عملیات احداث این پایانه از سال‌های 92 و 93 به صورت رسمی آغاز شده و بعدها قرار شد که کل این پروژه توسط شرکت سرمایه‌گذاری نفت قشم در طول کمتر از 17 ماه به بهره‌برداری برسد.

عملیات احداث پایانه نفتی قشم به دو بخش خشکی و دریا تقسیم شده که بخش خشکی آن را پیمانکاران داخلی اجرا خواهند کرد و راه‌اندازی بخش دریای آن هم بر عهده یک شرکت نروژی است.

شرکت نروژی از مدت‌ها قبل و به واسطه تفاهمنامه امضا شده با شرکت سرمایه گذاری نفت قشم ،عملیات تجهیز کارگاه را در منطقه قشم شروع کرده و در جریان تفاهمنامه امضا شده با نروژی‌ها قرار شد که طرف نروژی74 میلیون دلار منابع مالی با نرخ بهره 6 درصد به این پروژه تزریق کند.

هرچند که شنیده شده به تازگی آنها از ادامه فعالیت در این پروژه منع شده‌اند.

برکنار از رقم وام 74 میلیون دلاری نروژی‌ها قرار است تا وام 121 میلیون دلاری مصوب صندوق توسعه ملی هم در جریان احداث این پایانه بدان تزریق شود.

"ابراهیم ضیایی" در گفتگو با «نود اقتصادی» هرگونه خلع یدکردن طرف نروژی در اجرای بخش دریای این طرح را رد کرد و گفت که اجرای ساخت پایانه منوط به تزریق 121 میلیون دلار منابع از محل صندوق توسعه ملی است.

وی پیشرفت فیزیکی ساخت پایانه نفت قشم را حدود 30 درصد برشمرد که به گفته او بسیار کم بوده و ادامه داد که شرکت سرمایه گذاری نفت قشم با طرف نروژی قراردادی امضا کرده بلکه یک تفاهمنامه بوده است.

ضیایی با بیان اینکه  ذخیره سازی نفت خام در زمان اعمال تحریم ها مفهموم داشت اظهار کرد که با توجه به فروش  نفت خام توسط آقایان در شرایط فعلی، ساخت پایانه ذخیره نفت خام از اولویت برنامه ای خارج شده که البته تصوری اشتباه است.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری نفت قشم ارزیابی کرد که قابلیت ذخیره سازی نفت خام در کشور حدود 50 میلیون بشکه بوده که رقمی بسیار ناچیز است و افزود که عربستان سعودی در حال حاضر قابلیت ذخیره سازی 300 میلیون بشکه نفت خام را دارا است که این مقدار برابر با 100 روز حجم تولید نفت خام آن کشور است.

وی، افزود که درصورت بازگشت تحریم ها ساخت پایانه نفت خام درکشور دوباره به اولویت یک تبدیل خواهد شد.

در این پروژه قرار است که نفت خام با ظرفیت 9000 مترمکعب در ساعت به وسیله دو خط لوله 36 اینچی تقریبا 4 کیلومتر زیر دریا و 8 کیلومتر در خشکی به مخازن ( 13 مخزن) انتقال یابد.

به گفته مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری نفت قشم، با توجه به ذخیره ساز ی نفت خام تولیدی بر روی کشتی ها در ایام تحریم ، اکنون و با اجرایی شدن برجام فرصت خوبی برای ساخت پایانه نفت خام در کشور است.

وی، اذعان داشت که منطقه آزاد قشم، منطقه خوبی برای ساخت پایانه نفت خام بوده که مسئولین امر توجهی نداشته و مسایل در حد حرف باقی می‌ماند.

ضیایی، خبر داد که تمایل درصنعت نفت برای اجاره مخازن نفتی کاهش یافته و گفته می‌شود که بعد از ساختن پایانه اگر دوست داشتیم قرارداد اجاره می‌بندیم و تاکید کرد که در حال حاضر، یکی از دلایل اصلی توقف در تامین منابع مالی 121 میلیون دلاری در صندوق توسعه ملی را نداشتن اجاره نامه دانست!