کشوری جشنواره جابربن حیان؛

عصا بهداشتی اختراع کودک 11 ساله میرجاوه ای

کودک 11 ساله میرجاوه ای موفق به ساخت عصا بهداشتی در جشنواره جابربن حیان شد
کد خبر: ۸۹۴۰۶۱۵
|
۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۳
به گزارش خبرگزاری بسیج از سیستان و بلوچستان،به مناسبت گرامی داشت هفته بسیج دانش آموزی برآن شدیم تا دراین هفته دانش اموزان نخبه ومبتکر بسیجی را به هم سن و سالهایشان معرفی کنیمبه همین منظور سراغ دانش آموز بسیجی سارا سهرابی رفتیم این دانش آموز با پشتکار و تلاش فراوان توانست با طرح ساخت عصای بهداشتی ویژه سالمندان منتخب کشوری در جشنواره جابربن حیان شود.برای آشنایی بیشتر خبرنگار خبرگزاری بسیج گفتگویی با وی انجام داده است که در ادامه می خوانیم.
*سارا جان خودت را معرفی کن

سارا سهرابی 11 ساله از مدرسه شهید سمیه شهرستان میرجاوه هستم

لطفا در مورد اختراعت توضيح بده*
من یک عصا بهداشتی درست کردم که این عصا مخصوص سالمندان است جون سالمند نمی تواند از یک عصا برای محیط بیرون و هم محیط داخل خانه استفاده کند پس زمانیکه سالمند بیرون می رود با فشار دادن کلید میخ بیرون می آید و از آلوده شدن عصا و محیط جلوگیری می کند.

چگونه به فکر این اختراع افتادی؟*

مادر بزرگم یک عصا داشت یکروز که من و مادربزرگم خواستیم بیرون برویم تا یک وسیله بخریم مادربزرگم با عصایش آمد بعداز برگشتن به خانه من دیدم که مادربزرگ بعد از هر بار استفاده از عصایش به زحمت باید آن را می شست. من وقتی این لحظه را دیدم خیلی ناراحت شدم که اگر ما نباشیم مادر بزرگ خیلی برایش مشکل است و نمی تواند برای همیشه این کار را انجام دهد بعد فکر کردم که اگر تمام مادر بزرگ ها و پدر بزرگ ها این مشکل را داشته باشند خیلی برایشان مشکل است که این کار را انجام دهند سپس فکر کردم چه کنم که لازم نباشد مادر بزرگم عصا را بشوید و بتواند در هر دو محیط یعنی محیط خانه و محیط خارج از خانه استفاده کند اما چه طوری ؟ این فکر در ذهن من نفوذ کرد و باعث شد که بتوانم یک عصا بهداشتی بسازم
چطور این عصارا ساختی؟
اول نقشه را طرح کردم به یک لوله بسیار محکم نیاز داشتم آن را از وسط بریدم و لوله کوچک دیگری هم بریدم تا به عنوان سرش باشد که شبیه یک عصا شود یک لوله بسیار کوچک انتخاب کردم که از لوله رد شود وبه عنوان یک کلید از آن استفاده کردم و بعد یک فنر بسیار محکمی از جعبه ابزار پدرم برداشتم سپس فنر را به انتهای لوله کوچک که به عنوان یک کلید بود وصل کردم سپس باید یک میخ پیدا می کردم اما نه یک میخ معمولی ، یک میخ که به اندازه یک سوزن تیز باشد تا میکروب زیادی جمع آوری نکند.
سارا ادامه داد :در جعبه ابزار پدرم یک میخ پیدا کردم که بسیار نوک تیز بود و بعد ان را به انتهای فنر وصل کردم حالا بدنه داخلی عصا ساخته شد . سپس سر عصایی که ساخته بودم را بایک میخ خیلی داغ سوراخ کردم و بدنه داخلی که خود ساخته بودم را طوری درون عصا قرار دادم که کلید بیرون باشد این تازه طرح اولیه من بود که بافشار دادن کلید میخ بیرون می آمد و مانع آلوده شدن عصا می شد. چون وقتی که سالمند داخل خانه بود نباید روی کلید را فشار دهد تا میخ هیچ تماسی با محیط خانه پیدا نکند تا محیط خانه آلوده نشود .

آیا این طرح با عیب و نقص هم روبرو بود؟
بله این طرح من عیب و نقص هایی هم داشت از جمله اینکه بافشاردادن کلید میخ بیرون می آید و زمانی که سالمند میخ را روی زمین فشار می داد باعث می شد که کلید بیاد بالا و این مشکل دست سالمند را اذیت می کرد و باید راهی برای آن پیدا می کردم.

چگونه این مشکل را حل کردی؟
برای رفع این کار نیاز به یک پیچ شش ضلعی و یک لوله فلزی داشتم که با پدرم به یک جوشکاری رفتیم و آنها را بهم جوش داد و به اندازه ی شش ضلعی داخل پیچ لوله را نیز سوراخ کرد و سپس
من پیچ را به پیچ شش ضلعی وصل کردم و سر عصای طرح اولیه را برداشتم و روی آن عصا گذاشتم که به جای سرش باشد سپس برای ساخت بدنه داخلی عصا نیاز به یک میله فلزی شبیه یک پیچ داشتم،که با رفتن به یک مغازه ابزاری انتهای میله را تیز مانند که شبیه شی نوک تیز شود، برش داده شد و من سر میله فلزی را با چسب حرارتی نرم کردم و مقداری از سرش و انتهایش را با چسب تزئینی چسب زدم بعد سر عصا را با ابر درزگیر پر کردم و کمی چسب اکلیلی روی گوشه های ابر درزگیر ریختم که بین گوشه محکم شود که وقتی سالمند دستش را روی عصا گذاشت باعث ماساژ دست سالمند شود و سپس میله فلزی را درداخل عصا قرار دادم و دکمه سر میله را از سرش فشار دادم تا شی نوک تیز از انتهای عصا بیرون بیاید وبعد با چرخاندن پیچی که در ابتدای عصا قرار داده بودم میله فلزی را درون عصا را قفل کردم تا دیگر میخ داخل نرود و با وجود ابرهای درزگیر سالمند دیگر اذیت نشود.

چه مقامی کسب کردی؟
در جشنواره جابربن حیان شرکت کردم و اختراع من انتخاب شد و خیلی خوشحال بودم که توانستم برای همه ی مادر بزرگ ها و پدر بزرگ ها کاری کرده باشم .
وقتی بزرگ شدی دوست داری چه کاره بشوی؟چرا
دوست دارم جراح بشم تا بتونم به دیگران کمک کنم
آیا ورزش هم می کنی ؟
بله من در کنار درس و کارهای پژوهشی ورزش هم میکنم و در مسابقات کاراته کیوکشن مقام دوم استانی رو کسب کردم

مادر سارا نیز به خبرنگار ما می گوید:
سارا از همان کودکی بسیا ر کنجکاو بود و هیچ آموزش خاصی به او داده نشده او بسیار درس خوان است تمام معلمانش تا کنون نظر مثبت روی سار ا داشته اند دخترم خیلی علاقه مند است تا امسال مدرسه تیزهوشان قبول شود و سخت در تلاش است.
ارسال نظرات